خبر/

تئاتر نوجوان در بدنه تولیدات نمایشی کشور بسیار کمرنگ است

1398/08/21 - 14:48 - کد خبر: 6303 نسخه چاپی

نصر: کارگردان تئاتر کودک و نوجوان معتقد است: شناخت ناکافی هنرمندان از نوجوانانی که قرار است مخاطب آثارشان باشند در کنار احتمال ممیزی پرداختن به دغدغه‌های نوجوانان و نیز ضعف مهارتی هنرمندان در پرداخت به این مسائل از جمله عواملی است که منجر به کمبود تولید آثار در حوزه تئاتر نوجوانان شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ناصر آویژه در گفت وگویی در مورد دشواری‌های تولید و اجرای نمایش برای نوجوانان با توجه به تغییر و تحولات آن‌ها نسبت به نسل قبل که بخشی از آن به واسطه دسترسی آسان به انواع گونه‌های تکنولوژی است، تصریح کرد: واقعیت آن است که بین تولیدات تئاتری کشورمان سهم تئاتر نوجوان بسیار کمرنگ است به گونه ای که می توانیم ادعا کنیم کاری مختص نوجوانان نداریم.

نوجوانان ما دغدغه‌هایی دارند که پرداختن به برخی از آن‌ها خط قرمز محسوب می‌شود و به علت ممیزی‌هایی که اعمال می‌شود هنرمندان نیز از پرداختن به آنها اجتناب می کنند. به عنوان مثال نوجوانان ما در سنی هستند که می‌خواهند برای نخستین بار فضای عاطفی و درک مفهوم عشق را تجربه کنند. یا موسیقی‌هایی گوش می‌دهند و سرگرمی‌هایی دارند که نمی‌توان روی صحنه تئاتر به آن‌ها پرداخت. بنابراین معتقدم تعداد آثاری که ویژه نوجوانان تولید می‌شود بسیار اندک است.

 

نوجوانان در جایی دیگر در حال شناختن خود، نیازها و دغدغه‌هایشان هستند

کارگردان نمایش مش‌مش قلی‌خان یادآور شد: شناخت ناکافی هنرمندان از نوجوانانی که قرار است مخاطب آثارشان باشند در کنار نپرداختن به دغدغه‌های نوجوانان از بیم ممیزی و در نهایت ضعف مهارتی هنرمندان در پرداخت به این مسائل باعث شده تا تئاتر نوجوان به گونه ای مهجور در بین تولیدات نمایشی کشور بدل شود. شاید اگر شناخت ما از نوجوانان بیشتر شود و مهارت بیشتری در پرداختن به دغدغه‌های آن‌ها بیابیم، بتوانیم این گونه نمایشی مهم اما فراموش شده را رونقی دوباره دهیم.

نکته دیگر آن است که ما تولیداتی دائمی برای نوجوانان نداریم، آنها گروهی هستند که نه کودکند و نه بزرگسال. تولیدات ما در این عرصه اندک است و به همین دلیل است که کمتر شاهد حضور نوجوانان در سالن‌های تئاتر هستیم و بیشتر کودکان را در کنار پدرها و مادرهایشان می‌بینیم. انگار نوجوانان در جایی دیگر در حال شناختن خود، نیازها و دغدغه‌هایشان هستند.

 

روایت تقابل مرگ و زندگی در صحنه نمایش

آویژه که با کارگردان نمایش عموی عجیب بزرگ کوچیک من به قلم گیتا داودی در بخش مسابقه نوجوان جشنواره بیست و ششم تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، پیشتر این نمایش را تیر و شهریور ۹۸ در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه برده بود.

وی درباره این اثر نمایشی و اجرای عمومی آن گفت: زمانی که کار را آغاز کردیم یکی از سوال‌هایی که از خود پرسیدیم این بود که آیا عموی عجیب بزرگ کوچیک من می‌تواند در کنار جذب نوجوانان، کودکان و به عنوان مثال دانش‌آموزان پیش‌دبستانی را هم جذب کند یا خیر؟ بعد از شروع اجرای عمومی، به شکل آزمایشی اجراهایی را برای شیفت صبح مدارس برنامه‌ریزی کردیم که استقبال از آن بسیار خوب بود و در پاسخ به این سوال که چه چیزی آن‌ها را جذب کرده است به تصاویری که روی صحنه ساخته بودیم اشاره می‌کردند.

کارگردان نمایش شاپرک‌ها در خیابان ادامه داد: پیش از اجرای نمایش عموی عجیب بزرگ کوچیک من برای کودکان پیش‌دبستانی احساس می‌کردیم شاید فهم موضوع نمایش برای کودکان دشوار باشد چون داستان این نمایش در مورد تقابل مرگ و زندگی در آثار شل سیلور استاین است؛ اما در عمل مشاهده کردیم برخلاف تصورمان کودکان از بیش از ۳۰ اجرایی که صبح‌ها ویژه مدارس برنامه‌ریزی کردیم استقبال بسیار خوبی داشتند.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش عموی عجیب بزرگ کوچیک من گفت: فرم اجرای ما قصه در قصه و به شیوه هزار و یک شبی استوار شده است. در این نمایش، قهرمان قصه از قصه‌ای به قصه دیگر حرکت می کند و در نتیجه به سمت سیال بودن و استفاده از کلیت صحنه رفتیم.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

تئاتر نوجوان در بدنه تولیدات نمایشی کشور بسیار کمرنگ است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار