گزارش/

آرامش در فروشگاه‌های آذربایجان شرقی حاکم است/ کمبودها جبران شود

1401/02/24 - 13:20 - کد خبر: 62760 نسخه چاپی

نصر: در حال حاضر خبرهای متعددی از کشف احتکار کالاهای اساسی و کمبود برخی از کالاها در آذربایجان شرقی اعلام می شود و البته آرامش در بازار استان حاکم است.

به گزارش نصر، پس از گفت‌وگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم بود که واریز یارانه‌های حمایتی آغاز شد و پس از اعلام دولت مبنی بر امکان برداشت یارانه‌ها، مردم نیز خرید کالاهای اساسی خود را از سر گرفتند.
طی چند روز گذشته نیز اخبار متعدی از کشف احتکار کالاهای اساسی در استان به گوش رسید؛ اخباری که مردم را برای تأمین کالاهای اساسی نگران کرد و به دنبال آن، موج افزایش قیمت و صف‌های طویل بار دیگر آغاز شد.
حالا چند روزی است که مردم در تب و تاب خرید کالاهای اساسی خود هستند و گزارشات نیز حاکی از آرامش در فروشگاه‌های تبریز و همچنین کمبود برخی از کالاهای اساسی است.

کمبودی در کالاهای اساسی وجود ندارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گویی گفت: کمبود کالا در سطح استان آذربایجان شرقی وجود ندارد و با توجه به میزان کافی ذخایر کالاهای استراتژیک در استان، آماده ارائه کالا به نسبت میزان تقاضای مردم هستیم.
محمد کلامی ادامه داد: طی روزهای گذشته ۳۰۰ تن کشتار و توزیع مرغ گرم در بازار انجام می‌گرفت اما در حال حاضر نزدیک بر ۴۰۰ تن مرغ گرم و ۷۵ تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده است.
وی افزود: کمبود تخم مرغ در بازار وجود ندارد و در حال حاضر نیز روغن با قیمت‌های قبلی در برخی از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و با قیمت‌های جدید نیز از فردا در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد.
کلامی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در استان وجود ندارد گفت: اکیپ‌های سازمان صمت، جهاد کشاورزی و استانداری نیز در سطح بازار در حال نظارت و بازرسی هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به هجمه خرید در بازار، افزایش میزان تقاضا از میزان عادی بالا رفته است اما چیزی به نام احتکار جنس و مازاد خرید وجود ندارد و بازار به حالت عادی بازخواهد گشت.

تشدید بازرسی‌ها در بازار
معاون بازرگانی و صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی نیز در گفت و گویی گفت: تشدید بازرسی‌ها از روز چهارشنبه با ۶۰ اکیپ متشکل از ۱۳۰ نفر که شامل بازرسان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف می‌باشد آغاز شده و هم‌چنان ادامه خواهد داشت.
ایاز برنو ادامه داد: در سطح بازار، کالا به اندازه کافی وجود دارد اما با توجه به تغییرات قیمتی، مردم، برخی از کالاها را بیش از حد نیاز خود خریداری کرده‌اند.
 

جای نگرانی نیست
وی افزود: کمبود کالایی در سطح استان آذربایجان شرقی وجود ندارد و با توجه به کشتار روزانه و وجود کالاهای مورد نیاز در انبارها، جای نگرانی نیست.
برنو بیان کرد: با توجه به تغییرات قیمتی و افزایش خرید توسط مردم، در روزهای آتی ممکن است با عدم خرید مواجه شویم و به همین دلیل باید هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های پشتیبانی انجام گیرد تا مازاد خود را خرید کنند تا در انبارها و سردخانه‌ها دپو شود چرا که مردم به دلیل افزایش خرید در چند روز گذشته، نیازی به خرید مجدد نخواهند داشت.
معاون بازرگانی و صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: دستگاه‌ها آماده خرید مازاد تولید هستند تا به هنگام نیاز در سطح بازار عرضه شود.

جریمه‌های سنگین در انتظار احتکارکنندگان
وی افزود: اکیپ‌های نظارت و بازرسی در حال کنترل هستند و با احتکارکنندگان برخورد قانونی خواهد شد و جریمه‌های سنگینی در انتظار آنهاست.
برنو در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کمبود روغن در فروشگاه‌ها پاسخ داد: در روزهای گذشته با مشکلاتی از قبیل حمل روغن مواجه شده بودیم اما با توجه به مشخص شدن قیمت‌ها و رفع این مشکل، روغن به اندازه نیاز مردم در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد.

فعالیت دو هزار و ۴۰۰ نانوایی در شهرستان تبریز
رئیس اتحادیه صنف نانوایان تبریز نیز در گفت و گویی گفت: دو هزار و ۴۰۰ نانوایی در شهرستان تبریز وجود دارد که دو هزار و ۳۴۶ واحد، دارای یارانه نوع یک و دو هستند.
محمد عباس‌وند ادامه داد: هیچ‌وقت با کمبود آرد مواجه نشده‌ایم و حتی سهمیه آرد ۵۰ تا ۶۰ واحد نانوایی نیز، نسبت به گذشته افزایش یافته و زمان پخت آنها نیز بیشتر شده است.
وی افزود: ۶۰ تیم نظارت و بازرسی در سطح شهر تبریز در حال رصد هستند.
عباس‌وند گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه افزایش قیمت نان رخ نداده و خود مردم باید این وضعیت را مدیریت کرده و به اخبار کاذب منتشر شده در فضاهای مجازی اعتنا نکنند.
رئیس اتحادیه نانوایان تبریز توضیح داد: بنرهای سبز رنگ به عنوان یارانه نوع یک و بنرهای زرد رنگ با عنوان یارانه نوع دو در کلیه واحدهای صنفی و نانوایی نصب شده است و شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف را به سامانه ۱۲۴ و یا اتحادیه اطلاع دهند.
وی افزود: از مردم تقاضا داریم نان را به میزان نیاز خود تهیه کنند.‌
عباس‌وند گفت: واحدهای نانوایی غیرمجاز و بدون پروانه پلمب شده‌اند اما واحدهای دارای پروانه کسب، هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 

کمبود روغن و شکر
یکی از صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت و گویی گفت: در حال حاضر با کمبود روغن و شکر مواجه شده‌ایم اما تخم مرغ و ماکارونی با قیمت‌های جدید موجود است و کمبودی در این اقلام نداریم.
وی ادامه داد: دولت باید هر چه سریع‌تر تمهیدات لازم را اتخاذ کند تا از خرید بی رویه مردم جلوگیری شود.
صاحب فروشگاه زنجیره‌ای گفت: در حال حاضر مردم دچار نوعی ترس و اضطراب از کمبود اقلام اساسی شده‌اند و به همین دلیل بیش از نیاز مصرفی خود، خرید می‌کنند.

دولت به این وضعیت سر و سامان بدهد
یکی از شهروندان تبریزی نیز در گفت و گویی گفت: در بیشتر فروشگاه‌ها روغن و شکر کمتر یافت می‌شود و مردم به نوعی سردرگم شده‌اند.
این شهروند تبریزی بیان کرد: دولت هر چه سریع‌تر باید سر و سامانی به وضعیت بازار بدهد.
حالا اکیپ‌های نظارتی برای جلوگیری از احتکار هم‌چنان به رصد خود ادامه خواهند داد و به گفته مسئولان نیز، تا چند روز آتی وضعیت آشفته بازار بهبود خواهد یافت.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
آرامش در فروشگاه‌های آذربایجان شرقی حاکم است/ کمبودها جبران شود خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار