فدراسیون فوتبال امریکا

توافق تاریخی در فوتبال امریکا / دستمزد مساوی برای زنان و مردان تیم ملی

1401/02/29 - 12:00 - کد خبر: 63216 نسخه چاپی

نصر: فدراسیون فوتبال امریکا و اتحادیه های بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور به توافق تاریخی درباره تساوی دستمزدها و دریافتی مالی دست یافتند. توافق جدید تا پایان سال 2028 اعتبار خواهد داشت.

به گزارش نصر، براساس این توافق، از این پس، جوایز مالی و دستمزد اعضای تیم های ملی فوتبال مردان و زنان امریکا مساوی خواهد بود.
این توافق بعد از سال ها کشمش و نزاع حقوقی اجتماعی میان فوتبالیست های زن امریکایی و فدراسیون فوتبال این کشور به دست آمد. این برای نخستین بار در سطح جهان است که پرداختی به فوتبالیست های زن و مرد مساوی خواهد بود.
 

چارچوب فعالیت، بازی و دریافت دستمزد اعضای تیم ملی فوتبال مردان امریکا تاکنون برپایه توافقنامه ایی با فدراسیون فوتبال این کشور بود که تا 2018 اعتبار داشت اما توافقنامه تیم های ملی زنان تا مارس گذشته اعتبار داشت. 
بزرگترین اختلاف و شکاف در دستمزد میان اعضای تیم ملی زنان و مردان فوتبال مربوط به جوایز مالی جام جهانی است.
با اینکه تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی قبلی قهرمان شد و رتبه های بالایی را در چند دوره جام جهانی کسب کرده بود اما در مقایسه با تیم ملی مردان که رتبه های به مراتب پایین تری را در جام جهانی کسب کرد از جوایز و دریافتی مالی به شدت کمتری برخوردار شد.
تاکنون فدراسیون فوتبال آمریکا استدلال می کرد پرداختی ها به زنان و مردان عضو تیم های ملی فوتبال این کشور در ارتباط مستقیم با جوایز مالی است که فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) به صورت مستقیم به تیم ها براساس رتبه کسب شده آنها در مسابقات جام جهانی اختصاص می دهد.
حالا قرار است جوایز مالی پرداختی فیفا به تیم های ملی زنان و مردان فوتبال آمریکا بابت چهار جام جهانی آینده زنان و مردان ( جام جهانی مردان در سال کنونی 2022 و 2026 و جام جهانی زنان در سال های 2023 و 2027 ) تجمیع و سپس به تساوی میان تیم های ملی زنان و مردان فوتبال آمریکا توزیع شود.
این توافق بعد از مذاکرات طولانی و فشرده با انجمن های صنفی (سندیکا / اتحادیه) بازیکنان تیم های ملی فوتبال آمریکا به دست آمد.
براساس جزئیات، هر بازیکن چه زن و چه مرد به هنگام حضور در یک مسابقه ملی، از دریافتی مساوی برخوردار خواهد شد. 
 

فدراسیون فوتبال آمریکا گفته است اولین فدراسیون فوتبال در جهان است که به این شیوه، پول های دریافتی از جوایز مالی جام جهانی را تجمیع و تقسیم می کند.
فیفا برای تیم های شرکت کننده در جام جهانی قبلی فوتبال مردان ( 2018 در روسیه)، 400 میلیون دلار جوایز مالی اختصاص داده بود که سهم تیم قهرمان در این دوره (فرانسه) 38 میلیون دلار بود.
فیفا همچنین برای جام جهانی قبلی فوتبال زنان (2019) 30 میلیون دلار جایزه مالی برای تیم های شرکت کننده اختصاص داده بود که سهم تیم قهرمان (آمریکا) تنها چهار میلیون دلار بود.
فیفا رقم این جوایز مالی را برای جام جهانی بعدی فوتبال مردان (قطر 2022) به 440 میلیون دلار افزایش داد.
رئیس فیفا همچنین پیشنهاد کرده مبلغ جوایز مالی برای تیم های شرکت کننده در جام جهانی بعدی فوتبال زنان (2023) به 60 میلیون دلار افزایش یابد. فیفا تعداد تیم های شرکت کننده در این جام جهانی را به 32 تیم افزایش داده است.
جزئیات توافق فدراسیون فوتبال آمریکا با انجمن های صنفی بازیکنان تیم های ملی فوتبال این کشور این گونه اعلام شده است: فدراسیون فوتبال آمریکا جوایز مالی پرداختی فیفا برای جام جهانی زنان و مردان در سال های 2022 و 2023، را تجمیع می کند و پس از کسر 10 درصد به عنوان سهم خود، مابقی را به تساوی میان 23 تا 46 بازیکن هر تیم (زنان و مردان) تقسیم می کنم.
سهم فدراسیون برای جام جهانی زنان و مردان در سال های 2026 و 2027، به 20 درصد افزایش خواهد یافت.
 

همچنین خدمات نگهداری کودکان که به بازیکنان تیم ملی زنان امریکا هنگام برگزاری اردوها و مسابقات ارائه می شود از این پس شامل اعضای تیم ملی فوتبال مردان نیز خواهد شد. این خدمات از 25 سال قبل تاکنون وجود داشت.
علاوه براین زنان و مردان عضو تیم ملی فوتبال امریکا بخشی از درآمدهای تجاری از فروش بلیط مسابقاتی که زیرنظر فدراسیون فوتبال کشورشان برگزار می شود را دریافت می کنند. اعضای تیم های ملی زنان و مردان بخشی از درآمدهای پخش مسابقات و حمایت های مالی (اسپانسرها) و شراکت های اقتصادی را نیز دریافت خواهند کرد.
برنامه ای برای بازنشستگی بازیکنان تیم های ملی با مشارکت فدراسیون اجرا خواهد داشت.
تیم ملی فوتبال زنان امریکا با چهار قهرمانی در جام جهانی و کسب همین تعداد مدال طلا در المپیک، موفق ترین ملی تاریخ فوتبال زنان در جهان است.
 
ساختمان فدراسیون فوتبال امریکا در شهر شیکاگو
توافق تاریخی در فوتبال امریکا / دستمزد مساوی برای زنان و مردان تیم ملی خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار