در آستانه سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی مطرح شد/

خانه توسعه آذربایجان و مطالبه از رییس جمهور

1401/03/09 - 09:45 - کد خبر: 64098 نسخه چاپی

نصر: در آستانه سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی  تشکل مردم نهاد " خانه توسعه آذربایجان" با تقدیم فهرستی از طرح های پیشنهادی کارشناسی شده  خواستار توجه ویژه ایشان به مطالبات مردم این استان شد.

به گزارش نصر، این تشکل در نامه خود با اشاره به برخی عقب ماندگی های استان از ریاست جمهوری در خواست کرده است ، دولت و دستگاه های بالا دستی در توزیع امکانات و بودجه کشور ، سهم آذربایجان را متناسب با نقش های تاریخی آن و در شان قامت مردم این خطه تخصیص دهند و طرح های توسعه استان را سرعت بخشند.

طرح ها و پروژه های پیشنهادی خانه توسعه آذربایجان به ریاست جمهوری که رونوشت آن به مسوولان محلی ( امام جمعه ، استاندار و مجمع نمایندگان استان ) ارسال شده به این شرح است :

یک - طرح اتصال خط آهن حلفا به چشمه ثریا
- درخواست تامین اعتبارات موردنیاز طرح ها و پروژه های ریلی استان و تسریع در تکمیل و بهره برداری آن ها به ویژه  تسریع در اتمام و بهره برداری خط آهن میانه - بستان آباد و تبریز و صدور دستور فاز اجرایی ادامه این خط و اتصال آن به چشمه ثریا با توجه به آماده بودن زیرساخت ها و مزیت های آن نسبت به سایر گزینه ها .
طرح اتصال خط آهن ایران به اروپا از طریق جلفا به چشمه ثریا از جمله  طرح های مطرح در حوزه راه آهن کشور است که در سال های به رغم پیگیری های محلی متاسفانه تاکنون به مرحله عمل نرسیده و آن گونه که انتظار می رود با وجود مزیت های آن از سوی دولت و تهران نشینان جدی گرفته نشده است.
اجرا و تکمیل این طرح اصلی ترین مطالبه مردم آذربایجان از دولت انقلابی است و راه اندازی آن می تواند علاوه بر دستاوردهای محلی ،در ابعاد ملی و بین المللی هم با تحولات و پیشرفت های شگرف در عرصه های اقتصادی و حمل و نقل همراه باشد.
طرح راه آهن جلفا - چشمه که زیر ساخت های آن تا جلفا مهیاست از طرف ایران تا چشمه ثریا و از طرف ترکیه از کارس به دیل اوجو نقطه مقابل چشمه ثریا اجرا می شود و در این نقطه  راه آهن ایران به خط ریلی اروپا متصل می شود.

 دو - تسریع در تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز و تامین اعتبارات آن
- دومین طرح پیشنهادی خانه توسعه آذربایجان به ریاست جمهوری درخواست برای تسریع دراجرای طرح انتقال آب ارس به تبریز است که در آن این تشکل با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آب شرب این شهرستان به ویژه در فصل تابستان مراتب نگرانی خود را از پی آمدهای اجتماعی آن مورد ارشاره قرار داده و نوشته است : با گذشت قریب به 21 سال پس از بهره‌ برداری از طرح آبرسانی زرینه رود و افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف، حالا منابع موجود تأمین آب استان  پاسخگوی نیازهای شهر به ویژه در زمان اوج مصرف نبوده و از هم اکنون آثار و پی آمدهای آن در کلان‌شهر تبریز قابل مشاهده است.
با اجرای  این طرح ، آب شرب و بهداشتی  تبریز و صنایع مستقر درآن تا افق سال 1425 به طور مطمئین تامین می شود.
خانه توسعه آذربایجان دربسته های پیشنهادی خود به رییس جمهور درخواست کرده با توجه به شرایط تحریم و    مشکلات فایناس خارجی و نیز با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع ، منابع مالی این پروژه به صورت ویژه از طریق منابع داخلی از جمله اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین و ابلاغ شود.
در  گزارش ارسالی به رییس جمهوری اهداف طرح انتقال آب ارس به تبریز به شرح ذیل تعریف شده است:
1- تأمين نياز آب شرب و بهداشت کلان‌شهر تبریز و 22 شهر و 169 روستاي واقع در مسیر خط انتقال و ساير مراكز جمعيتي تحت پوشش شامل شهرک‌های جديدالاحداث محدوده طرح با جمعيتي در حدود سه و نیم ميليون نفر در افق 1425 .
2- تأمين نياز آبي منطقه آزاد تجاري، صنعتي ارس و ساير صنايع و شهرک‌های صنعتي.
3- تأمين حقابه زیست‌ محیطی درياچه ارومیه به میزان یکصد میلیون مترمکعب در سال از طريق هدايت پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه.
4- تعادل بخشي آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوزه درياچه اروميه.
این طرح 140 کیلومتر طول دارد که 35 کیلومتر آن از ارس تا هرزندات اجرایی شده و برای اجرای بقیه طرح  510 میلیون یورو برآورد هزینه شده  است .
موجب امتنان خواهد بود دستور فرمایید سازمان برنامه و بودجه کشور در صدور مجوزهای لازم ترک تشریفات مناقصه تسریع تا این طرح  به عنوان مطالبه مردم استان در مدار اجرایی کامل قرار گیرد  و نسبت  به  بجران آینده آب  در تبریز و سایر شهرهای استان رفع نگرانی شود.

سه -  درخواست تاسیس شرکت مس آذربایجان
-در این طرح با اشاره به ظرفیت و  پتانسیل های معادن مس استان آذربایجان شرقی و اینکه این استان بیش از 6 % ذخایر مس جهان را دارا می باشد بر " تشکیل شرکت مس آذربایجان "  و استقلال مالی آن تاکید شده است .
در نامه خانه توسعه آذربایجان به ریاست جمهوری تصریح شده است با وجود پیگیری مسوولان و نمایندگان استان تاکنون نسبت به تشکیل این شرکت اقدامی جدی صورت نگرفته و تاخیر در تشکیل آن به شدت موجب نارضایتی مردم و ساکنان محلی شده است.
خانه توسعه آذربایجان به رییس جمهور نوشته است : درآمدهای حاصله از معدن مس سونگون که باید در مسیر توسعه و پیشرفت استان با محوریت مناطق معدنی هزینه شود انجام نمی گیرد و ساکنان محلی از عایدات آن سودی نمی برند.
این تشکل مردمی از آقای ابراهیم رییسی رییس جمهور درخواست کرده است در راستای احترام به مطالبات مردم متدین آذربایجان و منطقه محروم ارسباران دستور فرمایند :
1 – ضمن استقلال مالی مس آذربایجان،  کلیه حساب های مالی معادن، بخصوص مجتمع مس سونگون به استان محل استقرار و استخراج  انتقال یابد که مانع تراشی در این مسیر به عنوان مصداق جلوگیری از تحقق شعارهای دولت سیزدهم در زمینه عدالت پروری بوده و  از رویکردهای منفعت طلبانه و متمرکزگرایانه برخی مسوولان و گروه های ذینفع، نشأت می گیرد.
2 – اجرای به موقع فازهای توسعه مجتمع مس سونگون، بخصوص طرح تولید مس کاتد با تکنولوژی روز و با رویکرد صیانت از اکوسیستم و محیط زیست منطقه ارسباران.
3 – بسترسازی اجرای طرح های پایین دستی صنایع مس و مولیبدن را در استان و احداث شهرک صنعتی تخصصی مس و مولیبدن در شهرستان ورزقان.

چهار - اهتمام به اجرا و تکمیل نفلین سینیت سراب
خانه توسعه آذربایجان درباره اهداف و توجیهات اقتصادی این طرح نوشته است : با توجه به نیاز کشور به آلومینا و وجود ذخایر عظیم نفلین سینیت سراب (افزون بر پنج میلیارد تن)، طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت به ظرفیت 200 هزارتن در سال (قابل توسعه به 500 هزارتن) از 25 سال قبل کلید خورده ، لیکن به رغم پیگیری های محلی و ملی تاکنون به بهره برداری نرسیده و در میان مردم و نخبگان استان نسبت به کارآمدی دولت ذهنیت منفی ایجاد کرده است.
با توجه به اینکه همه زیرساخت های مورد نیاز این طرح مهیاست شایسته است در پاسخ به مطالبات مردم منطقه دستور فرمایید نسبت به تزریق  اعتبار و منابع مالی و تکمیل آن اهتمام جدی به عمل آید.
یادآوری می شود براساس مطالعات فنی و کارشناسی با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای 800 نفر ، واردات آلومینا به کشور به طور فزاینده کاهش یافته و ضمن ایجاد گردش مالی عظیم در منطقه و استان، قرصت های جدیدی برای توسعه و عمران منطقه فراهم خواهد شد.
صرفه جویی ارزی قطع وابستگی به خارج ، انتقال دانش فنی ، ایجاد شهرک صنعتی و تخصصی صنایع پایین دستی آلومینیوم در سراب از دیگر مزیت های طرح یاد شده است .

پنج - ایجاد کارخانه تولید خودرو با برند غربی
خانه توسعه آذربایجان درخصوص این طرح و ضرورت آن به ظرفیت ها و سابقه صنعت تبریز و استفرار واحدهای بزرگ صنعتی و راهبردی در این شهر اشاره کرده و از جمله نوشته است :
این استان صاحب واحدهای مادرصنعتی خودروساز و قطعه‌ ساز بزرگی است که بالقوه ظرفیت آماده برای تولید خودرو با کیفیت به شمار می رود.
 ۳۰ درصد صنایع قطعه‌ سازی کشور با بیش از ۵۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه‌ سازی و تولید انواع لوازم یدکی در این استان مستقر است و هم‌اکنون ۹۷ درصد قطعات تراکتور و ۳۵ درصد انواع قطعات خودرو و وسائط نقلیه سبک و سنگین کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود که این ظرفیت و استقرار 9 کارخانه مونتاژ انواع خودرو در این استان، آذربایجان‌ شرقی را به سومین استان خودروساز کشور تبدیل کرده است.
 صنعت تبریز از دهه 40 و 50 با صنعت آلمان اخت شده است و با توجه به وجود واحدهای بزرگ و راهبردی در این شهر انتظار می‌رود که خودروی با کیفیت و در سطح استانداردهای بین المللی در آن تولید و عرضه شود.
در هیچ کجای کشور ظرفیتی به بزرگی این مادر شهر صنعتی به صورت زنجیرۀ پیوسته، بزرگ و منسجم برای توسعه صنعت خودروسازی ایران وجود ندارد و با توجه به سرمایه گذاری های خوب سال های اخیر در صنعت قطعه سازی ،  این شهر  می‌تواند ضمن تامین نیازهای داخلی  به قطب خودرسازی ایران و غرب آسیا تبدیل شود.
با عنایت به برنامه راهبردی صنعت خودرو کشور در افق 1404 مبنی بر اینکه ایران با توان تولید 6/1 میلیون دستگاه حودرو  رتبه سیزدهم الی بیستم جهان را بخود اختصاص داده است. چشم انداز صنعت خودرو در افق 1404 "دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری" با ایجاد پایگاه ساخت و تولید خودرو با نام و نشان تجاری داخلی و مشترک با نام و نشان معتبر جهانی در منطقه با محوریت صادرات می باشد که احداث یک واحد تولید خودرو سواری کامل با برند معتبر غربی برای استفاده از پتانسیل های موجود و توسعه آن و در راستای راهبرد افق 1404 در استان آذربایجان شرقی ضروری و از مطالبات مردمی استان می باشد.
لذا به جهت استفاده از پتانسل های موجود و توسعه آن، حفظ اشتغال موجود واحدهای قطعه ساز و گسترش آن ، ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات و نیز جوابگویی به مطالبات برحق مردم تلاشگر آذربایجان شرقی، خواهشمند است دستور فرمایید موافقت احداث یک واحد تولید خودرو سواری کامل با نام تجاری "تبریز" ، "سهند" و یا "آذر" با مشارکت هلدینگ های دولتی با برند معتبر غربی با ظرفیت حداقل 150 هزار دستگاه در سال در استان صادر شود.
انتهای پیام/
خانه توسعه آذربایجان و مطالبه از رییس جمهور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار