مدیر کل هواشناسی استان؛

ارزش‌افزوده ۱۶۰ میلیارد ریالی توصیه‌های هواشناسی برای کشاورزی آذربایجان‌شرقی

1398/08/21 - 09:54 - کد خبر: 6241 نسخه چاپی

نصر:ارزش افزوده خدمات و توصیه‌های هواشناسی کشاورزی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به کشاورزان استان در سال زراعی ۹۸-۹۷ شمسی ۱۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا،  مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: استفاده بیش از ۳۰ هزار کاربر کشاورز آذربایجان‌شرقی از پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در سال زراعی ۹۸-۹۷ باعث افزایش تولید در استان شده است.

علی دولتی مهر اظهار کرد: این اداره کل با کشاورزان منطقه در راستای توصیه های «هواشناسی کاربردی» (تهک) همکاری می‌کند.

وی اضافه کرد: با اعتمادی که هواشناسی استان در میان کشاورزان به دست آورده و از اطلاعات هواشناسی به عنوان یک نهاده موثر در بخش کشاورزی استفاده می شود، کاهش هزینه تولید و افزایش راندمان محصولات زراعی و باغی کشاورزان حاصل می‌شود.

دولتی مهر افزود: با توجه به شروع بارش به موقع در اکثر مناطق استان در سال زراعی ۹۹-۹۸ امیدواریم در سال زراعی جاری با ارائه خدمات بیشتر، این ارزش افزوده افزایش پیدا کند.

وسعت اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است؛ اراضی زیر کشت محصولات دائمی نیز ۱۲۳ هزار هکتار وسعت دارد.
پتانسیل بالقوه منابع آبی استان پنج میلیارد مترمکعب است که از این میزان دو میلیارد مترمکعب از طریق بارندگی، ۱.۱۴ میلیارد مترمکعب از طریق آب‌های سطحی و ۱.۴ میلیارد مترمکعب نیز از طریق برداشت از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود.

سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرکات استان آذربایجان شرقی صادر شد و ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی استان به این بخش اقتصادی اختصاص دارد.

انتهای پیام/

ارزش‌افزوده ۱۶۰ میلیارد ریالی توصیه‌های هواشناسی برای کشاورزی آذربایجان‌شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار