گزارش/

خانه شهرداری که تبریز را از سیل نجات داد در آستانه نابودی!

1398/01/21 - 12:50 - کد خبر: 640 نسخه چاپی

نصر: خانه حاج جلیل ارفع الملک شهردار خوشنام تبریز واقع در خیابان منصور تبریز در آستانه نابودی کامل قرار دارد.

به گزارش نصر، این خانه که اردیبهشت ماه سال گذشته به دنبال بازدید ایرج شهین باهر شهردار تبریز توسط شهرداری منطقه هشت تبریز تملک و از تخریب آن جلوگیری شد هم اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برد.

در تصاویر ضلع شمالی خانه قدیمی شهردار سابق و خوشنام تبریز حاج جلیل ارفع الملک می باشد مشرف به دالان میرزا زضا در روبروی خیابان دانشسرا تقاطع خیابان شهید بهشتی (منصور سابق) را مشاهده می کنید که در آستانه ریزش قرار دارد.

با توجه به وضعیت بسیار اسفناک این خانه تاریخی سئوالات زیر در اذهان عمومی مطرح می شود:

حال دو سئوال مطرح است اول مالک این ملک کیست ظاهرا این ملک در تملک شهرداری منطقه هشت است چرا این ملک به حال خود رها شده تا تخریب گردد .

دوم این دیوارها مشرف به معبر عمومی بوده و هرلحظه احتمال ریزش جان عابرین را تهدید می کند جالب این است که موضوع به شهرداری نیز اطلاع داده شده و شهرداری اعلام می نماید باید در خواست خود را کتبا ارائه نمائید .

جای بسی تاسف است از این بی توجهی به سابقه تاریخی تبریز و نگهداری آثار آن و بعد توجه به جان شهروندان .

حال اگر این ملک در اختیار غیر بود شهرداری خود جوش چندین بنر اخطار نصب می کرد حال بنر اخطار به شهرداری را چه کسی باید نصب کند !

ارفع الملک که بود؟

وی در مرداد ماه 1313 شمسی همزمان با وقوع سیل ویرانگر به ‌عنوان شهردار تبریز انتخاب شد و با ساخت مسیل مهرانه رود، تبریز را برای همیشه از تهدید سیل نجات داد.
جلیلی همچنین به‌ عنوان بانی عمارت میدان ساعت یا شهرداری نیز شناخته شده و نکته جالب اینجاست که این عمارت ارزشمند با صرفه‌جویی از اعتبار پروژه مهرانه‌رود و با مبلغی در حدود 125 هزار تومان احداث شد.
وی با هزینه شخصی خود از انگلستان ساعتی خریداری کرد و آن را بر بالای برج عمارت ساعت نصب کرد.

ارفع‌ الملک دو مرتبه در سال‌های 1297 و 1313 به ریاست بلدیه تبریز انتخاب شد و خدمات ماندگار و قابل توجهی انجام داد و در دوران مشروطیت به صف مشروطه‌خواهان پیوست.
تأسیس دارالتربیه و دارالمجانین از دیگر کارهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه وی بود که کودکان بی‌سرپرست و افراد دارای معلولیت ذهنی را در زیر سقف آن پناه داد.
جلیلی در سال 1318 هجری‌شمسی چشم از جهان فروبست و پس از مراسم تشییع طبق وصیت خود، پیکر وی به کربلا منتقل و در جوار بارگاه حضرت امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

خانه شهرداری که تبریز را از سیل نجات داد در آستانه نابودی! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار