خبر/

مخزن آب سد قلعه‌چای عجب‌شیر 14 درصد کاهش یافت

1401/03/05 - 21:12 - کد خبر: 63865 نسخه چاپی

نصر: معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش 14 درصدی مخزن ذخیره آب سد قلعه چای عجب‌شیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نصر،  مجتبی جلیل‌زاده ظهر امروز در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آب شهرستان عجب‌شیر اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸ میلیون متر مکعب حجم آب سد قلعه‌چای بود و امسال حدود ۲۶ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.
وی با بیان اینکه کاهش سه درصدی مخازن سدها نسبت به سال گذشته افزود: با توجه به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های پیش رو، میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن بیشتر دشت‌ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای تکمیل شبکه پایاب سد قلعه چای نیاز ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار است تا ساحل چپ و راست رودخانه قلعه چای تکمیل شود، گفت: ۲۲.۵ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد لوله‌گذاری شده که حدود ۸۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.
وی از مطالعه تصفیه خانه آب شرب به مقدار ۳ میلیون متر مکعب آب از سد قلعه چای خبر داد و متذکر شد: در همین راستا امور آب استان با همکاری آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی برای ایجاد آن در محل و ساخت تصفیه‌خانه در سد قلعه چای مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان توسط آب و فاضلاب استان هزینه شده است. 
جعفر قادری، فرماندار شهرستان عجب‌شیر نیز در این جلسه بر مدیریت مصرف آب و توزیع عادلانه آب تاکید و تصریح کرد: شهرستان عجب‌شیر با توجه به وجود سد قلعه چای در مصارف آب در بخش کشاورزی استفاده مطلوبی ندارد، چراکه تکمیل نبودن پایاب سد قلعه چای و آبیاری نشدن زمین‌های کشاورزی به صورت به مدرن و نبود ابزار اندازه‌گیری آب آبیاری در روش‌های آبیاری سنتی که مشکلات در حوزه توزیع آب کشاورزی به‌وجود می آورد.
فرماندار عجب‌شیر با اشاره به اینکه کل وسعت پایاب سد قلعه چای بیش از ۷ هزار هکتار است، افزود: تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌‌ای استان، امکان توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه ۵۲ درصد از آب مزارع این شهرستان از آب‌های زیرزمینی و ۴۸ درصد از سد قلعه چای عجب‌شیر تامین می‌شود خواستار افزایش رهاسازی از آب سد برای اراضی شهرستان شد.
فرماندار عجب‌شیر با بیان اینکه ۲۷ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از سد قلعه چای عجب‌شیر تامین می‌شود، یادآور شد: تا کنون بیش از ۹ میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است و با توجه به کاهش بارندگی و میزان ذخیره آب سد قلعه چای کفاف مصرف کشاورزی شهرستان را نمی‌کند.
وی خواستار کنترل آب کشاورزی و افزایش سهمیه آب در بخش کشاورزی از سد قلعه چای و نظارت بر قیمت آب چاه‌های کشاورزی توسط امور آب شهرستان شد و یادآور شد: با توجه به افزایش بیش از اندازه قیمت آب چاه‌های کشاورزی که موجب اعتراض کشاورزان منطقه شده، باید امور آب هر چه سریع بر نرخ آب بهاء چاه‌های کشاورزی که ۵۲درصد آب مزارع شهرستان را تامین می‌کند را تعیین تکلیف کند.
انتهای پیام/
مخزن آب سد قلعه‌چای عجب‌شیر 14 درصد کاهش یافت خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار