رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی؛

تجلیل از هفت اثر برگزیده در جشنواره کتاب سال دانشجویی

1398/08/21 - 16:22 - کد خبر: 6319 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: در جشنواره کتاب سال دانشجویی امسال از هفت اثر به عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، عادل تقوی روز سه‌شنبه در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اظهار داشت: این جشنواره اردیبهشت ماه در سطح دانشگاه و حوزه علمیه کار خود را آغاز و تا پایان تیر ماه به داوطلبین مهلت داده شد تا آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: امسال ۵۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و آثاری که ویژگی اصلی را داشته اند همزمان با دوره تحصیل دانشجویان و طلاب ارزیابی اولیه بر روی آنها انجام و در نهایت ۵۱۸  اثر در ۶ گروه اصلی و ۵ موضوع ویژه تقسیم بندی شده و فرایند داوری بر روی آنها انجام شد.

وی یادآور شد: در کمیته علمی فرآیند داوری در چهار مرحله انجام و اعضا هیات علمی دانشگاه، اساتید و برخی از برگزیدگان ادوار گذشته در ارزیابی آثار کمک کرده و بعد از پایان داوری آثار برگزیده به گروه‌های شش گانه اصلی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، هنر و معماری، پزشکی و دامپزشکی و کشاورزی  و منابع طبیعی هدایت شد. در برخی از گروه‌ها نیز علاوه بر افزایش کمیت آثار شاهد افزایش کیفیت نیز بودیم.

دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: در نهایت هفت اثر به عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند که در برنامه اختتامیه که روز ۲۸ آبان برگزار می‌شود از آنها تجلیل می شود.  

تقوی با بیان اینکه شرط اولیه تولید آثار همزمان با تحصیل است، گفت: در رابطه با تنوع موضوعی محدودیتی نبوده و محور برای ما دانشجویان اهل قلم است.

وی افزود: در برنامه اختتامیه این جشنواره که چهارشنبه آینده برگزار می شود از سید مصطفی محقق داماد نیز به عنوان استادی که در حوزه کتابخوانی و تولید آثار و تشویق جوانان فعالیت داشته تقدیر به عمل خواهد آمد که از این بخش با نام استاد خادم یاد می‌شود.  

تقوی از بخش ‌های جنبی این جشنواره گفت و ادامه داد: بحث تقدیر از ناشران آثار دانشجویی که حوزه نشر ناشران سهم مهمی را در این زمینه ایفا کرده است. همچنین بحث حمایت از آثار دانشجویی و کمک به دانشجویانی که با انگیزه خاص و شرایط اقتصادی موجود فعالیت می‌کنند(دانشجویان نوقلم)، از دیگر برنامه های این جشنواره بود.  

وی بخش دیگر این جشنواره را برگزاری نشست تخصصی در قالب نشست فصل سخن که شامل نقد کتب علوم انسانی است عنوان کرد و افزود: این بخش با حضور خالقان آثار و اساتید و صاحب نظران است که در مورد کتاب جلساتی را با حضوردانشجویان برگزار می‌کنند. همچنین تاسیس باشگاه کتاب خوانب فرزندان جهادگر از اتفاق های دیگر این جشنواره است.  

وی گفت: از ۵۱۸ اثری که به دبیرخانه رسیده است ۶۴ درصد آثار در حوزه تألیف و ۳۶ درصد در حوزه ترجمه بوده است. همچنین به لحاظ تفکیک دانشگاه ۸۷ درصد آثار مربوط به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، ۱۰ درصد مربوط به دانشجویان دانشگاه آزاد و ۳ درصد متعلق به دانشجویان سایر مراکز آموزش عالی بوده است.  

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: از بین آثار رسیده به جشنواره امسال ۷۵ درصد مؤلفین از مترجمین مرد و ۲۵ درصد از خانم‌ها بوده‌اند.  

تقوی تاکید کرد: مقطع تحصیلی دانشجویان مؤلف به ترتیب ۶۴ درصد دکتری، ۲۵ درصد کارشناسی ارشد و ۱۱ درصد کارشناسی است.  

وی به بخش‌های ویژه جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: فرهنگ عمومی و آثار آسیب‌های اجتماعی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ‌ علوم انسانی و اسلامی و تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی از بخش‌های این جشنواره است.  

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی یادآور شد: از برگزیدگان این جشنواره با جوایز نقدی و حمایت معنوی تقدیر می شود و برگزیدگان می‌توانند در تولید آثار بعدی یا فروش آثار، از کمک جهاد دانشگاهی استفاده کنند.  

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور کتاب‌های الکترونیکی در جشنواره گفت: محدودیتی در این باره وجود نداشته است و به هر آنچه که مجوز لازم در قالب کتاب را داشته باشد، اجازه ورود به جشنواره داده شده است.  

به گفته وی، همچنان که شاخص‌های ارزیابی در بخش‌های مختلف جشنواره با هم متفاوت است، شاخص ارزیابی برای انواع مدل نشر هم تفاوت دارد و هر اثر با رقبای هم‌رده خود مقایسه می‌شود.

بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی سه شنبه آینده (۲۸ آبان) در دانشگاه تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

تجلیل از هفت اثر برگزیده در جشنواره کتاب سال دانشجویی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار