یاداداشت/

مواریث‌فرهنگی و موزه‌ها عاملی موثر در تقویت هویت جمعی

1401/02/28 - 16:58 - کد خبر: 63171 نسخه چاپی

نصر: کهن شهر تبریز با وجود بافت تاریخی و نفاست آثار موجود در آن، نیازمند مدیریت واحد شهری در زمینه صیانت از بافت تاریخی و مواریث فرهنگی است.

 با مدیریت واحد شهری و نظارت صحیح بر اجرای پروژه های عمرانی در پیرامون بافت و اماکن تاریخی و همچنین هماهنگی دستگاه های ذیربط با میراث فرهنگی کمتر شاهد تعرض پروژه ها به آثار تاریخی و مخدوش شدن حریم آن ها خواهیم بود.
عدول از اهداف حفاظتی و صیانتی همواره خط قرمز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی است، طی سال های اخیر بخش عمده ای از توجه این اداره کل بر این حوزه معطوف است که در این راستا در تلاش بودیم تا با هماهنگی های لازم، اطلاع رسانی، آموزش و دانش افزایی افراد متخصص از هرگونه خدشه بر مواریث فرهنگی خود جلوگیری کنیم. باید توجه داشته باشیم که صیانت از بافت تاریخی و مواریث فرهنگی، هدفی عمومی در جامعه است که می‌بایست علاوه بر اداره‌کل میراث‌فرهنگی به عنوان متولی اصلی صیانت و حفاظت، تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، همچنین مردم و تشکل‌های مردم نهاد در دستیابی به آن سهیم باشند.
باید به یاد داشته باشیم که آثار تاریخی و همچنین موزه‌ها جزئی از هویت مردم یک جامعه به حساب می آیند و در تقویت هویت جمعی، نقش بسزایی دارند که آسیب به آن‌ها در کنار آسیب به داشته‌های تاریخی، اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی را نیز جریحه دار می‌کند، لذا در این راستا اخذ مجوزات لازم از این اداره‌کل پیش از اجرای هرگونه پروژه‌های شهری و عمرانی پیرامون آثار تاریخی، اقدامی پیشگیرانه و آگاهانه خواهد بود.
لازم به ذکر است که در این راستا  در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به عنوان متولی امر حفاظت، صیانت و مرمت آثار تاریخی، تمامی اقدامات متکی بر خرد جمعی و نظرات تخصصی کارشناسان خبره و صاحبنظران دانشگاهی در قالب شورا و کمیته‌های تخصصی صورت می‌پذیرد و بدون ابلاغ رسمی از سوی شورای فنی میراث‌فرهنگی، هیچ طرحی قابلیت اجرا و پیاده‌سازی را به دست نمی‌آورد.
با توجه به جریان زندگی در بافت تاریخی تبریز، تقویت سرمایه‌های اجتماعی در قالب مشارکت‌های مردمی، تداوم حیات و ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری در بافت تاریخی تبریز از دیگر اهداف مهم این اداره‌کل است. اقدامات این اداره‌کل قائم به فرد نیست و از روی پلان استراتژی تدوین شده و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسی اجرایی می‌شود،  به همین منظور به صورت مداوم با تشکل‌های مردم نهاد حوزه میراث‌فرهنگی در راستای اهداف و جلب رضایت عمومی جلسات مشترک برگزار می‌کنیم و بر این باوریم که با استفاده از این نظرات، شاهد ارتقا اعتماد عمومی در این زمینه خواهیم بود. امیدواریم با تلاش‌ تشکل‌های مردم نهاد در زمینه فرهنگ‌سازی، شاهد رشد اطلاعات عمومی در خصوص میراث‌فرهنگی و به تبع آن نقدهای سازنده و دارای پشتوانه علمی باشیم.

احمد حمزه زاده
انتهای پیام/
مواریث‌فرهنگی و موزه‌ها عاملی موثر در تقویت هویت جمعی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار