خبر/

تبریز میزبان کنگره بین المللی سلامت سالمندان 

1401/02/21 - 11:19 - کد خبر: 62592 نسخه چاپی

نصر: با شرکت اساتیدی از هشت کشور خارجی و حضور یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، صبح امروز ۲۱ اردیبهشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد. 

به گزارش نصر، یونس پناهی در مراسم افتتاح کنگره با اشاره به همزمانی کنگره بین المللی سلامت سالمندان با نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در آذربایجان شرقی، گفت: جمعیت جهان رو به سالمندی است و ده درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند. 
وی با اشاره به لزوم توجه به ارتقا کیفیت و سطح زندگی سالمندان، افزود: قطعا امید به زندگی در سالمندان، کمک خواهد کرد سالمندی سالم و راحت تری داشته باشند و در نتیجه این عدد افزایش خواهد داشت. 
 
 
وی ادامه داد: جمعیت سالمندان با مسائل و مشکلات مختلف روبرو است و علت آن نیز تفکر اشتباه و باورهای غلط است که بعد از سنین ۶۰ تا ۷۰  سال توانایی افراد پایین می آید، از این رو جمعیت سالمندان با انزوا نشینی و اختلالات مختلف سلامتی روبرو می شوند. 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه تحقیقات و فناوری باید برای ارتقا توانمندی این جمعیت که خدمات بزرگی را در جامعه انجام دادند، پژوهش های بیشتری انجام گیرد، گفت:  مراکز و دانشگاه هایی که در این حوزه زیرساخت و متخصص دارند تقویت شوند و تخصص مربوط به سالمندی افزایش یابد. 
وی با اشاره به اینکه سلامت روان و جسم برای ادامه زندگی بسیار مهم است، افزود: ما می توانیم با تحقیقات، سن شروع سالمندی را با تاخیر بندازیم و علائم کم توانی را به سنین بالاتر ببریم.
این گزارش حاکی است، بهمن نقی پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مراسم افتتاح این کنگره با بیان اینکه پیشرفت های علوم پزشکی و بهداشت و ترویج آموزش،  امید به زندگی و طول عمر در سنین  سالمندی در سطح جهان را افزایش می دهد، افزود: سلامت جسمی، روحی، اجتماعی سالمندان از اهمیت والایی برخوردار بوده و در دستور کار جوامع بین المللی قرار گرفته است. 
وی افزود: مسئله سالمندی پدیده ای است که در طی سالیان اخیر به دلایل مهمی از جمله ارتقا سطح کیفی زندگی در این سنین و کاهش میزان مرگ و میر حائز اهمیت است و لذا مقابله با چالش های و اتخاذ سیاست های مناسب بسیار اهمیت دارد. 
وی ادامه داد: برگزاری کنگره بین المللی سلامت سالمندان این فرصت را پیش می آورد تا با حضور متخصصان خبره و پژوهشگران جوان و ارائه تجربیات و ثمره مطالعات و تحقیقات آنان در مباحث و موضوعات سالمندی، زمینه های علمی جهت حصول پیشرفت و بهبود وضعیت سلامت سالمندان مهیا گردد. 
ارتباطات علمی زمینه ای در خصوص سالمندی این امکان را فراهم می کند که این دوران در توانمندی فرد اثر کمتری بگذارد، ادامه داد: این ارتباطات در کنگره های ملی و بین المللی بسیار خوب جریان می گیرد و قطعا به داشتن زندگی طولانی و گذراندن سالمندی سالم این قشر جامعه کمک می کند. 
وی در انتها خاطرنشان کرد: امیدواریم کنگره بین المللی سلامت سالمندان، قدم مثبتی در ایجاد سالمندی سالم در سطح جامعه و جهان داشته باشد‌. 
این گزارش حاکی است، کنگره بین المللی سلامت سالمندان که همزمان با پنجمین نشست سالیانه بین المللی علوی و هفته سلامت برگزار شد،  پنج وبینار با عناوین اختلالات عضلانی اسکلتی در سالمندان، اختلالات شایع روانپزشکی، اختلالات نورودژنراتیو و تازه های تشخیصی و درمانی در سالمندان، کووید 19 و سالمندان و سالمندی سالم برگزار می شود.
انتهای پیام/
تبریز میزبان کنگره بین المللی سلامت سالمندان  گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار