دبیر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه تبریز:

جایگاه علوم انسانی در دانشگاه‌‍‌ها مورد بازبینی قرار گیرد

1401/03/09 - 15:30 - کد خبر: 64169 نسخه چاپی

نصر: دبیر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه تبریز با بیان این‌که توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌ها مورد غفلت واقع شده است، گفت: جایگاه علوم انسانی و اسلامی در دانشگاه‌‍ها باید مورد بازبینی قرار گیرد و از توانمندی اساتید در عرصه علوم انسانی در بحث‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی، تربیتی و روانشناسی در دانشگاه و جامعه استفاده بیشتری شود.

به گزارش نصر، رضا سکوتی دبیر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه تبریز روز دوشنبه، 9 خردادماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی که در محل دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت علم و فناوری، اظهار کرد: لازمه رسیدن به قله‌های علم و فناوری در بیانات مقام معظم رهبری، تربیت نیروی انسانی متخصص، خداباور و دارای اعتماد به نفس در دانشگاه‌ها است.
وی افزود: لازمه دیگر نیز اهتمام در نقش دانشگاه‌های نیازمحور و ماموریت گرا در حل مسائل کشور بوده و باید به دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علم و قدرت توجه داشته و قطعاً از آن‌ها در جهت حل مسائل استفاده وافر داشته باشیم اما متاسفانه تاکنون این امر مورد غفلت واقع شده است.
وی ادامه داد: توجه به نقش تربیتی اساتید در آموزش مبتنی بر تربیت نیروی انسانی خردمند، دین باور، اخلاق مدار و امیدوار در مقابل آموزش مبتنی بر صرف تدریس محتوای تخصصی دروس نیز بایستی مورد توجه قرار بگیرد. اکنون برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌‍‌ها خود را محدود در انتقال مفاهیم علمی تخصصی کرده و آنچه به عنوان وظیفه اصلی و اساسی در راستای تربیت نیروی انسانی متعهد بر دوش آن‌ها است، مورد غفلت قرار گرفته است.
سکوتی با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت و توانمندی اساتید دانشگاه‌ها در ارتباط با نیازمحوری و ماموریت محوری، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که در جهت تقویت جایگاه دفاتر هم اندیشی در دانشگاه‍‌ها تدابیری اندیشیده شود.
در ادامه محمدحسین کاظمی، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان کشور نیز با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل شبکه‌ی متشکل از روحانیون و فضلا در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در ۳۳ سال قبل، گفت: با وجود گذشت 33 سال اما این امر هنوز محقق نگشته است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۷۵ نیز آینده کشور و انقلاب اسلامی را به اسلامی شدن دانشگاه‌ها گره زده و برای تحقق این امر چشم امید ایشان به نهاد نمایندگی است.
وی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی، هدف و غایت نهایی انقلاب و سیاست گذاری مقام معظم رهبری و دانشجویان است. تولید فکر و پرورش انسان نیز دو مولفه مهم این امر بوده که محل آن حوزه و دانشگاه و حلقه ارتباط بین این دو نهاد، نهاد نمایندگی است.
کاظمی با تاکید بر اهمیت تحول در دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها در دوره کنونی، افزود: دروسی که مبتنی بر موضوعات دهه ۶۰ تعریف شده است، نمی‌تواند نیاز دانشجوی دهه ۸۰ را برطرف کند.
گفتنی است، در این مراسم از زحمات حجت الاسلام والمسلمین علی خدیوی قدردانی و حجت الاسلام محمد انوری به عنوان رئیس استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی معرفی شد.
انتهای پیام/
جایگاه علوم انسانی در دانشگاه‌‍‌ها مورد بازبینی قرار گیرد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار