گزارش نصر از نشست دو روزه اداره کل حفاظت محیط زیست استان/

۲۷ تالاب طبیعی در آذربایجان شرقی وجود دارد

1401/02/28 - 12:19 - کد خبر: 63093 نسخه چاپی

نصر: این نشست با هدف اجرایی کردن برنامه‌های مدیریت جامع تالاب های استان و تدوین برنامه‌های سالانه و 6 ماهه این دبیرخانه برگزار می شود.

به گزارش نصر، "شهنام اشتری"  سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ضمن خیر مقدم و خوش آمد گویی به حاضران در نشست و ارائه گزارش وضعیت تالابهای استان به اهمییت موضوع حفاظت و احیا تالابها پرداخته و یادآور شد: خوشبختانه فلسفه وجودی تالابها برای عموم مردم و مسئولین در سطح استانی و ملی مشخص است.

آذربایجان‌شرقی دارای تنوع زیستی بسیار غنی است 
وی در ادامه به اهميت برگزاری چنین نشست هایی در سطح مدیران تاکید کرد و افزود: استان آذربایجان شرقی دارای 27 تالاب طبیعی اعم از فصلی و دائمی با مساحت قریب به 30 هزار هکتار از انواع تالاب های دریاچه ای، مردابی، رودخانه‌ای، دشت سیلابی در شهرستانهای بناب، بستان آباد، هریس، هشترود، میانه، سراب، چاراویماق، مرند و ورزقان می باشد، که به لحاظ موقعیت، پراکنش و شرایط آب و هوایی متنوع بوده و در ارتفاع 1270 تا  3115 متری از سطح دریا پراکنده شده اند و تالاب قره قشلاق با ارتفاع  1270 متر از سطح دریا در حاشیه دریاچه ارومیه پست ترین و تالاب قوچ قلی در شهرستان بستان آباد با ارتفاع 3115 متر مرتفع ترین تالاب استان آذربایجان شرقی هستند، بجز دریاچه ارومیه، تالاب قوری گل تنها تالاب استان است که عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر می باشد. 
اشتری در ادامه به آمار تالاب های استان پرداخت و گفت: تالاب های استان آذربایجان‌شرقی دارای تنوع زیستی بسیار غنی و دارای 280 گونه گیاهی، 155 گونه پرنده، 18 گونه پستاندار، 14 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست و 7 گونه ماهی می باشد. 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: موضوع تالاب ها به عنوان اکوسیستم های حساس و آسیب پذیر یکی از موضوعات مبتلابه در سطح بین‌المللی به لحاظ تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسان ساخت مورد توجه جدی مجامع جهانی است و مسئله خشک شدن تالاب‌ها در همه کشورها به عنوان یک چالش اساسی مطرح می‌باشد و این اساس برنامه‌ریزی برای حفاظت و احیای اکوسیستم های کم نظیر در صلاحیت کشور ها و مجامع جهانی است و این اساس در کشور ما نیز برنامه در برنامه ریزی کلان کشور و خصوصاً برنامه‌های پنج ساله توسعه به عنوان یکی از اساسی ترین مسائل اساسی کشور مورد توجه واقع شده است اهمیت موضوع تا حدی بود که قانون حفاظت و احیای تالاب های کشور نیز در سال 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ گردیده است بر این اساس لزوم و اهمیت برنامه ریزی در سطوح حوضه های آبریز و تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه های آبریز مشخص می‌باشد اما آنچه که مهم و حیاتی است ایجاد ساختارهای کارآمد برای اجرای این برنامه ها می باشد که راه اندازی کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب‌ها و پیگیری اجرای این برنامه‌ها در سطوح مختلف در همین راستا بوده و پایش و پیگیری اجرای این برنامه‌ها یکی از وظایف اساسی دبیرخانه های مهم مدیریت زیست بومی تالاب ها است. 
وی افزود: نشست‌های دوره ای دبیرخانه های تالابی و تدوین تقویم سالانه و شش ماه یکی از کارهای بسیار قابل تقدیر بوده که در سال های اخیر توسط دفتر حفاظت و احیای تالاب های کشور و تامین حفاظت از تالاب های ایران در حال انجام است، اما پیشنهاد مشخص ما برای این امر مهم برگزاری چنین نشست‌هایی در سطح مدیران استان‌ها و سازمان نیز می باشد تا اهمیت و جایگاه دبیران در خانه های تالابی بیش از پیش تدوین و اجرایی برای نامه های با سرعت بیشتری به سمت اهداف مورد نظر هدایت گردد.

لزوم تشکیل کمیته سیپا  
در ادامه "ژاله امینی" مسئول دبیرخانه ملی مدیریت زیست بومی تالاب های کشور با تاکید بر مشکلات موجود در تالاب ها گفت: درگیر کردن ذینفعان با مشکلات تالاب ها بسیار حائز اهمیت است در خصوص قانون تالاب ها چندین سال است که ابزار حمایتی سازمان حفاظت محیط زیست است ولی آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاحی آن اسفند ماه ابلاغ شده که بایستی به تمام بندهای آن توجه شود، نظارت مالی برنامه‌های تالابها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است؛ ادارات کل کارفرما هستند و باید اطلاعات را به ما ارائه دهند و بر اساس مصوبات تمام برنامه های زیست بومی را ارائه دادیم تا دستوراتی به استانداران داده شود. 
امینی با تاکید بر مدیریت پایین به بالا گفت: مدیریت بصورت پایین به بالا یعنی از شهرستانی به استانی و ملی ارائه شده و دبیرخانه های شهرستانی در اولویت هستند. 
مسئول دبیرخانه ملی مدیریت زیست بومی تالاب های کشور ادامه داد: در خصوص برنامه‌های سیپا؛ ارتباط، آموزش، مشارکت و آگاهی سازی در استان‌ها پیگیری می‌شود و بایستی ارزیابی در ذینفعان مختلف پیگیری شود. 
وی ضمن تاکید بر تشکیل کمیته سیپا متشکل از مسئول روابط عمومی، آموزش و مشارکت مردمی اضافه کرد: در بازدید از تالاب قره قشلاق متوجه تالاب معدنی شدیم که به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر معرفی شود. 

مدیریت جامع تالاب دارای اهمیت زیادی است
سپس "آرزو اشرفی زاده" مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های کشور گفت: نشست دبیرخانه های مدیریت زیست بومی در پیشبرد اهداف تالاب ها فرصت مغتنمی است. 
وی ادامه داد: اهمیت تالاب ها در سطح دنیا و در کشور ما بر همه مشخص است مدیریت جامع تالاب دارای اهمیت زیادی است، اشراف کامل مسئولان دبیرخانه های تالابی برای موضوع نقش پررنگی در اجرایی کردن برنامه ها دارد، رویکرد برنامه برای اقدامات همه دستگاه‌ها در راستای هماهنگ کردن این اقدامات برای حفاظت و احیای تالاب ها در برنامه های توسعه پنج ساله کشور به سمت مدیریت زیست بومی آمده است. 
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های کشور گفت: ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور بالاترین مرجع در این راستا است که کار نظارت عالی و برنامه‌های مدیریت زیست بومی را بر عهده دارد. 
در این نشست مسئولین دبیرخانه های مدیریت زیست بومی 22 استان تالابی از سراسر کشور حضور داشتند؛ این نشست دیروز سه شنبه 27 اردیبهشت بعد از سه نوبت نشست کارگاهی و تبادل نظر و امروز چهارشنبه 28 اردیبهشت بعد از بازدید از قوری گلی به کار خود پایان خواهد داد.  
این نشست به همت معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست در محل هتل پارس به مدت دو روز برگزار شد.
انتهای پیام/
۲۷ تالاب طبیعی در آذربایجان شرقی وجود دارد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار