گزارش نصر از چالش های جامعه معلولین/

بی توجهی به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان/ محدودیت های جامعه معلولان را دریابید!

1401/03/04 - 18:19 - کد خبر: 63626 نسخه چاپی

نصر: رئیس جامعه معلولین آذربایجان شرقی گفت: ۱۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی که شامل بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر می‌شود را معلولین تشکیل می‌دهند‌.

به گزارش نصر، "حسن صفری"، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جامعه معلولین استان قدیمی‌ترین تشکل جامعه معلولین کشور است که پیش از تأسیس انقلاب اسلامی تشکیل شده است اما متاسفانه در آذربایجان شرقی چندان به جامعه‌ی معلولین رسیدگی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما، دفاع از حقوق معلولین است، متاسفانه آمار معلولین بسیار بالا است و ۱۵ درصد جمعیت استان معلول هستند که بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را در برمی‌گیرد.

صفری به عدم مناسب سازی در معابر و ساختمان‌ها و خیابان‌ها از عمده مشکلات معلولان اشاره کرد و گفت: قصه پر تکرار عدم مناسب سازی معابر شهری برای افراد معلول، سال‌های متمادی است که از سوی معلولان در کلانشهر تبریز مطرح می‌شود اما تاکنون اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام نگرفته است.

وی افزود: این در حالی است که ۸۰ هزار و ۳۱۳ نفر معلول، تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد اما دشواری‌هایی که هر لحظه با آنهاست تمامی ندارد و از مهم‌ترین علل آن، بی توجهی به مشکلات این قشر است.

صفری عنوان کرد: عدم وجود رمپ و یا آسانسور در طبقات همفک ساختمان‌‌‌های ادارات، مراکز خرید و سایر مکان‌ها از جمله اماکن تاریخی مثل موزه ها در سطح جامعه، افراد معلول را دچار معضل کرده و فرد معلول حتی نمی‌تواند به راحتی در ایستگاه اتوبوس با ویلچیر سوار اتوبوس شده و بدون کمک گرفتن از سایر افراد به کارهای روزانه خود بپردازد.

رییس جامعه معلولین استان افزود: مسئولین چندان توجهی به ما ندارند، زمان انتخابات که می‌شود، کلیه‌ی کاندیدها از ما حمایت می‌کنند اما بعد آن ما را فراموش می کنند. هیچ یک از نیازهای ما تامین نمی‌شود و تنها بهانه‌ی مسئولین نیز وجود تحریم‌ها است اما بودجه‌ای باید برای ما اختصاص یابد که اگر هم اختصاص یافته‌ است، مسئولین سهل انگاری می‌کنند.

قانون حمایت از حقوق معلولان درست اجرا نمی‌شود
وی با اشاره به اینکه درصد بیکاری افراد معلولین بیش از افراد سالم است تصریح کرد: با اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف به اختصاص ۵ درصد از استخدام ‌های خود به معلولان هستند، متاسفانه گاهی در این راستا با کم لطفی بعضی مدیران مواجه شده، که سهمیه ۵ درصدی استخدامی را رعایت نمی‌کنند.

صفری افزود: با وجود مشکلات و تلاش‌ها این قانون عملا به نتیجه نرسیده، شهرها استانداردسازی نشده، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم نشده و آمارها بسیار ناامیدکننده و نگران کننده است.

وی یادآور شد: معلولین ما توانمند بوده اما بسیاری از آنها بیکار هستند، امکانات شهری برای آن‌ها بسیار کم است، حتماً باید در شهرداری مشاور معلولین هم وجود داشته باشد که البته باید فردی باشد که بتواند آنها را درک کند، حتی شهرداران مناطق نیز باید مشاور ویژه داشته باشند.

متاسفانه کمبود های زیادی در ورزش جانبازان و معلولین وجود دارد و سالن ها و اماکن ورزشی ما مختص افراد سالم است و برای این قشر از جامعه محدودیت وجود دارد. به عنوان مثال یک ویلچر را در نظر بگیرید که در اماکن ورزشی مناسب سازی نشده است و معلولین نمی توانند از این اماکن استفاده کنند و این در حالی است که هزینه مناسب سازی هم زیاد نیست.

رئیس جامعه معلولین آذربایجان شرقی گفت: امکانات ورزشی شهر برای معلولین مناسب نیست، ما زندانیان بدون جرم هستیم که بستر امکانات شهری برای ما فراهم نشده است، از لحاظ معیشتی هم صفر هستیم، همچنین مناسب سازی فرهنگی هم انجام نشده است و همه با احساس ترحم به ما نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: معلولین به تفریح و گردش هم نیاز دارند؛ بنابراین از خیرین می‌خواهیم کمک کرده و از ما حمایت کنند تا ما هم بتوانیم به سفر و تفریح برویم.

گزارش نصر می افزاید، تا وقتی که برای کمتر کسی مهم است که کوچه و خیابان‌های شهر چقدر برای رفت و آمد معلولان مناسب است؛ تا وقتی بی‌پولی راه توان‌بخشی معلولان را سد می‌کند، تا وقتی هزینه‌های زیاد، روند درمان خانواده‌های کم‌درآمد را مختل می‌کند، تا وقتی اشتغال‌زایی برای معلولان به عنوان حرفی قشنگ روی کاغذ می‌ماند، تا وقتی مردم دست از نگاه‌های آزاردهنده‌شان برنمی‌دارند، تا وقتی برخی آسایشگاه‌های نگهداری از معلولان خیلی راحت از زیر ذره‌بین نظارت خارج می‌شوند و خیالشان از بازخواست شدن راحت است؛ این دغدغه‌ها سر جای خود می مانند و اوضاع معلولان بهبود نمی یابد.

دسترسی داشتن به اماکن و امکانات عمومی، امکانات آموزشی مناسب، وجود مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بدون مشکل و محدودیتی، مناسب سازی پیاده‌روها، فضاهای شهری و حمل و نقل عمومی برای سهولت در تردد معلولین و هزینه بالای لوازم توانبخشی معلولین از مهمترین دغدغه این قشر از جامعه است که متاسفانه قانون مناسب سازی و دسترسی‌پذیری معلولان به اماکن عمومی و خدمات شهری در استان نیز‌‌ کامل اجرا نشده و نیازمند توجه بیشتر مسوولین است که باید به این امر اهتمام بیشتری داشته  و گامی در جهت رفع مشکلات این افراد آسیب پذیر جامعه برداشته شود.
  
انتهای پیام/
بی توجهی به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان/ محدودیت های جامعه معلولان را دریابید! سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   بنده خدا   3 هفته پیش  

صفری آدم بسیار عالی و با شخصیتی هست و هامی و شنونده مشکلات معلولین خدا عوضش بده
پژوهشیار