نائب رئیس اتاق اصناف تبریز:

اجرای طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها حرکت جسورانه است

1401/02/21 - 13:16 - کد خبر: 62610 نسخه چاپی

نصر:  نائب رئیس اتاق اصناف تبریز گفت: اجرای طرح مردمی سازی و عادلانه کردن یارانه یک حرکت جسورانه‌ و از ضروریات کشور است که باعث می‌شود یارانه پرداختی به کالاها به جیب کشورهای همسایه و سوداگران نرود.

به گزارش نصر، محمدعلی صدیقی در خصوص یارانه جدید دولت، اظهار کرد: باتوجه به مصوبه مجلس که دولت را موظف کرده تا در رابطه با هدفمندی یارانه ها اقدام کند، یک حرکت جسورانه و کارآمد است که دولت سیزدهم در راستای عملیاتی کردن این موضوع اقدام کرده است.
وی با بیان این‌که بحث هدفمندی در دولت‌های قبلی نیز مطرح بود، گفت: متاسفانه به دلیل فقدان سیاست اقتصادی مشخص در دولت‌های قبلی و پیروی از اقتصاد سیاسی، به نحوه احسن نتوانسته اند آن را عملیاتی نکردند.
وی با بیان این‌که بهتر است به جای هدفمند کردن یارانه‌ها، اصطلاح مردمی کردن استفاده شود، افزود: دولت فعلی این کار به ارث رسیده از دولت‌های قبل را به مرحله ظهور رسانده و یک طرح بسیار عادلانه می‌باشد؛ البته باید تمامی پازل ها را کنار همدیگر قرار دهند تا این امر به صورت درست و با در نظر گرفتن دهک‌های پایین اجرا شود.
صدیقی با بیان اینکه یارانه پرداختی دولت به کالاها به جیب سوداگران می‌رفت که باید جلوی آن گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت، بیش از ۵۰ درصد یارانه‌ کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود، بلکه به جیب کشورهای همسایه و واردکنندگانی می‌رفت و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شد. 
وی اضافه کرد: از سویی نیز باتوجه به پایین بودن قیمت صنایع تبدیلی و از سویی پرداخت یارانه دولتی به آن‌ها، محصولات صادراتی ارزانتر از قیمت جهانی در می‌آمد و تصور ما این بود که صادرات بهتر شده و درآمد از آن حاصل می‌شود؛ درحالی‌که چنین نبوده و بلکه منافع ملی ما فدای منافع شخصی شده و باید به نوعی جلوی این کار گرفته می‌شد.
نائب رئیس اتاق اصناف تبریز گفت: این اقدام باید از خیلی وقت پیش صورت می‌گرفت که یارانه کالاها به جیب دولت‌های دیگر نمی‌رفت؛ البته باید این موضوع با در نظر داشتن دهک‌های پایین جامعه انجام بگیرد.
به گفته وی، اگر ساز و کار دولت در این خصوص به صورت کارشناسی نباشد و برنامه ریزی دقیقی انجام نگیرد، این طرح مشکل ساز خواهد بود و دولت باید مردم را امیدوار و اقناع کنند که هدف این است که یارانه ما به جیب سوداگران و کشورهای همسایه نرود.
صدیقی با بیان این‌که باور روانی به افزایش قیمت ها منجر شده است، افزود: هنوز به صورت رسمی قیمت‌ها افزایش نیافته و تنها تخلفات کارخانجات و اصناف است که بیشتر منجر به گرانی شده است. در حال حاضر هر خانه‌ای به یک سوپر مارکت تبدیل شده و مردم از ترس کمبود و گرانی بیش از حد نیاز خود خرید می کنند و همین عامل باعث کمبود آرد، ماکارونی و روغن از ویترین‌های فروشگاه‌های سطح شهر شده است.
وی با اشاره به دیگر عامل افزایش قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها، مربوط به قیمت های جهانی بوده که تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه که انبار غلات محسوب می‌شود، قرار گرفته است؛ از این رو به دلیل اینکه ایران واردکننده گندم می‌باشد، انتظار آن را باید داشته باشیم.  
انتهای پیام/
اجرای طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها حرکت جسورانه است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار