مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از مجموعه کتاب هفت جلدی «تورک ادبیات و مدنیت ینده گولوش، مزاح و طنز»، «علی پولاد» مطرح کرد؛

طنز عاملی موثر بر سازندگی جامعه

1398/08/22 - 12:30 - کد خبر: 6391 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادبیات طنز را عاملی موثر بر سازندگی جامعه عنوان کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، آیین رونمایی از مجموعه کتاب هفت جلدی «تورک ادبیات و مدنیت ینده گولوش، مزاح و طنز» به همت «علی پولاد» محقق، نویسنده و سرمایه گذار تبریز با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب آذربایجان برگزار شد.

«محمد محمدپور» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این آیین ضمن تقدیر از اقدام ارزشمند و ماندگار «علی پولاد» در راستای گردآوری اشعار طنز شاعران هزاره گذشته آذربایجان، عنوان کرد: امیدوارم همواره فعالان و اصحاب فرهنگ و هنر عمری با عزت داشته باشند، اکنون شاهد اقدامی هستیم که سبب ماندگاری بیشتر آثار ادبی نویسندگان و شاعران کهن و معاصر شده و امیدوارم قدمی که  برداشته شده استمرار داشته باشد.

وی افزود: آذربایجان و تبریز در زمینه های مختلفی مفاخری دارد که در ماندگاری تاریخ و تمدن این دیار نقش بسزایی داشته اند و اگر در این مقطع تاریخی سربلند هستیم، به این دلیل است که پیشینه ای غنی و قدرتمند داریم.

محمدپور دلیل پویایی ادبیات طنز در آذربایجان را نگارش و قلم زرین شاعران و نویسندگانی دانست که از طنز در بیان سخنان گرانبار خود بهره برده اند و افزود: شاعران و نویسندگان در صده های مختلف بر لایه های مختلف جامعه آشنا بوده و برای بیان مسائل مربوطه کوشیده اند، با بلوغ و رشد ادبیات طنز جایگاهی بزرگ در این حوزه یافت و جسوران ادبیات را به سمت خود جلب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تاکید کرد: مهم ترین کاری که در حوزه طنز استفاده می کنیم سازندگی است، طنز عاری از هرگونه توهین و نقد غیر عادلانه است و همواره بر ارتقا آگاهی جامعه نقش داشته است.

«علی پولاد» محقق، نویسنده و سرمایه گذار تبریزی نیز در این آیین  با اشاره به اینکه مجموعه کتاب های «تورک ادبیات و مدنیت ینده گولوش، مزاح و طنز» متشکل از اشعار، نثرهای طنز و فکاهی بیش از ۴۰۰ تن از شعرا و نویسندگان ترک زبان ایران است، ادامه داد: در این مجموعه سعی شده تا اشعار بیش از ۴۰۰ شاعر در یک هزار سال گذشته به طور کامل گردآوری شود تا به عنوان اولین مجموعه کامل اشعار طنز ارائه گردد. جلد نخست این مجموعه متعلق به شاعران طنز یک هزار سال گذشته است که به سبب کهنگی زبان و تغییرات ایجاد شده در فرهنگ و آداب مردم، بیشتر از جنبه طنز، جنبه پند دارد.

وی در ادامه بخش عمده ای از فعالیت های خود در ایران را در زمینه توسعه فرهنگ و ماندگاری تاریخ آذربایجان، عنوان کرد و گفت: هدف من در کشورم بیشتر از بناسازی، انسان سازی است، معتقدم که این انسان ها هستند که فرهنگ را ماندگار می کنند نه بناها، به همین سبب طی سالیان متمادی در تلاش بودم در کنار پژوهش های خود در راستای توسعه فرهنگ و پرورش انسان‌هایی دانا فعالیت و سرمایه‌گذاری کنم.

پولاد در خاتمه تاکید کرد: این محفل بهانه ای است تا در کنار هم باشیم و با لبخندی از بار سنگین افکار هموطنانمان با خواندن شعری طنز کم کنیم، معتقدم که ما باید با هم بخندیم نه به یکدیگر.

«علی اصغر شعر‌دوست» سفیر اسبق ایران در  تاجیکستان نیز در این آیین گفت: اگرچه اکنون تبریز از افراد غنی خالی شده اما همچنان افرادی چون علی پولاد هستند که برای آبادی تبریز و آذربایجان کوشیده اند.

وی افزود: حمایت پولاد از دانشجویان محروم و با استعداد در استان ها و شهرستانی کشور باعث دلگرمی و پیشرفت علم در میان جوانان می شود.

شعردوست تاکید کرد: وفا و صفا به افراد خردمند و فاخر تبریز و آذربایجانی را باید از جایی شروع کنیم، تبریز باید سرمایه های خود را نگه دارد و آن‌ها را ارج نهد.

محقق و شهریار پژوه تبریزی، گفت: متاسفانه آذربایجان خیلی راحت افراد شایسته را از دست می دهد. اقدام اینچنین علی پولاد امری قابل شایسته است که نباید فراموش شود.

شعردوست در خاتمه تاکید کرد: جایگاه علی پولاد و کریمی مراغه آنقدر والاست که  تقدیری های اینچنینی بزرگی آن ها را نمی تواند بجای بیاورد اما لازم است تا جامعه ما گوهران درخشان معاصر را بیشتر بشناسند.

گفتنی است در آیین رونمایی از از مجموعه کتاب هفت جلدی «تورک ادبیات و مدنیت ینده گولوش، مزاح و طنز» «علی پولاد»، از مقام ادبی استاد کریم مراغه ای تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

طنز عاملی موثر بر سازندگی جامعه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار