رییس سازمان جهاد کشاورزی استان؛

96 هزار و ۲۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد

1401/02/17 - 13:39 - کد خبر: 62389 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۹۶هزار و ۲۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سدها و چاه های استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: چون اجرای سیستم های نوین آبیاری تقاضا محور می باشد و بخشی از هزینه اجرا بر عهده کشاورز می باشد، بر این اساس نصبش کنتورهای هوشمند توسط شرکت آب منطقه ای بر روی چاه ها و تحویل حجمی آب می تواند موجب استمرار اجرای این سامانه ها شود. 
وی همچنین در مورد برنامه های آینده سازمان جهاد کشاورزی در راستای مدیریت مصرف آب، گفت: در بخش باغبانی کشت زعفران، کشت گل محمدی، کشت سایر گیاهان دارویی، اصلاح و احیای باغات درجه ۲ با تعویض تاج درختان گردو و حذف و جایگزینی باغات درجه سه موجب کاهش آب هر کدام تا ۲۵۰۰ متر مکعب در هکتار و در احیا و گزینش باغات نیز تا یک هزار و 500 متر مکعب در هکتار صرفه جویی در آبیاری را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: در بخش زراعت نیز اصلاح روش‌های آبیاری ثقلی، کشت در جوی و پشته انجام می شود که موجب کاهش مصرف آب تا دو هزار و 500 متر مکعب در هکتار می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: کشت نشایی نیز موجب کاهش مصرف آب تا ۲هزار متر مکعب در هکتار، استفاده از ارقام اصلاح شده موجب کاهش مصرف آب تا یکهزار متر مکعب در هکتار، کشاورزی حفاظتی موجب کاهش مصرف آب تا یکهزار و ۵۰۰ متر مکعب در هکتار و جایگزینی کشت با گیاهان کم آب بر موجب کاهش مصرف آب تا ۲هزار متر مکعب در هکتار می شود که در بخش زراعت نیز این اقدامات پیشنهاد می شود که البته جزو برنامه های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: اجرای آبیاری بارانی کاهش دو هزار و 700 متر مکعب مصرف آب در هکتار را در پی دارد و با اجرای آبیاری قطره ای کاهش سه هزارو 500 متر مکعب مصرف آب در هکتار و با اجرای آبیاری کم فشار کاهش مصرف یک هزار و 500 متر مکعب آب در هکتار اتفاق می افتد.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۰۰ هزار هکتار آبی است.
در استان آذربایجان شرقی ۲۲۰ هزار هکتار زمین مستعد آبیاری تحت فشار و کم فشار وجود دارد.
انتهای پیام/
96 هزار و ۲۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار