مدیرکل هواشناسی استان؛

هوای مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی برفی می‎شود

1398/08/22 - 11:55 - کد خبر: 6379 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بارش باران و برف و به همراه پدیده مه از اواخر پنجشنبه این هفته بیشتر استان از جمله مناطق زلزله‌زده را در بر می‌گیرد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی دولتی مهر، روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی، نفوذ زبانه پرفشار سرد و فعالیت سامانه بارشی به طور متناوب از اواخر وقت پنجشنبه این هفته تا سه شنبه هفته آینده موجب ابرناکی، وزش باد و در برخی نواحی به ویژه شمالی و شرقی موجب بارش می شود.

وی اظهار داشت: نفوذ این زبانه پرفشار سرد و فعالیت سامانه بارشی موجب کاهش محسوس دما از پنج تا ۱۲ درجه شده و در گردنه ها و جاده های کوهستانی استان موجب مه گرفتگی، لغزندگی و کولاک برف و وزش تندبادهای لحظه ای ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و احتمال پرتاب و سقوط اشیا می شود. 

دولتی مهر با تاکید بر ضرورت رعایت احتیاط لازم در هنگام تردد از گردنه ها و جاده های کوهستانی استان، ادامه داد: کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کرده و مردم نیز اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از پرتاب و سقوط اشیا انجام دهند.

وی گفت: هم اکنون کلیبر با ۱۰ و بستان آباد با یک درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز هفت درجه بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ساعت دو و ۱۷دقیقه بامداد جمعه (۱۷آبان ماه) زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵۸۴نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور)، بوده است، همچنین ۵ نفر در روسای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند و  دو نفر در بخش ترکمانچای در چادر شخصی که در حیاط خانه خود برپا کرده بودند، به علت گاز گرفتگی فوت شدند.

بر اساس اعلام مسئولان هلال احمر ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر در مناطق زلزله زده این استان با نصب سه هزار و ۸۰ دستگاه چادر، به صورت اضطراری اسکان داده شده اند.

انتهای پیام/

هوای مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی برفی می‎شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار