مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان؛

مصرف نوشابه و فست فود بین میانسالان آذربایجان‌شرقی بیشتر از میانگین کشوری است

1401/02/27 - 13:48 - کد خبر: 63039 نسخه چاپی

نصر: مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: مصرف نوشابه، فست فود و نمک در بین جمعیت میانسال این استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

به گزارش نصر، فتح اله پورعلی روز سه شنبه در گفت وگویی، آمارهای مربوط به افزایش مصرف اقلام خوراکی مضر فوق در بین جمعیت آذربایجان شرقی را زنگ هشداری جدی برای آینده سلامتی استان بر شمرد و افزود: طبق اسناد و آمارهای موجود این شرایط در سال گذشته تشدید شده است.
وی با اشاره به این‌که شرایط کرونایی حاکم بر کشور و آذربایجان شرقی انتظار نزول شاخص‌های تغذیه‌ای جامعه را ملموس تر کرده است، اظهار داشت: شرایط کرونایی حاکم بر جامعه بر شرایط زندگی اقشار مختلف تاثیر گذاشته و تغییر در وضعیت تغذیه جامعه را به دنبال داشته است.
پورعلی ادامه داد: تعدادی از افراد جامعه با شیوع کرونا کار خود را از دست دادند و یا فعالیت‌های مختلف تعطیل شدند و قیمت اقلام مواد غذایی در دنیا و کشور بالا رفت تا شرایط زندگی افراد دچار تغییر شود؛ بر همین اساس افراد در راستای این وضعیت توانایی خرید اقلام غذایی مختلف را به مرور از دست داده و دسترسی فیزیکی و اقتصادی به موادغذایی که همان شاخص مهم امنیت غذایی را در بر می‌گیرد، رفته رفته مختل شده و با کاهش دسترسی، امنیت غذایی افراد کاهش یافته است.
وی با تاکید بر این‌که بروز برخی تغییرات اقتصادی و معیشتی در سال گذشته باعث تشدید وضعیت سوءتغذیه در آذربایجان شرقی شده است، گفت: وضعیت مصرف لبنیات، سبزی و میوه در بین نوجوانان این استان طی این مدت بدتر شده است، هرچند وضعیت استان هنوز هم در این مورد نسبت به میانگین کشوری شرایط بهتری دارد.
پورعلی مصرف تنقلات در میان نوجوانان آذربایجان شرقی را نسبت به میانگین کشوری بیشتر اعلام و اضافه کرد: این شاخص در سال گذشته بدتر هم شده است بدین معنی که نوجوانان ما نسبت به میانگین کشوری تنقلات بیشتری مصرف می‌کنند. 
به گفته وی در سال گذشته مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه جات در بین میانسالان آذربایجان شرقی نسبت به سال ۹۹ کمتر شده است، اما وضعیت استان در این سه شاخص نسبت به میانگین کشوری بهتر است.
پورعلی با بیان اینکه شاخص‌های اساسی مربوط به سوءتغذیه مثل کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی در آذربایجان شرقی همواره روند کاهشی طی سال های اخیر داشته است، یادآور شد: وضعیت استان در این زمینه نسبت به میانگین کشوری بهتر و جزو سه استان‌ برتر در این حوزه هستیم.
وی درباره تغذیه کودکان زیر ۵ سال استان نیز، گفت: در سال گذشته شاهد تشدید کم وزنی و کم وزنی شدید، لاغری و لاغری شدید و کوتاه قدی و کوتاه قدی شدید در  بین این رده سنی کودکان بودیم که به دلیل شرایط حاکم بر کشور انتظار چنین وضعیتی می‌رفت.
پورعلی ابراز امیدواری کرد سیاست‌ها و تصمیماتی که در سال جاری و سال‌های آتی اتخاذ می‌شود، بتواند شاخص‌های نزولی سوءتغذیه را اصلاح کند و حداقل بتوان به روند قبلی خود بازگردیم.
وی با اشاره به اقدامات سیستم‌های بهداشت و سلامت در بخش آموزشی و حمایتی جهت بهبود وضعیت سوءتغذیه، اهظهار داشت: یکی از حمایت‌های بخش بهداشت و درمان، توزیع مکمل‌های تغذیه‌ای بوده که امروزه به صورت کامل تهیه و در مراکز بهداشتی آذربایجان شرقی موجود است و در اختیار افراد مراجعه کننده قرار می‌‍ گیرد.
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه پارسال تعداد ۸۰۰ کودک دارای سوءتغذیه استان تحت پوشش برنامه حمایتی قرار گرفتند، گفت: امسال این عدد به ۹۰۰ کودک افزایش یافته است.
انتهای پیام/
مصرف نوشابه و فست فود بین میانسالان آذربایجان‌شرقی بیشتر از میانگین کشوری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار