معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان؛

قوانین در وقوع جرم سخت گیری کافی ندارد/ آذربایجان شرقی رتبه 27 وقوع سرقت در کشور  

1401/02/17 - 22:28 - کد خبر: 62409 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: وقتی سارقی سابقه کیفری متعددی نداشته باشد، می توان گفت مجازات ما بازدارنده بوده است ولی متاسفانه اکثر سارقان ما سابقه دار هستند که نشان دهنده این است که مجازات های قانونی سخت گیری کافی ندارد.

به گزارش نصر، کاهش رفاه اجتماعی و فشار های اقتصادی در جامعه از جمله مواردی است که همواره به عنوان عومل اصلی وقوع سرقت بیان می شود اما در این بین موارد دیگری وجود دارد که می تواند در کاهش سرقت در جامعه موثر باشد که در همین زمینه سرهنگ هاشم شعفی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با نصر با بیان راه های پیشگیری از سرقت گفت:  انواع راه های پیشگیری از سرقت وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به پیشگیری اجتماعی، انتظامی و کیفری اشاره کرد.
در پیشگیری اجتماعی نقش مردم و آگاهی، دانش و سواد مردم و همچنین مراقبت از اموال خود مهمترین نقش را ایفا می کنند. علاوه بر آن خود سازمان ها نیز در پیشگیری از وقوع سرقت تاثیرات بسیار مهمی دارند به عنوان مثال روشنایی معابر یکی از عوامل مهم سرقت است که در تاریکی بسیار زیاد رخ می دهد و یا در پروانه هایی که برای ساختمان داده می شود، بایستی صاحبان ساختمان را ملزم به تجهیز دوربین مداربسته یا نگهبان کنند تا بتواند آمار سرقت ها را کاهش دهد.
وی در ادامه افزود: وقتی مجوز پایان کار به ساختمان داده می شود، شهرداری باید در عوامل امنیتی ساختمان نیز نظر دهد و میزان امنیت ساختمان را ملاک قرار دهد؛ به عنوان مثال نرده های حفاظ را بررسی کند تا از امین بودن آن اطمینان حاصل کند.
سرهنگ شعفی همچنین در خصوص نقش ارگان های غیر نظامی در کاهش میزان سرقت اظهار داشت: شهرداری بایستی پارکینگ کافی در معابر ایجاد کند تا مردم خودرو خود را به جای خیابان در مکان های امنی قرار دهند چراکه نزدیک 40 درصد سرقت ها مربوط به خودرو و قطعات خودرو می باشد لذا نقش شهرداری در کاهش میزان سرقت خودرو ها بسیار مهم است. همچنین مشاهده می شود که با تبدیل پارکینگ به مراکز تجاری در یک ساختمان شهروندان مجبور به پارک خودرو خود در معابر می شوند که این کوتاهی بایستی توسط پلیس جبران شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همچنین با توصیه به سایر ادارات در محافظت بیشتر از اموال خود و پیشگیری از سرقت خاطر نشان کرد: بسیاری از ادارات می توانند در کاهش میزان سرقت به پلیس کمک کنند به عنوان مثال مخابرات با قرار دادن سیستم های هشداری در مواقع قطع کابل ها از به سرقت رفتن کابل ها پیشگیری کند یا آموزش و پرورش با گماردن سرایدار در مدارس مانع از سرقت در مدارس شوند. همچنین پیمانکارانی که مصالح و وسایل ساختمانی را در معابر رها می کنند، ملزم به استفاده از نگهبان در پروژه های خود شوند تا با چنین اقدامات جمعی بتوانیم در پیشگیری از سرقت ها موفق عمل کنیم.
سرهنگ شعفی در این زمینه افزود: برخی سازمان های دیگر از جمله صدا و سیما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند در آموزش مردم و فرهنگ سازی در بستر های مختلف مردم را به خود مراقبتی تشویق کنند.
این مقام انتظامی در خصوص استفاده از نگهبان محله در برخی محلات گفت: یکی از اقدامات خوب ناجا در خصوص پیشگیری از سرقت استفاده از نگهبان محلات بود که با اشراف و شناخت کامل نسبت به محل با همکاری پلیس می تواند تا حدود زیادی از سرقت منازل و خودرو ها پیشگیری کند لذا توصیه می شود از نگهبان محلات در محله ها و پاساژ و سایر اماکن عمومی استفاده شود.
وی همچنین با بیان اینکه منازل بانک نیست که مردم پول هاو جواهرات اضافی خود را در خانه نگه دارند، توصیه کرد: مردم می توانند پول ها و جواهرات و اشیا گران قیمت خود را به صندوق امانات بانک ها بسپارند تا بتوانند از اموال خود در قبال تهدید سارقان مراقبت کنند.
سرهنگ هاشم شعغی در مورد اصلاح قوانین بازدارنده که به نفع سارقان است، گفت: قطعا نیاز است که مسئولین در قوانین اصلاحاتی داشته باشندچراکه اگر مجازات بازدارنده باشد و بتواند از وقوع جرم بعدی پیشگیری کند، می تواند در کاهش جرم تاثیرگذار باشد. لذا بایستی تجدیدنظری در قانون صورت گیرد تا سخت گیری های بیشتری در مجازات قانون شکنان اعمال شود و هزینه وقوع جرم بالا رود. وقتی سارقی سابقه کیفری متعددی نداشته باشد،  می توان گفت مجازات ما بازدارنده بوده است ولی متاسفانه اکثر سارقان ما سابقه دار هستند که نشان دهنده این است که مجازات های قانونی بازدارنده نیستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در پایان با اشاره به آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد و فقر گفت: بایستی جامعه برای درمان اعتیاد برنامه داشته باشد تا بتواند با  کاهش معتادان از وقوع سرقت جلوگیری کنند. همچنین با ایجاد اشتغال به همراه بالا بردن سطح رفاه جامعه، شاهد کاهش جرم و سرقت در جامعه خواهیم بود که امیدوارم مسئولین در این زمینه همت کافی داشته باشند. با این حال استان آذربایجان شرقی از لحاظ وقوع سرقت رتبه 27 کشور را دارد و 80 الی 85 درصد اموال مسروقه کشف می شود اما این میزان از سرقت هم برای استان ما زیاد است و بایستی تمامی ارگان ها در کاهش وقوع سرقت همکاری های لازم را داشته باشند.
 
حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
قوانین در وقوع جرم سخت گیری کافی ندارد/ آذربایجان شرقی رتبه 27 وقوع سرقت در کشور   نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار