عضو شورای شهر تبریز خبر داد:

تبریز در معرض خطر  / اتفاقات متروپل در تبریز محتمل است 

1401/03/08 - 12:03 - کد خبر: 64022 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: سیاست‌های شهری و رویکردهای حاکم بر شهرسازی، طی چند دهه‌ی اخیر، پیامدهای قابل تأملی در تبریز داشته است.

به گزارش نصر، "روح اله رشیدی" در سخنرانی میان دستور خود ضمن تسلیت به مردم  شریف آبادان به مخاطرات احتمالی در تبریز پرداخت و اظهار داشت: تبریز در حوزه شهرسازی رنج می‌برد و محتمل است که هر آن چنین اتفاقات مشابهی چون متروپل رخ دهد. 
وی ادامه داد: در شش ماهه دوم سال گذشته چندین اتفاق مشابه در این راستا افتاد، ساخت و ساز های غیر مجاز در شهر ما بیداد می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 25 هزار پرونده به کمیسیون ماده 100 آمده است! پرونده هایی داریم که رای صادر شده اما اجرا نشده است. 
وی تاکید کرد: در سطح شهر ساخت و ساز هایی داریم که ایمن نیست و اصول ساخت را رعایت نکرده و به حالت اولیه اعاده نکرده است.
وی با ارائه آمار و ارقام هایی خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر گفت: جدولی داریم که تعداد ساخت و ساز های غیر مجاز در شرف ساخت بسیار زیاد  است. 
وی توضیح داد: ساختمان هایی در منطقه ده، کوی شهید بهشتی و دیگر مناطق وجود دارند که اکنون در حال ساخت و ساز هستند، وضعیت آنها رو به وخامت و بدتر از متروپل می‌تواند داشته باشد.
وی ادامه داد: پرونده ای داریم که از دیوان رای توقف عملیات گرفته است، اما متاسفانه بابی در دیوان باز شده که چنین پرونده هایی ابقا می‌گیرند.
وی تصریح کرد: باید به این مسئله فشار بیاوریم و دندان طمع را از حوزه شهرسازی برداریم و به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم. 
وی با اشاره به اطلس کلانشهر تبریز گفت: طبق این اطلس متخصصان در منطقه 2 و بخش مرغوب منطقه یک قرار دارند، قانون گذارن شهری هم در متمول ترین و بهترین نقاط شهری قرار گرفته اند؛ پیشنهادم این است که همکاران این اطلس را ببینند، این اطلس نتیجه تجربه چندین ساله شهری است. 
وی با اشاره به اینکه قطبیت، معادل طبقاتی شدن شهر است گفت: فشاری که در این ترکیب جمعیتی بر روی شهر وجود دارد، چرخه ای است که هیچ وقت متوقف نمی‌شود، چرخه نابرابری سال ها است تداوم پیدا می‌کند، نشانه های شهر طبقاتی از تابلو های آنها مشخص است. 
وی تکمیل کرد: در بحث سرانه ها رتبه اول از آن منطقه 9 است که بدلیل جمعیت پایین به زیرساخت ها و آینده شهری سرمایه گذاری می‌شود، سرانه منطقه 8 ده برابر منطقه 10 است، رتبه سوم از آن منطقه 5 است که نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد رشد داشته است. 
وی تاکید کرد: باید به بودجه سال آینده توجه جدی داشته باشیم، اکنون ما در مقام دارو رسان هستیم باید منطقه ای که بیشترین درمان را لازم دارد بیشترین دارو به آن منطقه برسانیم، باید نگاه سیاست گذاری را به سمتی ببریم که حداقل بعد از 4 سال بتوانیم بگوییم عدالت نسبی ایجاد شده است.
وی افزود: سیاست‌های شهری و رویکردهای حاکم بر شهرسازی، طی چند دهه‌ی اخیر، پیامدهای قابل تأملی در تبریز داشته است.
رشیدی گفت: قطبی شدن شهر و شکل‌گیری قطب‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در شهر، نخستین پیامد و در واقع، مخرب‌ترین پیامد بوده است؛ چرا که طبقاتی شدن شهر، پیرو همین قطبی‌سازی شهر، تشدید و تعمیق شده است. 
وی تاکید کرد: قطب‌های شکل‌گرفته، ادامه‌ی سیاست‌های شهری را متاثر می‌کند، جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری، تحت فشار این قطب‌ها دگرگون می‌شود، این روند، نابرابری نهادینه‌شده‌ی شهری را بازتولید می‌کند و دامن می‌زند؛ چرخه‌ی نابرابری، تداوم می‌یابد.
رشیدی گفت: رابطه‌ی مستقیم و معناداری میان گروه شغلی ساکنان مناطق شهری با کیفیت خدمات شهرداری و در یک کلمه، عدالت شهری وجود دارد؛ برای نمونه، مناطقی که در آنها، غلبه‌ی جمعیتی با قانونگذاران، مقامات و مدیران است، مشخصاً کیفیت بیشتر و خدمات بهتری دارند.
وی ادامه داد: در مقابل، مناطقی که اکثریت جمعیتشان را کارگران ساده تشکیل می‌دهند، درجه‌ی محرومیت بالاتری دارند و خدمات کم‌کیفیت‌تری دریافت می‌کنند.
وی اضافه کرد: تأثیر ترکیب شاغلان بر کیفیت مناطق شهری، پیام مهمی دارد، تحلیل میزان و شدت پیگیری مسائل مناطق مختلف نیز نشان می‌دهد مناطق با ترکیب شغلی مدیران و مقامات و متخصصان، پاسخ‌های بهتر و سریع‌تری به مطالبات خود دریافت می‌کنند. 
وی توضیح داد: بر اساس این اطلس شهری گروه شغلی صنعتگران، شاغلین صنعت، گروه شغلی امور آموزشی، گروه شغلی متخصصان، کارگران ساده، قانونگذاران، مقامات، مدیران است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در شهر ما حوزه شهرسازی رها شده تر از گذشته است و هر آن باید نگران حادثه ای ناگوار باشیم.
انتهای پیام/
تبریز در معرض خطر  / اتفاقات متروپل در تبریز محتمل است  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار