رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان؛

وزش باد نسبتا شدید و رگبار باران آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

1401/03/08 - 14:34 - کد خبر: 64046 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از بعد از ظهر امروز با گذر متناوب امواج تراز میانی جو، وزش باد نسبتا شدید و رگبار باران این استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه این وضعیت تا روز سه شنبه این هفته ادامه خواهد داشت، افزود: فعالیت این سامانه همچنین موجب افزایش ابر، در برخی نواحی غرش آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای جوی نسبتا پایدار در استان حاکم بوده و تا روز سه شنبه تغییرات دمایی قابل توجهی پیش بینی نمی شود.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اصابت آذرخش و بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی در اثر بارش شدید باران و تگرگ وجود دارد.
امیدفر، به مسافران و رانندگان توصیه کرد، در زمان فعالیت این سامانه از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.
وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بناب با ۱۷ و ورزقان با چهار درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در گرمترین زمان به ۱۵ درجه بالای صفر رسید.
وی همچنین خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
وزش باد نسبتا شدید و رگبار باران آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار