مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی:

ظرفیت تبریز برای تبدیل شدن به شهر موزه های بین المللی

1401/03/01 - 09:16 - کد خبر: 63401 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: در استان فضای مناسبی برای مجموعه داران خصوصی جهت عرضه و نمایش آثار نفیس مجموعه هایشان وجود ندارد.اگر شورا موافقت کند، می‌توان از فضاهای مازاد در حوزه های مختلف به عنوان فضای موزه برای مجموعه داران خصوصی استفاده بهینه کرد.

به گزارش نصر، "احمد حمزه زاده"، در مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات در آینه تاریخ ضمن تبریک هفته روابط عمومی و ارتباط و همچنین هفته میراث فرهنگی، تقارن این دو مناسبت را به فال نیک گرفت و گفت: بی تردید تمامی فعالیت و اقداماتی که در حوزه میراث فرهنگی رخ می دهد، بدون وجود و پشتوانه مطبوعات میسر نخواهد بود.
وی به اهمیت موزه های آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی بعد از تهران به عنوان شهر موزه ها مطرح شده است. در حال حاضر، در استان ما ۴۳ موزه به صورت دولتی، عمومی و خصوصی فعالیت می‌کنند که بعد از تهران بیشترین‌ تعداد موزه های تخصصی در سطح کشور، مختص به آذربایجان شرقی است.
حمزه‌زاده به موزه های خصوصی که تحت نظر مجموعه داران خصوصی فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد و گفت: این نوع مجموعه و موزه‌های دارای مجوز که بسیار نفیس و ارزشمند هستند، متاسفانه فضای مناسب برای عرضه و نمایش آثار مجموعه هایشان را ندارند. از طرفی اداره کل میراث فرهنگی نیز به لحاظ فرهنگی و اعتباری، بسیار محدود است؛ این در حالی است که اگر شورا موافقت کند، می‌توان از فضاهای مازاد در حوزه های مختلف به عنوان فضای موزه برای مجموعه داران خصوصی استفاده بهینه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: این ظرفیت را داریم که شهر تبریز به عنوان شهر موزهای بین المللی تبدیل شود؛ چرا که شهر تبریز، تجربه ۵۰۰ سال دوره پایتختی کشور را داشته است.
حمزه‌زاده به اکوموزه بودن شهر تبریز تاکید کرد و گفت: گاها در بافت های تاریخی با یک سری قوانین سفت و سختی پیش می رویم تا از ساخت و ساز و حفاری های غیر مجاز در بافت های تاریخی ممانعت بعمل آوریم اما لازم است ابتدا در این حوزه باید فرهنگ سازی کنیم سپس بین دستگاه های دولتی در جهت حفاظت از بافت تاریخی شهر تبریز اتفاق نظر حاصل کنیم.
وی ابراز کرد: در ایران، ۱۶۸ شهر به عنوان شهرهای تاریخی انتخاب شده است که شهر تبریز یکی از مهم‌ترین بافت های تاریخی با هزار و سیصد هکتار است.
وی به افتتاح چند موزه آماده در سطح استان اشاره کرد و گفت: همزمان با سفر هیات دولت، موزه مکاتب هنری تبریز در خانه حریری، افتتاح خواهد شد. مستحضرید که تبریز در هنر صاحب مکتب اول و دوم است که در این موزه به نمایش گذاشته می شود. همچنین موزه باستان شناسی خدا آفرین نیز در هفته میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال جاری ما هفته میراث فرهنگی را با شعار یک موزه برای هر شهر شروع کرده ایم، تصریح کرد: یکی از شاخصه های اصلی ارزیابی های فرهنگی در مجامع بین المللی، بحث موزه ها است. هرچقدر کیفیت و تعدد موزه ها بیشتر باشد، در ارزیابی شهر ها تاثیر گذار است. یکی از مولفه های که تبریز ۲۰۱۸ انتخاب شد، کیفیت و تعداد موزه ها بود.
حمزه‌زاده عنوان کرد: طی ارزیابی که از صنعت گردشگری استان داشتیم، اصلی ترین مشکل و نارسایی در حوزه گردشگری، مباحث اطلاع رسانی و معرفی و تبلیغات بوده است. متاسفانه نتوانستیم داشته هایمان و زیبایی های شهرمان را به نحو احسن معرفی کنیم.‌
وب در پایان با اشاره به اینکه آثار تاریخی تبریز در سطح دنیا کم‌نظیر هستند، اظهار کرد: میخواهیم‌شهر تبریز را به عنوان یکی از مقاصد اصلی صفر در دنیا مطرح کنیم. طی تحقیقات صورت گرفته در خصوص شهرهای گردشگری ایران، در دهه آینده دو شهر به یکی از مقاصد اصلی سفر در حوزه گردشگری داخلی و خارجی انتخاب خواهد شد که اولی شهر همدان است و دومی تبریز انتخاب خواهد شد. باید بتوانیم ظرفیت بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری شهرمان را ارتقا دهیم.
انتهای پیام/
ظرفیت تبریز برای تبدیل شدن به شهر موزه های بین المللی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار