نشست خبری به مناسبت هفته خوابگاه های دانشجویی: 

دانشجو قشر فرهیخته جامعه است/ در اجرای طرح "تاک" جایگاه اول کشور هستیم 

1401/02/24 - 13:42 - کد خبر: 62763 نسخه چاپی

نصر: معاون امور دانشجویی دانشگاه تبریز دانشجو قشر فرهیخته جامعه است و باید سعی کنیم مشکلات دانشجویان را در اولین فرصت ها حل کنیم و بهترین امکانات رفاهی دانشجویان غیر بومی را فراهم کنیم. 

به گزارش نصر، حسین امامعلی پور در نشست خبری به مناسب هفته خوابگاه های دانشجویی ضمن تشریح برنامه های این هفته در دانشگاه سراسری تبریز با اشاره به شعار "خوابگاه دانشجویی، مشارکت جمعی و سلامت جمعی" گفت: این هفته تلنگری است برای حساسیت مسئولان به مسائل خوابگاهی و با توجه به شعار امسال برای دانشجویان دانشگاه تبریز برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده که  از جمله آنها می‌توان به مسائل امید آفرینی و همدلی در پسا کرونا، نشاط ورزش و تندرستی، تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی، بهداشت و سلامت جمعی و تغذیه سالم، مشارکت خیرین و خوابگاه سازی، اوقات فراغت و خودباوری، مهارت محوری و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد. 
وی حوزه معاونت دانشجویی در دانشگاه ها را از جمله بخش های مهم، حساس، پر تنش و پرکار دانشگاه ها برشمرد و گفت: خوابگاه دغدغه اصلی دانشجوی غیر بومی است و همه مسئولان و مدیران دانشگاه با تمام توان برای رفاه و آسایش این دانشجویان به صورت شبانه روزی در تلاش هستند. 
وی با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه تبریز برای صد در صد دانشجویان روزانه ظرفیت دارد، افزود: دانشجو قشر فرهیخته جامعه است، باید سعی کنیم مشکلات دانشجویان را در اولین فرصت ها حل کنیم. 
معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با اشاره به تعطیلی خوابگاه ها در دوران کرونا، افزود:  بعد از اعلام ستاد مرکزی کرونا مبنی بر حضوری شدن دانشگاه ها و لزوم آغاز فعالیت خوابگاه ها ، برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم البته قرار بود روند حضور دانشجویان به تدریج باشد اما با اعلام حضوری همگی ،هنوز امادگی کافی را نداشتیم از این رو مشکلاتی در صف توضیع خوابگاه و غذا ایجاد شده بود که با تلاش شبانه روزی همکاران حل شد. 
وی به مشکلات خوابگاه های خودگردان و خصوصی در دوران کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در مدت کرونا خوابگاه های خودگردان به مشکلات درآمدی برخوردند و برای گذارن معیشت به غیر دانشجوها اسکان دادند،سعی کردیم برخی از این مشکلات را حل کنیم. 
امامعلی‌پور در خصوص اسکان دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه دولتی، گفت: برای حضور دانشجویان بین المللی برنامه ریزی کردیم و اسکان ها در دانگشاه فجر ممکن است. 
وی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این برای دانشجویان متاهل خوابگاه نداشتیم، افزود: امسال مدنظر است خوابگاه متاهلی در محوطه دانشگاه کشاوزی سمت خاوران احداث شود، یک ساختمان نیمه کاره وجود دارد که برای ساخت آن با ۱۱۳ واحد سوئیت هزینه می شود، در سفر ریاست جمهوری نیز بازدید و بودجه آن تهیه می شود. 


 
وی این امر را برای آسایش و راحتی دانشجویان متاهل غیر بومی و فراهم نمودن امکان ازدواج اسان جوانان ضروری دانست. 
وی با بیان اینکه سال های گذشته اجازه خوابگاه سازی به دانشگاه داده نمی شد و این کار توسط بخش خصوصی ممکن بود،اضلفه کرد: در حال حاضر این امکان برای دانشگاه ممکن شد و از خیرین هم کمک خواهیم گرفت تا خوابگاهی برای خواهران دانشجوی شبانه دانشگاه نیز فراهم شود. 
وی با اشاره به اینکه خوابگاه های دانشگاه تبریز بالغ بر چهار هزار و 800 تخت ظرفیت دارد، ادامه داد: دانشجویان دکترا در اتاق های دو تخته اسکان دارند، دانشگاه تبریز برای  دو هزار و ۷۸ نفر دانشجو پسر و دو هزار و ۲۱ نفز دانشجوی دختر اسکان فراهم کرده است ودر حال حاضر چیزی حدود چهار هزارو صد دانشجو در ۳ خوابگاه این دانشگاه مستقر هستند. 
معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود به صنعتی سازی رستوران سلف مرکزی با تجهیزات جدید برای اولین بار در دانشگاه های کشور، اشاره کرد و گفت: در دانشگاه تبریز طرح آشپزخانه سبز را ایجاد کردیم تا غذا با ارزش غذایی بالایی به دانشجویان ارائه شود، غذاها بجای شعله گاز با دستگاهی که از حرارت بخار برای پخت و پز استفاده می شود، طبخ می شوند و ارزش غذایی حفظ می شود. 
وی افزود: ۳ دستگاه فر جدید نیز خریداری شده است که هزینه ای بالغ بر  دو میلیارد تومان در بر داشت،با این دستگاه ها ۹۵ درصد از روغن صرفه جویی می شود و همچنین ارزش غذایی انواع غذا از جمله ماهی، سیب زمینی و... که سرخ شدنی هستند، حفظ می شود. 
امامعلی‌پور در خصوص تغذیه در هر خوابگاه، گفت: هر مرکز اقامتی دانشگاه یک رستوران مکمل دارد که توسط بخش خصوصی ایجاد شده است که منو های متنوع دارد.
وی اضافه کرد: در راستای فراهم‌سازی امکانات رفاهی ویژه در حوزه تغذیه دانشجویی و ایجاد تنوع غذایی مناسب و افزایش رضایتمندی با ایجاد رقابت سالم ما بین سلف رستوران خصوصی و دولتی دانشگاه، طرحیبا عنوان "تاک" که حروف اختصاری تنوع، انتخاب و کیفیت را در بر می‌گیرد و به دنبال افزایش رفاه دانشجویان در بخش تغذیه است، راه اندازی شده است. 
وی با بیان اینکه در اجرای این مقام اول کشور را داریم و بالای ۴۰ درصد از دانشجویان از آن استفاده می کنند،ادامه داد: در رستوران های مکمل نیز ۲۸ هزار تومان سوپسیت داده می شود و حتی سعی کریدم که مشکلات برخی دانشجویان که به دلیل مسائل مالی برای تهیه غذا در مضیقه هستند را حل کنیم. 
معاون امور دانشجویی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به محاسن و معایب اسکان در خوابگاه های دانشجویی اشاره کرد و گفت: دانشجویی که سال ها با خانواده زندگی کرده است با حضور در فضای خوابگاهی احساس غریبی می کند و ممکن است وفق پیدا کردن با شرایط خوابگاهی برایش زمان بر باشد که سعی می کنیم  آسیب های اجتماعی این دوران را به حداقل برسانیم. 
وی از امتیازات خوابگاه های دولتی با امکان اسکان در هزینه پایین اشاره کرد و افزود: در فضای خوابگاهی رفاقت های صمیمی و همنشینی شکل می گیرد،دانشجو به استقلال و خودکفایی  از بابت عملکرد می رسد و اعتماد به نفس خوبی کسب می کند، اینکه دانشجو بتواند با تفاوت های فرهنگی و قومی هم اتاقی ها سازش کند می تواند تجربه خوبی باشد.
وی همچنین به امکانات ورزشی دانشگاه تبریز برای دانشجویان بومی و غیر بومی اشاره کرد و افزود: در دهه اول خرداد مجوعه ورزشی در یکی از خوابگاه ها اتمام می رسد ورزشی که محهز به زمین والیبال و بسکتبال است. 
وی به زمین ورزشی دو هزار متری ویژه خوابگاه بانوان نیز اشاره کرد. 
این مقام مسئول در انتها از برگزاری دومین المپیاد ورزشی با حضور ۵ هزار دانشجو برای بانوان و آقایان خبر داد.

اجرای طرح طرح پیشگری از افت تحصیلی در دانشگاه تبریز
این گزارش می افزاید، در ادامه نشست خبری آقاپور، رئیس مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری کارگاه های متعدد برای دانشجویان بومی و غیر بومی،افزود: امکان مشاوره، روانشناسی و روانپزشکی حضوری ، تلفنی، انلاین و... برای تمام دانشجویان فراهم شده است. 
وی ادامه داد: در هر دانشکده اتاق های مشاوره موجود است و همچنین تمام خوابگاه ها خدمات و اتاق مشاوره دارند که تا ۱۲ شب فعالیت دارد و مشاوره تلفنی هم موظف در هر زمانی از شبانه روز پاسخگو باشد. 
وی همچنین به ایجاد طرح "پاد"طرح پیشگری از افت تحصیلی دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا، گرفتار پاندمی روانی و اجتماعی در سطح بین المللی شدیم و اکنون درصد بالایی از افراد جامعه مشکلات روانشناختی دارند و از حالا باید به فکر راهکار برای افرادی که وارد محیط  دانشگاه و تحصیل با این شرایط می شوند باشبم تا دوران تحصیل خوبی بگذرانند.
انتهای پیام/
دانشجو قشر فرهیخته جامعه است/ در اجرای طرح گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار