رییس پژوهشگاه ابن سینا مطرح کرد:

ناباروری حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی / درخواست از «بیمه‌ها» و «وزارت بهداشت»

1401/02/24 - 15:33 - کد خبر: 62777 نسخه چاپی

نصر: رییس پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه درمان ناباروری نیازمند تکرار به دفعات است و ممکن است زوجین توانایی تامین آن را نداشته باشند، بر لزوم حمایت‌های بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: گاهی زمان پرداخت‌های بیمه‌ای به ما یک سال به طول می‌انجامد، این درحالیست که در شرایط تغییر قیمت‌ها، مراکز باید روزانه خدمات ارایه دهند و اگر تعاملی بین شرکت‌های بیمه با مراکز درمان ناباروری وجود نداشته باشد، این مراکز به سمت تعطیلی می‌روند.

به گزارش نصر، دکتر محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری کمپین حمایت از زوجین نابارور به مناسبت روز جمعیت، گفت: امروزه درباره بسیاری از کشورهای حوزه اروپا و آسیایی بحران جمعیت را شاهد هستیم. ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی با توجه به بحث جمعیت و افرایش نرخ رشد، این افراد اکنون در سنین باروری هستند، اما به دلایل متعددی نرخ زاد و ولد در کشور کاهش یافته است و تمام دغدغه برنامه ریزان رفع این موضوعی است که در آینده می‌تواند مشکل آفرین باشد.
وی افزود: ما تمرکز بر حوزه درمان ناباروری داریم که می‌تواند به افزایش جمعیت هم کمک کند، اما همواره افزایش جمعیت از طریق درمان ناباروری یک روند گران‌قیمت است و هیچگاه توصیه نمی‌کنیم که این تنها راه است زیرا مولفه‌های موثر دیگری هم برای افزایش جمعیت وجود دارد که دولت و مجلس باید درمورد آن تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند. در این زمینه رفع مشکلات اشتغال، مسکن و... تاثیرگذار است.
او تاکید کرد: بخشی از جامعه ما یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین به فراخور استان‌های مختلف درگیر مشکلات ناباروری هستند و امروزه پیشرفت تکنولوژی در ایران همسو با دنیا شرایطی را فراهم کرده است که زوجین بتوانند به خدمات به روز دسترسی داشته باشند.
وی افزود: جهاد دانشگاهی یکی از بخش های پیش‌رو در زمینه درمان ناباروری بوده است. اکنون از ۱۱۰ مرکز درمان ناباروری موجود در سطح کشور ۱۱ مرکز متعلق به جهاد دانشگاهی است که از نظر کمیت  ۱۰ درصد از مراکز را پوشش می‌دهند. ولی در گزارش وزارت بهداشت مشخص شد که ۲۵ تا ۳۰ درصد سیکل‌های درمان ناباروری در مراکز جهاد دانشگاهی است. دو مرکز شاخص تهران مرکز درمان ابن سینا و رویان است که از مراکز شلوغ کشور است؛ زیرا جامع‌ترین مراکز از نظر طیف خدمات ارائه شده هستند. بیمارانی که در بسیاری از مراکز نتیجه نمی‌گیرند، محل امید انتهایی آنها همین مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی است.
وی ادامه داد: از برنامه‌های جهاددانشگاهی این است که در توسعه  درمان ناباروری در استان‌ها و شهرهایی که بخش خصوصی و دولتیِ فعال ندارند، مراکز درمان ناباروری در مشارکت با ابن سینا و رویان ایجاد شود تا خدمات قابل قبول به مراجعه کنندگان ارائه دهد. این مراکز علاوه بر بیماران داخلی، محل رجوع بیماران بین المللی است؛ به عنوان مثال در مرکز درمان ناباروری در قفقاز بیمارانی از آذربایجان و در مراکز تهران بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان به ما مراجعه می‌کنند.
او درباره بیمه در درمان ناباروری، اظهار کرد: هزینه‌های درمان افزایش یافته و این موضوع همخوانی با سطح درآمدی ندارد؛ البته این درحالی است که کمترین افزایش قیمت‌ها در زمینه درمان و درمان ناباروری اتفاق افتاده است. ولی درمان ناباروری نیازمند تکرار به دفعات است و ممکن است زوجین توانایی تامین آن را نداشته باشند. پس لازم است بیمه ها به درستی به موضوع ورود کنند. مراکز درمان ناباروری هم بسیار راغب هستند که ارتباط مستقیم با خود بیماران نداشته باشند و تنها خدمات با کیفیت به آنها ارائه دهیم. بنابرابن لازم است بیمه‌ها به درستی به موضوع وارد شوند.
وی ادامه داد: تمام تقاضای ما و مردم از بیمه و وزارت بهداشت است. حدود  ۵۵  مرکز درمان ناباروری وابسته به وزارت بهداشت داریم، مراکز جهاد دانشگاهی راغب‌ هستند که بیماران بتوانند از بیمه خود استفاده کنند. هزینه تامین اقلام دارویی و مواد مصرفی در مراکز درمانی سنگین است و این نشان می‌دهد نیاز به حمایت داریم. گاهی زمان پرداخت‌های بیمه‌ای به ما یک سال به طول می‌انجامد این درحالیست که با وجود شرایط تغییر قیمت، روزانه بایستی به مراجعه کننده خدمت دهیم. الان با قراردادی که با نیروهای مسلح داریم، این بیمه شدگان خدمت می‌گیرند بدون اینکه وجهی بپردازند و این هزینه را ما از بیمه‌ها دریافت می‌کنیم. اگر تعاملی بین شرکت‌های بیمه با مراکز درمان ناباروری وجود نداشته باشد، به سمت تعطیلی می‌روند و یا بعد از مدتی مراکز مجبور می‌شوند بگویند خدمات بیمه‌ای را نمی‌پذیرند. مجلس شورای اسلامی می‌گوید مراکز درمان ناباروری باید خدمات بیمه ای بدهند اما این مستلزم پرداخت به موقع مطالبات ما از سوی بیمه است.
رییس پژوهشگاه ابن سینا در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: نهاد قانون گذار در بحث جوانی جمعیت بحثی مطرح کرده است که پوشش درمان ناباروری جزو خدمات شرکتهای بیمه‌ای باشد. با توجه به محدودیت‌های منابع مالی شرکت‌های بیمه و بودجه‌ای که هرسال تصویب می‌شود، شاید سبب شود شرکت‌های بیمه هم گزینشی عمل کنند و عدد محدودی را به ۱۱۰ مرکز اختصاص دهند. از دولت نهم و دهم که بحث حمایت از زوجین نابارور مطرح شد و قرار شد برخی مراکز دانشگاهی که مرکز درمان ناباروری نداشتند با تجهیزاتی که خریدند کار کنند ولی بعدا این پول به این بخش اختصاص نیافت و دانشگاه‌ها دچار معضلاتی شدند.
وی افزود: قانون گذار اعلام کرده است که درمان ناباروری باید تحت پوشش بیمه باشد و وقتی این پول توزیع می‌شود شاید آن زوجی که واقعا نیازمند حمایت است از حمایت باز بماند. گاهی فقط هزینه اعمال، دیده می‌شود؛ درحالی که اگر هزینه داروها و پوشش بیمه‌ای آنها هم لحاظ شود زوجین می‌توانند از حمایت مناسبی برخوردار شوند.
صادقی بیان کرد: ۱۲هزار میلیاد تومان بودجه اجرای قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ است. الان بخش مربوط به درمان ناباروری در اختیار سازمان بیمه سلامت است که درگذشته به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت بود.
او تاکید کرد: مراکز درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی خودگران هستند و هیچگونه بودجه دولتی ندارند. اگر ما بودجه‌ای داریم برای بخش تحقیقات است و بودجه پرسنلی و خرید و... از پرداخت مراجعین است. تعرفه‌ای که ما مجاز به دریافت آن هستیم مطابق با نهاد عمومی غیردولتی است که میزان آن نزدیک به تعرفه دولتی است.
انتهای پیام/
ناباروری حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی / درخواست از «بیمه‌ها» و «وزارت بهداشت» خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار