مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز خبر داد:

مافیای شارژ کپسول آتش نشانی در تبریز/ محل های معتبر شارژ در سایت آتش نشانی معرفی شده است

1401/03/01 - 11:39 - کد خبر: 63422 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: مافیای شارژ کپسول آتش نشانی در تبریز بصورت لجام گسیخته جلو می‌رود، در سطح تبریز نزدیک به 400 شرکت در شارژ کپسول های آتش نشانی فعالیت دارند که اغلب آنها کارگاه ندارند.

به گزارش نصر، " علیرضا زبردست" در گفتگو با نصر به نحوه جذب نیرو های آتش نشانی اشاره کرد و افزود: سازمان آتش نشانی از سازمان هایی است که خوشبختانه نیروی های آن بصورت رسمی استخدام می‌شوند.

30 نفر با اعمال قدرت از آتش نشانی به شهرداری رفتند
وی ادامه داد: از 585 نفر نیرو 125 نفر بصورت تامین نیروی شرکت همشهری و بقیه آن ها رسمی و بیمه ای است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در رابطه با بکارگیری نیرو های آتش نشانی دردیگر مناطق شهرداری گفت: تعدادی از این نیرو ها قبل از ورود بنده به سازمان آتش نشانی با اعمال قدرت و نفوذ توانسته اند در آتش نشانی استخدام و سپس به دیگر مناطق شهرداری بروند؛ حدود 25 الی 30 نفر نیرو در آن قالب استخدام شده بود که با اعمال قدرت از سازمان آتش نشانی رفتند.
وی افزود: در راستای همین موضوع فشاراتی بر علیه بنده وجود دارد،  افرادی خواسته اند از طریق سازمان آتش نشانی استخدام و به حوزه های دیگر شهرداری کلانشهر تبریز بروند اما این اجازه را نداده ایم، این در حالی است که ما اکنون با 60 درصد نیرو های خود کار می‌کنیم و 40 درصد کمبود نیرو داریم علاوه بر آن کسانی هم که استخدام آتش نشانی شده اند اصرار دارند که به دیگر حوزه های شهرداری بروند.

فرافکنی بر علیه آتش نشانی به جرم جلوگیری از انتقال به شهرداری
وی تاکید کرد: زمانی که نیروی آتش نشانی می‌تواند از سوی شهرداری اعلام نیاز بیاورد صد در صد از 50 نفر نفوذ دارد و مقابله با این نفرات تبعات خود را دارد، اما از مدتی که بنده حضور دارم مقاومت کرده ایم، نیرویی داریم که در خرداد 1400 دعوت به همکاری کرده ایم و بلافاصله بعد از یک ماه نامه ای آورده است که می‌خواهم به شهرداری بروم در حالی که هنوز دوره آموزش تمام نشده است، جلوی چنین فردی ایستاده ام سپس نامه ای آورده است که در سالیان گذشته آشیل پا دارم، پرونده تشکیل داده ایم و اعلام کرده ایم که اگر این فرد آسيب دیدگی پا دارد پس چگونه  استخدام شده است؟!چنین فردی با ایجاد چندین صفحه فیک بر علیه سازمان و شخص بنده در حال پرافکنی است.

تنها یک نفر به دستور "شهین باهر" خلاف قانون عمل کردیم
زبردست تصریح کرد: در دو سال اخیری که در سازمان حضور داشته ام هیچ نیرویی به شهرداری نداده ام جز یک نفر که آن هم به دستور شخص شهردار در دوره پنجم اتفاق افتاده است، آن مورد را هم اعلام کردیم که خلاف قانون است اما شهردار اصرار کرد که حتی اگر خلاف هم باشد باید به شهرداری برود.


 
جذب 110 نفر نیروی زیر 30 سال
وی ادامه داد: نه تنها اجازه رفتن هیچ نیرویی را به شهرداری نداده ایم بلکه توانسته ایم 110 نفر نیز جذب کنیم، توانسته ایم در سال گذشته 120 نفر از نیرو ها را بازنشسته کنیم که نیروی عملیاتی نبودند و بجای آن ها 110 نفر زیر 30 سال را جذب کنیم.
وی اشاره کرد: از آقای رنجبر و هوشیار دستور گرفته ایم، نیرو هایی که در شهرداری از نظر فکری و جسمی می‌توانند برای سازمان آتش نشانی مفید باشند دعوت به همکاری کردیم.
وی خبر داد: قرار است 300 نفر نیروی رسمی، 35 نفر بصورت راننده در سال 1401 به سازمان آتش نشانی بیاوریم، همچنین علاوه بر تعهد های قبلی تعهد های دیگری مبنی بر حضور در سازمان آتش نشانی اخذ کنیم که بجز سازمان نتوانند به شهرداری بروند.
وی خاطر نشان کرد: تمامی شهر های ایران از نظر تجهیزات و نیرو کمبود دارند که ما توانستیم به همت دوستانم این کمبود ها را در سازمان آتش نشانی در عملیات ها پوشش بدهیم، میانگین زمان رسیدن به حوادث 3 الی 5 دقیقه زمان طلایی استاندارد است که خوشبختانه در آمار سال 1400 توانسته ایم این آمار را به 3 الی 3 و 21 ثانیه برسانیم.

اگر در تهران پلاسکو هست در تبریز هم پاساژ امت را داریم
وی با اشاره به وظیفه ایمنی سازی سازمان آتش نشانی، گفت: بر اساس وظیفه، ایمنی سازی بعد از حادثه و اطلاع رسانی قبل از حادثه را داریم که در این راستا حرکت های زیادی در مراکز تفریحی، نظامی، اداری و... داشته ایم.
وی ادامه داد: به 157 مورد از این ارگان ها طرح و حتی اخطاریه صادر کرده ایم، اگر در تهران پلاسکو هست در تبریز هم پاساژ امت را داریم، بیمارستان شهدا، شمس، شفا و... داریم که به همه آنها رفته و در راستای ایمن سازی اقدام کرده ایم. 

مترو هیچ ایستگاهی برای امداد رسانی ما آماده نکرده است
زبردست در ادامه به موضوع ایمن سازی مترو پرداخت و توضیح داد: برای مترو تبریز قدم هایی برداشته ایم، باتوجه به اینکه مترو HSE خود را دارد و خود مترو در این راستا فعال است در طرح های آنها مشارکت کرده ایم تا ایمن سازی ایجاد شود، در حادثه مترو دو سال گذشته نیرو های ما سریعا وارد عمل شدند. 
وی تاکید کرد: به مترو اعلام کرده ايم که مجبوریم برای ورود به مترو منافذی داشته باشیم تا اگر پیشامدی اتفاق افتاد سریعا امداد رسانی شود چرا که بصورت انفرادی امکان انتقال تجهیزات وجود ندارد، خود مترو یک ماشین امداد دارد که قابل حرکت بر روی مترو و آسفالت است ولی می‌تواند عین قطار از یک محور وارد و خارج شود که مقرر گردید دو ایستگاه در ائل گلی و لاله به این منظور احداث ‌شود که بصورت مترویی برای قطار شهری مورد استفاده باشد. 
زبردست ادامه داد: ایستگاه لاله در زمینی به مساحت 1500 متر است که در حال اقدامات ماده 5 قرار دارد، همچنین برای رمپ ورود به مترو بحث هایی شده است، اما تا این لحظه مترو هیچ ایستگاهی برای رفتن ماشین آلات مخصوص مترو و استقرار ما برای مقابله با خطرات آماده نکرده است، نامه نگاری هایی نیز داشته ایم که باید منفذ هایی جهت ورود نیرو های ما به قطار شهری در مواقع ضروری وجود داشته باشد که در استاندارد ها نیز آمده است. 

نظارتی بر شارژ کپسول های آتش نشانی وجود نداشت
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به نحوه شارژ کپسول های آتش خاموش کن، کفت: متاسفانه در دو سال قبل هیچگونه نظارتی برای شارژ کپسول های آتش نشانی وجود نداشت، مجوزی که برای فعالیت چنین شرکت هایی داده می‌شود چندین مورد در قوانین اشکال دارد، اعلام کرده ایم که قوانین آن مورد بحث است، مجوزی که برای فروشنده رادیاتور و شوفاژ کار خانه می‌دهند با همان مجوز می‌تواند کپسول را هم شارژ کند! خوشبختانه طی صحبت هایی با آقای دادستان، فرماندار و مدیریت بحران بر اساس وظایف ذاتی خود اقدام کردیم و شرکت هایی که می‌توانند ایمنی و شاخصه های استاندارد ما را رعایت کنند، شرکت هایی که رزومه داده اند را بازدید و برخی از آنها را تایید و در سایت آتش نشانی معرفی کردیم و بطور منظم از مواد و نحوه شارژ آنها مستقیما نظارت خواهیم داشت و مقرر گردیده است با نصب دوربین های مدار بسته بصورت لحظه ای کنترل شود و مردم می‌توانند با خیال راحت از سایت آتش نشانی محل های معتبر کپسول آتش نشانی را شارژ کنند، مردم در نظر داشته باشند که اسامی غیر از لیست سایت آتش نشانی از نظر ما متخلف هستند، اینها کسانی هستند که بجای مواد آتش خاموش کن مواد بی کیفیت و تاریخ گذشته، پودر بچه یا گچ تزریق می‌کنند، این نفرات کسانی هستند که گذشته در سازمان آتش نشانی نفرات نفوذی داشتند، همکار آتش نشانی داشتیم که چنین کار هایی را انجام می‌داد و او را به حراست معرفی کردیم؛ سلامت مردم بازیچه دست نیست. 

مافیای شارژ کپسول آتش نشانی در تبریز بصورت لجام گسیخته جلو می‌رود
وی در این رابطه اضافه کرد: مافیای شارژ کپسول آتش نشانی در تبریز بصورت لجام گسیخته جلو می‌رود، در سطح تبریز نزدیک به 400 شرکت در شارژ کپسول های آتش نشانی فعالیت دارند که اغلب آنها کارگاه ندارند.

"رشد" شهری بجای توسعه شهری! 
وی در ادامه به نحوه مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی اشاره کرد و گفت: شهر ما نه تنها توسعه پایدار شهری نداشته بلکه توسعه هم نداشته است؛ شهر ها اغلب بجای توسعه، رشد کرده اند!
وی افزود: مکان یابی ها بر اساس رشد شهری اتفاق نیفتاده است،زمانی که تبریز 4 ایستگاه آتش نشانی قبل از دهه 70 داشت، بعد از آن زمان مکان یابی های ما مورد اشکال است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از موضوع مکان یابی خود ایمنی است که نادیده گرفته ایم، کشور های توسعه یافته واقعی کشور هایی هستند که ساختمان ایمنی دارند و بر اساس اصول مهندسی و استاندارد های لازم ساخت کرده اند.

مکان یابی ها غلط است
وی ادامه داد: مکان یابی ها در شهر ما از لحاظ ایمنی غلط است، متاسفانه خانه ها را به مدارس تبدیل کرده ایم، بیمارستان ها باید به درستی مکان یابی شود؛ طرح جامع طرحی ایستا و خشک است، باید از طرح های استراتژیک و راهبردی جلو برویم، متاسفانه با ماده 5 تغییرات را انجام می دهیم!

54 درصد عملیات امدادی ما در تبریز آسانسور است!
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در پایان با اشاره به بیشترین آمار حوادث گفت: 54 درصد عملیات امدادی ما در تبریز آسانسور است! آسانسوری که برابر قانون باید ایمن باشد در ساده ترین مشکل برق رفتگی یا اضافه وزن آسانسور ها از کار می افتد، آمار سه ماهه عملیات امدادی برای آسانسور ها بیش از 700 مورد بوده است در این راستا از حمایت های بی دریغ آقای دادستان متشکرم که با حمایت ایشان توانسته ایم به این موضوع ورود کرده و به استاندارد سازی آنها اقدام کنیم.
انتهای پیام/
مافیای شارژ کپسول آتش نشانی در تبریز/ محل های معتبر شارژ در سایت آتش نشانی معرفی شده است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار