مراقب باشید گوش‌هایتان سکته نکند

1401/03/05 - 11:01 - کد خبر: 63797 نسخه چاپی

نصر:  سکته صرفاً ویژه‌ی قلب و مغز نیست و ممکن است گوش هم دچار سکته شود که با کاهش میزان شنوایی حسی عصبی در یک گوش به طور ناگهانی یا در طی چند روز اتفاق می‌افتد.

به گزارش نصر، سکتۀ گوش، آسیبی ناگهانی است که طی آن، فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد. این مکانیسم مانند سکته قلبی یا مغزی است و خون‌رسانی به دلایل نامشخصی قطع می‌شود و اکسیژن به بافت نمی‌رسد. این نوع سکته علائم و راهکارهایی برای پیشگیری دارد.
یک متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص این بیماری اظهار کرد: به کاهش شنوایی حسی عصبی یک گوش که به صورت ناگهانی در کمتر از ۱۲ ساعت اتفاق می‌افتد، سکته گوش گفته می‌شود.
 دکتر شبنم نوعی ادامه داد: این بیماری در هر سنی حتی در کودکان هم می‌تواند اتفاق بیافتد و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود که اغلب بیماران با شکایت کاهش شنوایی ناگهانی خصوصاً بعد از بیدار شدن از خواب مراجعه می‌کنند اما در برخی دیگر احساس وزوز یا پری گوش شکایت اولیه‌ی بیمار است البته در برخی نیز سرگیجه می‌تواند وجود داشته باشد که حدود ۴۰ درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد. 
وی افزود: متاسفانه در مراحل اولیه بسیاری از بیماران علائم سکته گوش را جدی نمی‌گیرند و این اتفاق را به وجود جرم در کانال گوش ارتباط می‌دهند یا ممکن است در اثر عفونت‌های حاد گوش میانی بدانند و با این تصور که بعد از مدتی علائم از بین خواهد رفت، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
نوعی خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای درمان و بازیابی شنوایی از دست رفته در طی چند روز اولیه‌ی این بیماری است و با تاخیر در شروع درمان، احتمال بازگشت شنوایی کمتر خواهد شد؛ بنابراین مراجعه‌ی اورژانسی به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند از ایجاد عوارض پایدار شنوایی جلوگیری کند.
وی در رابطه با علل ایجاد این بیماری گفت: علل مختلفی برای سکته گوش مطرح است و گاهی علت خاصی هم نمی‌توان برای آن یافت اما اغلب عفونت‌های ویروسی مانند اورین با آسیب به عصب شنوایی و یا گوش داخلی در ایجاد آن دخیل هستند.
وی اضافه کرد: انسداد عروقی نیز دلیل دیگر این بیماری است که در آنها عصب شنوایی به دلیل اختلال خون رسانی دچار آسیب‌ می‌شود و مشابه اتفاقی است که در سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: تغییراتی در محیط فیزیکی مانند اعمال جراحی، ضربه به سر، استرس‌ها، بیماری‌های خود ایمنی و حتی تومورها نیز می‌تواند منجر به ایجاد سکته گوش شود. 
وی با اشاره به راه‌های تشخیص سکته گوش، یادآور شد: تشخیص سکته گوش براساس شرح حال، معاینه بالینی و انجام تست‌های شنوایی سنجی انجام می‌شود که اگر قدرت شنوایی در یک گوش به صورت ناگهانی به بالاتر از ۳۰ دسی بل در سه فرکانس متوالی یا بیشتر کاهش یابد، تشخیص سکته گوش مطرح می‌شود.
وی همچنین در ارتباط با درمان سکته گوش نیز گفت:  درمان اصلی سکته گوش با شروع استروئیدهای خوراکی برای کاهش التهاب انجام می‌شود اما در صورت منع مصرف و یا بر اساس صلاحدید پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است به تزریق چندین نوبت کورتیکو استروئید در داخل گوش میانی نیاز باشد همچنین داروهای ضد ویروسی نیز ممکن است همراه استروئیدها تجویز شوند.
نوعی متذکر شد: برخی از بیماران پس از دریافت دارو شنوایی‌ آنها بهتر می‌شود اما متاسفانه در برخی دیگر این اتفاق نمی‌افتد به‌ویژه اگر سرعت کاهش شنوایی بیشتر بوده و یا شروع درمان با تاخیر انجام شود؛ بنابراین در صورتی که کاهش شنوایی به درمان پاسخ ندهد و شدت افت شنوایی قابل توجه باشد، در صورت صلاحدید پزشک متخصص می‌توان از سمعک نیز استفاده کرد.
وی اظهار کرد: اگرچه تومورها به‌عنوان علل کمتر شایع سکته گوش مطرح هستند اما در اغلب موارد برای رد آنها انجام ام آر آی درخواست می‌شود.
وی در پایان ضمن تشریح راه‌های پیشگیری از سکته گوش، تاکید کرد: سبک زندگی سالم مانند داشتن تغذیه سالم، خواب و استراحت کافی، کاهش استرس و هیجانات عاطفی و روحی می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سکته گوش شود.
انتهای پیام/
مراقب باشید گوش‌هایتان سکته نکند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار