بررسی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری تبریز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز

گام بلند شورا در مسیر تبریز هوشمند

1401/03/08 - 07:44 - کد خبر: 63991 نسخه چاپی

نصر: لایحه سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری، امروز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱، روی صحن علنی شورای اسلامی تبریز می رود و در همین راستا یک قدم به هوشمندسازی بستر مدیریت شهری نزدیک می شویم.

به گزارش نصر، یکشنبه گذشته، ۱ خرداد ۱۴۰۱ در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، پروژه تونل ارتباطی فیبرنوری به طول ۲۵۷ کیلومتر مطرح شد و مقرر شد، این طرح در جلسه ای فوق العاده و مشترک با کمیسیون کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی، کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز بررسی شود مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از آرمان‌های شهری، رسیدن به مدیریت جامع و یکپارچه، کاهش هزینه‌ها، ترافیک و حمل‌ونقل‌های بی‌مورد است، تحقق این امر نیاز به هوشمندسازی مدیریت شهری دارد و یکی از بسترهای زیرساختی آن ایجاد تونل فیبر نوری زیر پوست شهر است.
قطعا بهره گیری از ابزارهایی که به کمک مدیران شهری بیایند و به روند اجرایی امور جاری سرعت بخشند، ضروری است، چند نمونه بارز و ساده این ابزارها، سیستم های نرم افزاری، دوربین های نظارتی و پایش تصویری، ایجاد پایگاه های داده جامع از پرونده های کاری، ارایه خدمات آنلاین، امکان پرداخت الکترونیکی و گردآوری و نگهداری اطلاعات و آمار شهری است و شهرداری ها موظفند برای ارائه این خدمات به شهروندان از بسترهای شبکه ای استفاده کنند که تنها استفاده از زیرساخت هایی چون فیبرنوری این امر را میسر می سازد.
درست که کلانشهر تبریز کمی دیر قدم به این عرصه گذاشت اما این لایحه بالاخره بعد از ماه ها تعلل، مجددا در صحن علنی شورای اسلامی تبریز مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قالب این لایحه با عنوان "برگزاری فراخوان سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری" در صحن مطرح شد، در این لایحه، وسعت پروژه ۲۵۷ کیلومتر مطرح شده است.
اعضای شورای اسلامی تبریز به وعده خود عمل کرده و امروز ۷ خرداد ۱۴۰۱ در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون تحقیق و نظارت به صورت مشترک با کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورا، لایحه برگزاری این فراخوان مورد بررسی قرار گرفت.
در ایجاد بسترهای هوشمند سازی مصمم هستیم
روح الله دهقان نژاد رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت و نایب رئیس کمیسیون فناوری و شهر هوشمند با بیان اینکه برای ایجاد بسترسازی مناسب جهت رسیدن به شهر هوشمند مصمم هستیم، گفت:برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات نوین به همشهریان و بهره مندی از خدمات به روز، باید به طرف هوشمندسازی شهر گام برداریم.
وی افزود: مجوزهای لازم برای حرکت مجموعه شهرداری به سوی شهر هوشمند صادر شده است و هم اکنون در حال بررسی فراخوان برای سرمایه­ گذاری هستیم.
‎دهقان نژاد با تاکید بر اینکه شهروندان تبریزی حق دارند در جهت کسب خدمات از مدیریت شهری از روش نوین بهره­مند شوند، ادامه داد: کمیسیون­ های حقوقی، فناوری و برنامه و بودجه در حال بررسی مقدمات برای انتشار فراخوان و مناقصه­ های اجرایی هستند.
‎وی در گفتگو با خبرنگار آژانس خبری تحلیل نصر، گفت: ابعاد و مسائل فنی، مالی و حقوقی لایحه را در کمیسیون بررسی کردیم و پیشنهاد کمیسیون که فردا یک شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ در صحن علنی شورای اسلامی مطرح خواهد شد، این است که این پروژه در دو فاز اجرا شود، مرحله اول فراخوان سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری و مرحله دوم بررسی ابعاد فنی پروژه همراه شرکت برگزیده در فراخوان خواهد بود.
وی افزود: ۱۶۰ کیلومتر از ۲۵۷ کیلومتر فیبر نوری برای شهرداری، بقیه نیز طبق تصمیمات آتی واگذلر می شود.
بررسی ابعاد حقوقی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری
این گزارش می افزاید، محمدرضا کاظمی مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر در خصوص مسائل بررسی شده در جلسه کمیسیون مشترک، گفت: جلسه امروز ابعاد حقوقی و قراردادی لایحه سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری، چکش کاری شد.
وی افزود: مقرر شد، فردا در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، فراخوان شناسایی شرکت ها برای سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری اعلام شود و شرکت هایی که شرایط مشارکت در پروژه را دارند، درخواست دهند و پیشنهادات خود را اعلام کنند و نسبت به برنامه ریزی، نحوه اجرا، برآورد هزینه و... که توسط شرکت ها ارائه خواهد شد، انتخاب انجام گیرد.

اجرای پروژه فیبرنوری مسائه حیاتی برای بستر شهرسازی است
این گزارش حاکی است، روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی تبریز و  رئیس مرکز پژوهش‌های این شورا، نیز به پروژه احداث تونل ارتباطی فیبر نوری به طول ۲۷۵ کیلومتر در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: فراخوان برای جذب مشارکت در اجرای پروژه به زودی منتشر خواهد شد.
وی افزود: اجرای پروژه فیبرنوری مسائه حیاتی برای بستر شهرسازی است و یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری در شهرهای دیگر است اما در تبریز تاکنون اجرا نشده است.
این گزارش می افزاید، باید دید، ایجاد بستر فیبرنوری در کلانشهر تبریز که با لایحه فراخوان سرمایه گذاری مشارکتی احداث تونل ارتباطی فیبرنوری به صحن علنی شورای اسلامی آمده است، تا چه حد به حقیقت می پیوندد و آیا انتظار چند ساله برای ارتقای زیرساخت ارتباطی تبریز و پایه گذاری مدیریت هوشمند این کلانشهر، برآورده می شود.
انتهای پیام/
گام بلند شورا در مسیر تبریز هوشمند گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار