کارشناس بازار سرمایه؛

اصلاح سنگین بورس دور از تصور است

1401/02/20 - 12:23 - کد خبر: 62542 نسخه چاپی

نصر: کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمال اصلاح نسبی و کوتاه وجود دارد اما اصلاح سنگین را با توجه به فاکتورها و واقعیت‌های موجود دور از تصور می‌دانم.

به گزارش نصر، حسن حسین نیا در گفت‌وگویی، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با نزدیک شدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی و یکی از مقاومت های مطرح در پیش اهالی بازار سرمایه شاهد معاملات منفی در روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 بودیم.
وی افزود: البته در این بین افت نسبتا ملموس قیمت های جهانی بی‌تاثیر نبود و گواه این مسئله را می‌توان در افت بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن دانست که منتج از منفی‌های بیشتر در سهام شرکت های شاخص ساز و اساسا صادرات محور و وابسته به نرخ های جهانی است. همچنان شرکت‌های کوچکتر نسبت به بزرگان بازار بهتر معامله می‌شوند و این امر تا حدودی توانسته جذابیت بازار را حفظ کند.
این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به این موضوع که روند معاملات امروز (دوشنبه) سهامداران را نگران کرده است: با توجه به رشد بازار در هفته‌های اخیر و ترس سهامداران از ما‌های گذشته طبیعی است که در نزدیکی‌ مقاومت‌ها، الگوی توده وار منتهی به رفتارهای هیجانی و فشار فروش بیشتر با هرگونه کاهش تقاضای احتمالی می‌شود، کما اینکه امروز با کاهش تقاضا در دقایق ابتدایی بازار، فروشنده‌ها بیشتر شدند و فشار فروش به کلیت بازار سرایت پیدا کرد.
حسین نیا ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً در چند روز آینده نیز بازار درگیر سبک و سنگین کردن خریداران و فروشندگان باشد و احتمال اصلاح نسبی و کوتاه وجود دارد اما اصلاح سنگین را با توجه به فاکتورها و واقعیت‌های موجود دور از تصور می‌دانم.
وی به تشریح عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: در ارتباط با آینده بازار لازم است به اقتصاد جهانی و اقتصاد خرد و کلان داخل کشورمان توجه ویژه داشته باشیم. در سطح جهانی تنش‌های موجود همچنان می‌تواند به کمبود عرضه و کاهش منابع در دسترس منتهی شود که این عامل توانایی رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. البته در برخی صنایع و به ویژه کامودیتی‌ها این امر با پیچیدگی همراه بوده و با سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و سیاست‌های کنترلی چین در ارتباط مستقیم قرار دارد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:  شاید در کامودیتی ها رشدهای قبلی در سطح جهانی با آن شدت به وقوع نپیوندد ولی صنایع مرتبط با غذا و کشاورزی می‌تواند همچنان مورد توجه قرار بگیرد. در سطح اقتصاد کلان و خرد داخلی نیز این روزها در کنار حواشی بعضا منفی برجامی، با اخبار جراحی اقتصادی سنگین در حوزه پرداخت و اصلاح نظام یارانه مواجه هستیم.
حسن حسین نیا با اشاره به روند رو به رشد نمادهای کوچک بر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: سخنان مسئولان می‌تواند به بازار سرمایه سمت و سو دهد. از سوی دیگر اخبار حول نظام بانکی و خودروسازان و شنیده‌ها راجع به خریداران بالقوه و احتمالی آنها می‌تواند جذابیت‌هایی را در بازار ایجاد کند.
وی در پایان گفت: در مجموع با توجه به انتظارات تورمی و عقب افتادگی بازار سرمایه از تورم اخیر، انتظار ادامه روند صعودی فعلی در میان مدت وجود دارد.
انتهای پیام/
اصلاح سنگین بورس دور از تصور است آژانس خبری تحلیلی شهر بورس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار