استاندار آذربایجان شرقی؛

برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است

1401/03/02 - 16:55 - کد خبر: 63563 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت مردمی رئیسی گام بزرگی را در راستای عدالت‌محوری برداشته که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یکی از مراحل این حرکت است، افزود: برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است.

به گزارش نصر، عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی امروز در نشست جهاد تبیین اقتصادی ویژه روحانیون شاخص تبریز، نقش روحانیت را در جهاد تبیین، اساسی و تعیین‌کننده خواند و با اشاره به اینکه علما و خطبا، رزمندگان فکری و فرهنگی جامعه و مورد وثوق مردم هستند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با گفتمان‌سازی، جبهه استکبار را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند و اگر منظومه فکری ایشان را خوب تبیین کنیم، اثرات تحریم‌ها و فشارهای دشمنان کاهش می‌یابد.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه تبیین، افزود: ارتباط اجتماعی امام جمعه تبریز یک الگوی شاخص برای کل کشور است و باید از این الگو برای ارتباط‌گیری و تبیین مسائل استفاده کنیم.
خرم با اشاره به اینکه دولت مردمی آیت‌الله رئیسی گام بزرگی را در راستای عدالت‌محوری برداشته که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یکی از مراحل این حرکت عظیم است، افزود: برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است و این همان مطالبه‌ای است که رهبرانقلاب بیش از ۱۵ سال، رویکرد عمومی جامعه را به سمت آن هدایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: دولت بنا دارد که اصلاحات عمیقی در حوزه اقتصاد انجام دهد و مردمی‌سازی یارانه یکی از این اصلاحات است؛ در اصل ۴۴ قانون اساسی بنا شده بود تا اقتصاد به دست مردم سپرده شود و انقلاب اقتصادی رخ بدهد؛ اما بازگشت عواید این اصل برای معیشت و رشد اقتصادی مردم محقق نشده است.
استاندار آذربایجان شرقی، اصلاحات عمیق در بودجه دولت را یکی از رئوس برنامه اصلاحی دولت در حوزه اقتصاد برشمرد و گفت: لوایح بودجه به‌جای اجرای عدالت و رشد اقتصادی، همواره با کسری مواجه می‌شد و سفره مردم را کوچک‌تر می‌کرد و به صورت پنهان، عامل بازدارنده رشد و تولید بود.
وی با بیان اینکه اصلاحات عمیق در حوزه تجارت، توزیع و ترانزیت، از دیگر برنامه‌های دولت است، افزود: به مدت ۱۰ سال، اقتصاد کشور را برای مذاکره معطل کردند و از ظرفیت‌های دیپلماسی منطقه‌ای و کشورهای همسایه غفلت شد.
خرم تاکید کرد: تولید باید در بازار رقابت بتواند برای خود جایگاه ویژه‌ای باز کند و این بازار رقابت منطقه‌ای است که می‌تواند کیفیت تولید را ارتقا دهد.
استاندار آذربایجان شرقی، فقرزدایی را دیگر برنامه اساسی دولت در حوزه اقتصاد اعلام کرد و گفت: مشکل در عدم هدفمندی یارانه‌هاست که در هیچ کجای دنیا این مقدار یارانه‌ آشکار و پنهان توزیع نمی‌شود.
وی همچنین رشد اقتصادی با کمترین تورم را از محورهای برنامه‌های اقتصادی دولت برشمرد و گفت: در برنامه دولت، هدایت ارز به گروه‌های هدف دنبال می‌شود؛ مجلس، دولت را موظف به هدفمند کردن ارز ترجیحی کرده بود که دولت قبلی عمل نکرد و تورم افزایش یافت.
خرّم ادامه داد: توزیع بی‌برنامه ارز چهار هزارو 200 تومانی برای چندین قلم کالا، بسیار زیان‌بار و خسارت‌آمیز بود، چراکه بخشی از کالاها اصلا نیاز جامعه نبود و برخی کالاهای مشمول این ارز نیز با قیمت آزاد به مردم عرضه شد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این سیاست، سفره مردم را کوچک‌تر کرد و کشور را با رشد اقتصادی منفی و تورم افسار گسیخته و مفاسد گوناگون مواجه کرد؛ ارز ترجیحی قرار بود از فرصت‌های رانت و ویژه‌خواری جلوگیری کند که این امر محقق نشد.
خرّم با بیان اینکه اگر جهت‌دهی ارز مناسب باشد، تولید ثروت از چرخه تولید افزایش و جذابیت قاچاق کاهش می‌یابد، افزود: دولت مردمی برخلاف دولت‌های پیشین، اوایل کار را برای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داد و آبروی خود را در این راه گرو گذاشت.
وی افزود: هم‌اکنون ارزش افزوده بخش کشاورزی هم پایین است، چون در سال‌های گذشته در این حوزه هدفمند عمل نشده است؛ اقدامات پیش‌بینی شده در دولت مردمی، امنیت غذایی مردم را تامین خواهد کرد.
انتهای پیام/
برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار