یادداشت/

سفر به تاریخ با گشت‌ و گذار در خانه‌های تاریخی

1401/02/31 - 23:54 - کد خبر: 63399 نسخه چاپی

نصر: می‌خواهید به تاریخ سفر کنید؟ کافی است از درب یکی از خانه‌های تاریخی کهن شهر تبریز وارد شوید. از درب خانه‌هایی که آجر به آجرشان بوی تاریخ می‌دهد. از درب خانه‌هایی که در گذشته‌های دور و نزدیک قدم‌های بزرگ‌مردان این سرزمین را به خود دیده‌اند.

در سطح شهر تبریز، بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی شناسایی شده‌است و تخمین زده‌ می‌شود که این تعداد در سال‌های آینده با کاوش‌هایی که در حال انجام است، به بیش از ۸۰۰ باب نیز برسد.
شهرداری تبریز مدت‌هاست که مرمت خانه‌های تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است و توانسته تعدادی را پس از مرمت، برای بازدید در اختیار شهروندان و گردشگران بگذارد. اما در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با توجه به کاهش چشمگیر شیوع ویروس کرونا و همچنین نزدیکی به فصل تابستان که اصلی‌ترین فصل حضور گردشگران در تبریز است، مرمت و رسیدگی به خانه‌های تاریخی سرعت بیشتری گرفته است.
شهردار تبریز هم بر این باور است. او از خانه‌های تاریخی تبریز به عنوان ظرفیت‌های بالقوه این شهر در زمینه گردشگری یاد می‌کند.
یعقوب هوشیار می‌گوید: جهان‌شهر تبریز به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی شناخته می‌شود و این مزیت، مدیریت شهری را ملزم کرده به ظرفیت‌های گردشگری از جمله خانه‌های تاریخی توجه بیش‌تری
داشته باشد.
شهرداری تبریز علاوه بر اینکه موضوع مرمت چند خانه تاریخی را عملیاتی می‌کند، خود حفاظت و نگهداری از چندین خانه تاریخی مهم تبریز را عهده‌دار است.
خانه حیدرزاده، خانه ختایی، خانه نیکدل، خانه اردوبادی، خانه شربت اوغلی، خانه استاد شهریار، خانه علی مسیو، خانه ستارخان و ... از جمله خانه‌هایی هستند که زیرنظر شهرداری تبریز هستند و عمدتا درب هایشان همواره به روی شهروندان و گردشگران باز است.
انتهای پیام/
سفر به تاریخ با گشت‌ و گذار در خانه‌های تاریخی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار