وزیر بهداشت:

آیین‌نامه حمایت از دانش بنیان‌های حوزه سلامت هفته آینده نهایی می‌شود

1401/02/22 - 14:24 - کد خبر: 62685 نسخه چاپی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نهایی شدن آیین نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت در هفته آینده خبر داد و گفت: در این آیین نامه نحوه اعطای تسهیلات و امکانات به شرکت های دانش بنیان تعیین می‌شود.

به گزارش نصر، بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در آخرین روز از دومین نشست ۲ روزه معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در تبریز افزود: با اجرایی شدن این آیین نامه تلاش می شود در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در تولید مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی به جایی برسیم که نیازی به واردات نداشته باشیم.  
وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای رونق تولید و رشد مراکز تحقیقاتی و بهره مندی از ظرفیت های استادان و دانشجویان گفت: به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توصیه شده در زمینه دانش بنیان فعال تر عمل کنند و انجمن های علمی و بخش خصوصی هم می توانند در این زمینه به کمک دولت بیایند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به پیشرفت های این وزارتخانه در دانش و علم بشری اشاره کرد و توفیقات کشور در زمینه پیشگیری و درمان کرونا را نمونه بارزی از این موفقیت ها دانست.  
وی همچنین از نمایشگاه محصولات تجاری سازی شده شرکت های فناور و دانش بنیان دانشگاه های کلان منطقه شمال‌غرب در حاشیه این گردهمایی بازدید کرد.
جلب مشارکت تمامی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی برای حل مسائل اساسی سلامت کشور
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از کارگروه های تخصصی حوزه تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: مسائل اساسی حوزه سلامت را در ۱۲ گروه تقسیم بندی کردیم و تمامی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی را به کار گرفته شدند تا مسائل بنیادی این حوزه با نظر کارشناسان از سراسر رسیدگی شود.
یونس پناهی با اشاره به اینکه بر ایده پردازی و خلق ارزش در حوزه سلامت بها می دهیم، افزود: ارتقای کمی و کیفی مقالات دغدغه همیشگی وزارت بهداشت است با این وجود مقاله نباید هدف اصلی ما باشد بلکه باید وسیله ای برای تحقق اهداف و برنامه های سلامت کشور باشند و در همین راستا تحقیقات پاسخگو و مسئله محور در اولویت کارهای وزارتخانه و معاونت است.
وی با اشاره به کارگروه راهکارهای استفاده از ظرفیت موسسه نیماد در توسعه تحقیقات و فناوری مسئله محور، افزود: طبق دستور مقام محترم وزارت ساختار موسسه نیماد را به نحوی قرار دادیم تا همه دانشگاه های مختلف بتوانند از ظرفیت آن بهره برداری کنند.
پناهی با اشاره به اهمیت اثرگذاری طرح های تحقیقاتی، گفت: برای یافتن راهکارهایی برای افزایش اثرگذاری طرح های تحقیقاتی کارگروهی ایجاد کردیم تا تحقیقات را به سمت حل مشکلات جامعه هدایت کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: راه های توسعه و ارتقای تحقیقات و فناوری در حوزه دانشجویی هم یکی از نکات اساسی و مورد تاکید است زیرا ظرفیت دانشجویی بسیار بالاست. توجه وزارت بر استفاده از توان جوانان چراغ راه ما در این مسیر خواهد بود.
پناهی با اشاره به راهکارهای مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی تحقیقات و فناوری سلامت، گفت: اخیرا منابع تحقیقات و فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی متمرکز شده است و مراکز تحقیقاتی ما بودجه مستقل نمی گیرند یافتن راه های تخصیص بهینه منابع مالی را به چند دانشگاه سپردیم تا روش های اجرایی و موثر فناوری سلامت را پیداکنند.
وی به صادرات محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تجاری سازی فناوری سلامت یکی از اولویت های اساسی ماست. محدودیت های وجود داشت که با حمایت وزیر محترم بهداشت رفع شده و برخی هم نیازمند عنایت و ارشاد وزیر است و برخی موارد دیگر نیز با همراهی معاونین وزارت بهداشت به ثمر خواهد نشست.
پناهی با بیان اینکه آیین نامه ارتقا هیات علمی و تغییر و ارتقا دانشگاه های علوم پزشکی به نسل سوم از جمله مواردی است که این اهداف را به سرانجام برسانیم، گفت: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا در این گردهمایی راهکارهای عملیاتی برای این ۱۲ مسئله پیدا کنیم و پس از آن نتایج آن را در هفته آینده در نشست روسای دانشگاه های علوم ارائه کنیم و پس از تایید در نهایت به راهکارهای اجرایی در جهت تحقق شعار سال دست یابیم.
وی افزود: به دانشگاه های علوم پزشکی متناسب با توانمندی هایشان ماموریت های در حوزه سلامت سپرده شده تا آخر سال هر دانشگاه حداقل راهکاری برای رفع یکی از مشکلات سلامت کشور را بر پایه تولید و دانش بنیان و اشتغال آفرین ارائه کنند.
دومین روز از گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و همچنین دکتر علیرضا منادی، دکتر مسعود پزشکیان، دکتر احمدرضا بیگی، دکتر محمدحسین فرهنگی نمایندگان تبریز، آذرشهر و اسکو و دکتر علی علیزاده نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی  برگزار شد.
براساس گزارش، گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاهای علوم پزشکی کشور از دیروز در تبریز آغاز شده است.
انتهای پیام/
آیین‌نامه حمایت از دانش بنیان‌های حوزه سلامت هفته آینده نهایی می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار