استاندار آذربایجان شرقی:

به تولیدات دانش بنیان باور داشته باشیم

1401/03/08 - 22:16 - کد خبر: 64091 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: تا زمانی که تولیدات خود را باور نکنیم موفق نمی شویم، باید وارد فضای رقابتی شویم، اراده استان در رابطه با کمک به توسعه شرکت های دانش بنیان جدی است.

به گزارش نصر، عابدین خرم در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان با بیان اینکه شعار "تولید، دانش بنیان، کارآفرین" حکم حکومتی است و در شعار خلاصه نمی شود، افزود: برای اجرای این تمام و کمال حکم مقام معظم رهبری، دانشگاه ها، مراکز علمی  و تحقیقاتی، بخش خصوصی، صنعت و معدن در کنار هم و با هم افزایی عمل کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال مدلی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان باشیم، افزود: اهداف و چشم انداز و وضع موجود آذربایجان شرقی در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان مشخص شده است، پس باید تلاشی در راستای هویت سازی و مسئولیت پذیری دانشگاه ها، بخش خصوصی، تقویت نیروی انسانی خلاق و کار آفرین در تمامی بخش ها داشته باشیم‌.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه توانمندی های شرکت های دانش بنیان ما را به آینده تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان امیدوارتر می کند، ادامه داد: تسهیل فضای کسب و کار در شرکت های دانش بنیان از عوامل موثر در تحقق هدف گذاری استان در زمینه اقتصاد دانش بنیان است.
وی اضافه کرد: باید بازیگران حوزه اکوسیستم فناوری را به خوبی بشناسیم و از نقش شتابدهنده ها و دیگر المان های این اکوسیستم آگاه باشیم.
خرم با اشاره به اینکه امسال اعتبارات مناسبی برای تسهیل رشد دانش بنیان ها در استان اختصاص می یابد، گفت: می توان با تقویت این شرکت ها حتی در حوزه صادرات نیز وارد عرصه شد که البته در این خصوص مذاکراتی با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان انجام شده و آنها برای شروع همکاری ها اعلام امادگی کرده اند.
وی هدف از این کار را توسعه و ایجاد هاب صادراتی برای محصولات دانش بنیان در منطقه خواند و افزود: در این زمینه باید مساله محور اقدام کنیم و با تولیدات استاندارد و قابل رقابت به عرصه های صادراتی ورود قدرتمند داشته باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به لزوم توسعه فن بازار در  استان، ایجاد نمایشگا ه ها و مسئله محوری کردن راهکار ها، ادامه داد: تا زمانی که تولیدات خود را باور نکنیم موفق نمی شویم، باید وارد فضای رقابتی شویم، اراده استان در رابطه با توسعه جدی است.
وی اضافه کرد: به تمام این مسائل نگاه تشریفاتی و نمایشی نداریم و هدف تولید ثروت است چرا که این اتفاق ها در استان قابل تحقق است‌
وی در انتها با بیان اینکه هدف گذاری این استان در حوزه توسعه اقتصاد دانش بنیان کسب رتبه دومی تا سال ۱۴۰۲ است و این هدف با امکانات و داشته های علمی و صنعتی و تجاری منطقه قابل تحقق است، خاطرنشان کرد: اهرم های استانی و اضلاع این ستاد، دانشگاه، بخش خصوصی و صنعت و معدن است.

هم افزایی را جایگزین موازی کاری کنیم
این گزارش می افزاید، عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این جلسه، با اشاره به لزوم توسعه فضاهای نوآوری برای شرکت های که تولید انبوه دارند، گفت: هم افزایی را جایگزین موازی کاری کنیم و برنامه ریزی ها در حد رفع تکلیف اداری نباشد.
وی با بیان اینکه دولت پیشگام در تسهیل روند رشد دانش بنیان هاست، افزود: امسال مصوبات و تسهیلاتی خوبی ارائه می شود، پس به مسئولیت اجتماعی خود برای بلوغ برنامه ها عمل کنیم تا مشکلات این اکوسیستم حل شود.
فلاح با بیان اینکه در ایده پردازی و تولید مشکلی نداریم و شرکت های دانش بناین بسیار توانمند عمل کردند، افزود: مسائل و مشکلاتی در جذب سرمایه، تجاری سازی و... که باید حل شود و این موصوع نیاز به نظام مشارکتی و نزدیک شدن ذهنیت ها و تشکیل یک مدل مفهومی مشترک دارد.
انتهای پیام/
به تولیدات دانش بنیان باور داشته باشیم گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار