مدیر شعب کارگزاری سهام بارز در گفت‌وگویی؛

عرضه آرد در بورس کالا باعث ثبات در قیمت می شود

1401/02/19 - 21:39 - کد خبر: 62512 نسخه چاپی

نصر: مدیر شعب کارگزاری سهام بارز با اشاره به ظرفیت بورس کالا برای عرضه آرد، گفت: عرضه آرد در بورس کالا باعث ثبات در قیمت می شود.

به گزارش نصر، شادی رضائی در گفت‌وگویی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی در طول دهه‌های گذشته در ایران، اختصاص ارز ترجیحی یا همان دلار4200 تومانی برای کالاهای اساسی بود. با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی، این سیاست اجرا شد و پیامدهایی از جمله توزیع گسترده رانت و نرسیدن مایحتاج عمومی به دست مردم به قیمت مصوب و دولتی را به همراه داشت.
وی افزود: در هر حالتی اگر تفاوت قیمتی زیادی برای یک کالا در دو بازار وجود داشته باشد، افرادی هستند که به قصد استفاده از این تفاوت وارد عمل خواهند شد.
مدیر شعب کارگزاری سهام بارز با اشاره به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در این بین بورس کالا می‌توانست با تخصیص مشخص کالاها با افراد مشخص نقش بی‌بدیلی در اجرای سیاست‌های اقتصادی داشته باشد. افرادی که قصد مصرف داشتند می‌توانستند از طریق بورس کالا مایحتاج خود را تأمین کنند و افرادی هم که قصد سفته‌بازی داشتند، می‌توانستند نماد مربوط به آن کالا را معامله و از نوسان قیمت‌ها استفاده لازم را ببرند.
شادی رضائی ادامه داد: دولت به‌عنوان عرضه کننده می‌توانست بخشی از بازار و فعال در بازار و تعیین قیمت باشد و به صورت کاغذی و نه فیزیکی و با هزینه بسیار اندک بازار را کنترل کنند. در حال حاضر درصد ناچیزی از کالاهای اساسی در بورس کالا معامله می‌شود.
وی در مورد نقش بورس کالا در توزیع آرد، گفت: در مورد آرد نیز می‌توان چنین سناریویی در قالب سلف موازی، اوراق مشتقه و خود نماد آرد پیاده کرد. ورود این قبیل کالاها به بورس کالا می‌تواند باعث ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا شده و به قیمت‌ها ثبات دهد. قیمت‌ها عادلانه کشف و شفافیت در معاملات ایجاد شود.
مدیر شعب کارگزاری سهام بارز یادآور شد: تبعات اجتماعی این کار نیز بسیار کمتر از گران کردن مستقیم آرد یا سایر کالاها مانند روغن خواهد بود. به‌علاوه تولیدکننده نیز توانایی برنامه‌ریزی و سودآوری را خواهد داشت و از قیمت‌گذاری دستوری و اجباری دور خواهد شد. به تبع آن اقدام به سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت خواهد کرد که افزایش عرضه و در نتیجه در طول زمان کاهش قیمت را به دلیل صرفه‌جویی در مقیاس خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:شرکت‌های کارگزاری نقطه اتصال بازار سرمایه و مشتریان
شادی رضائی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی، عرضه خودرو در بورس کالا چه فوایدی دارد؟»، عنوان کرد: بحث عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در سال‌های گذشته نیز مطرح شده و دولت به دنبال مسیر جدیدی است تا بتواند برای عرضه محصولات تولیدی شرکت‌های خودروسازی ایجاد کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی اقتصاد کشور، قیمت‌گذاری دستوری است که با توجه به شفافیت بالای بورس و معاملات این بازار خود باعث تبدیل شدن خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این میان هر شخص با دارا بودن کد بورسی می‌تواند در عرضه خودرو شرکت کند. این امر باعث مشخص شدن خریداران شده و مالیات دولت را معلوم و قابل ردیابی خواهد کرد. در این راستا بدون خرید و فروش فیزیکی خودرو می‌توان از نوسانات در جهت پوشش ریسک و سفته‌بازی استفاده کرد، بدون تأثیر آن بر کالای فیزیکی .
مدیر شعب کارگزاری سهام بارز یادآور شد: با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت بین بازار آزاد و کارخانه روند نزولی خواهد داشت. این امر در گذشته به سود دلالان بوده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است و با این روند کارخانه‌ها نیز می‌توانند امکان برنامه‌ریزی با توجه به تقاضای بازار داشته باشند. لذا امیدواریم سیاست‌ها تقویت شوند.
انتهای پیام/
عرضه آرد در بورس کالا باعث ثبات در قیمت می شود آژانس خبری تحلیلی شهر بورس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار