سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

گشایش دروازه‌های آلمان به روی شرکت‌های ایرانی

1401/03/08 - 17:42 - کد خبر: 64072 نسخه چاپی

نصر: سازمان توسعه تجارت از برگزاری موفقیت آمیز دوره آشنایی شرکت‌های ایرانی با اقتصاد آلمان خبر داد که به عقد قراردادهای همکاری مشترک نیز منجر شده است.

به گزارش نصر، سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری یکی از نهادهای  وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بین‌المللی تجارت (ITC-International Trade Center ) و در راستای حمایت از شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط  و با هدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران ۲۰ شرکت تولیدی- صادراتی بخش خصوصی به  کشورآلمان اقدام کرد.
بر اساس این برنامه مدیران ۲۰ شرکت ایرانی در نهایت توانستند در چارچوب برنامه  ظرفیت سازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از چهار تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در آلمان حضور پیدا کنند. مدیران این شرکت ها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفه ای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ (Carl Duisberg Centren -CDC) برای ورود به بازار آلمان بهره مند شدند.
آبان سال گذشته سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیت سازی و کمک به شرکت های صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان  راصادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شد. طبق این فراخوان از شرکت های فعال در  شش حوزه خاص که تحت پوشش استراتژی ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بین المللی تجارت تدوین شده) قرار گرفته است و همینطور  شرکتهای دانش بنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیدا کنند و درخواست خود را ارائه نمایند. این شش حوزه، حوزه های گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات وگردشگری بود که حدود یکصد شرکت فعال در این حوزه ها علاقه خود را اعلام و در این برنامه ثبت نام کردند.
در نهایت با بررسی های صورت گرفته و مصاحبه های تخصصی که در سه نوبت انجام شد، در مرحله اول ۳۵ شرکت  برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند. در بهمن سال گذشته مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت سه روز  نسبت به آموزش نحوه کار برای ورود به بازار آلمان،  چگونگی انتخاب شرکت های مناسب برای  همکاری و  نحوه بازاریابی و نفوذ در بازارهای اروپا به تجار ایرانی اقدام کردند. بعد از این دوره از شرکت های حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آماده ترین شرکت ها در فهرست نهایی اعزام قرار گرفتند.
سازمان توسعه تجارت درباره اهداف اصلی این سفر اعلام کرده: در حقیقت هدف اصلی و مهمی که ما دنبال می کنیم،  کمک به شرکت های ایرانی و ارتقای توانایی آنها در کار با بازارهای خارجی است. ایجاد زمینه برای همکاری های بین المللی بین شرکت های ایرانی و شرکت های خارجی می تواند به ارتقای شرکت های داخلی منتهی شود و به آنها کمک لازم را برای انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی  بدهد. چنین ارتباطی قطعاً سبب ساز منافع مختلفی می شود.
  در مواردی آموزشهایی که شرکت ایرانی دریافت کرده است به آن برای ارتقای توانایی های خود کمک می کند. در مواردی در نتیجه این ارتباطات انتقال تکنولوژی محقق می شود. در مواردی به شکل گیری ارتباطات بلندمدت بین شرکت ایرانی و شرکت خارجی منتهی شده و خود این ارتباطات  سبب ساز  یک  سلسله  منافع اقتصادی، صادرات و انتقال دانش و نظایر آن می شود.
چندین مورد از دیدارها به انعقاد توافق و قرارداد منجر شده است. برای مثال در زمینه بازی های رایانه ای توافقی مبنی بر فروش بازی رایانه ای ایرانی و استمرار همکاری دو طرف در زمینه طراحی بازی مبتنی بر شبیه سازی حاصل شد. در زمینه گیاهان دارویی ضمن رسیدن به قرارداد فروش، قرار و مدار لازم برای پایه گذاری روابط بلندمدت بین شرکت ایرانی و آلمانی گذاشته شد. فروش خشکبار و میوه های خشک ارگانیک از دیگر دستاوردهای شرکت های فعال در حوزه محصولات کشاورزی بود.
در مورد گردشگری قرارداد تورگردانی و روابط بلندمدت همکاری پایه ریزی شد. در مورد محصولات صنعتی- معدنی زمینه  فروش منظم ماهانه در تناژ بالا ازایران به آلمان ایجاد شد. به همین ترتیب شرکت ایرانی حاضر در این رویداد توانست  بخشی از نهاده های  وارداتی خود را از طریق شرکت آلمانی تامین کند.
در مورد بسته بندی محصولات صادراتی از ایران به اروپا برخی از شرکت های اعزامی روابط مناسبی با شرکت های اروپایی ایجاد کردند و با مقررات بازار اروپا در زمینه بسته بندی آشنا شده و جهت استمرار این همکاری به منظور ارتقای سطح بسته بندی صادراتی کالاهای ایرانی پایه ریزی لازم را به عمل آوردند.
انتهای پیام/
گشایش دروازه‌های آلمان به روی شرکت‌های ایرانی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار