با حضور وزرای خارجه دو کشور؛

ارمنستان و آمریکا توافق هسته‌ای امضا کردند

1401/02/16 - 02:57 - کد خبر: 62341 نسخه چاپی

نصر: آمریکا اعلام کرده که توافق هسته‌ای بین ایروان و واشنگتن با هدف هموار کردن راه برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی ارمنستان صورت گرفته است.

به گزارش نصر به نقل از تی آر تی، ایالات متحده و ارمنستان گفتگوی راهبردی دوجانبه را با حضور «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ارمنستانی‌اش آغاز کردند.

بلینکن روز دوشنبه میزبان «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان بود که در این دیدار دو کشور توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی و صلح‌آمیز را امضا کردند.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا همکاری دو کشور، امنیت انرژی ارمنستان را بهبود می بخشد و روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو طرف را تقویت می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که هدف از این توافق کمک به ارمنستان برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی است.

ارمنستان دارای نیروگاه اتمی است و نیروگاه اتمی متسامور (Metsamor) این کشور یکی از ۵ نیروگاه نسل اول فعال در جهان است که ساخت آن در سال ۱۹۷۳ آغاز شد و بعد از ۳ سال فاز اولش به بهره برداری رسید. در سال ۱۹۸۰ فاز دوم و در سال ۱۹۸۳ بلوک سوم نیروگاه به اتمام رسید. لیکن به دلیل انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل کار ساخت فاز چهارم متسامور به دستور سران وقت شوروی سابق متوقف شد.

انتهای پیام/
 ارمنستان و آمریکا توافق هسته‌ای امضا کردند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار