خبر/

برنامه محوری «روز مراغه» در روز ششم

1401/02/15 - 14:24 - کد خبر: 62326 نسخه چاپی

نصر: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با ۱۶ اردیبهشت که به دلیل آغاز به کار رصدخانه مراغه در قرن هفتم به عنوان «روز مراغه» نامگذاری شده است، به این شهر سفر می‌کند تا برنامه محوری مسوولان به توسعه صنعت گردشگری این کهن شهر منتهی شود.

به گزارش نصر، امسال ششمین دوره از بزرگداشت «روز مراغه» در حالی برگزار می‌شود که اساسنامه آن به تازگی در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید و اگرچه این اساسنامه در مرحله نهایی باید مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان را نیز اخذ کند اما تکلیف اجرایی بزرگداشت روز مراغه مشخص، و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی به عنوان دبیر ستاد انتخاب شد.
به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مراغه، برای نخستین‌بار در طول ۶ دوره گذشته وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی روز بزرگداشت مراغه در این شهرستان حضور می‌یابد و با هدف بهره‌مندی بهینه از سفر ایشان، بازدید از اماکن تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری در اولویت قرار گرفته است تا بالاترین مقام حوزه میراث فرهنگی کشور با دغدغه‌ها و مشکلات مرتبط با آثار تاریخی شهرستان از نزدیک آشنا شود.
«ابراهیم خوش‌رفتار» اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی نیز برای بزرگداشت این روز از سوی مجموعه مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی شده است اما ستاد بزرگداشت روز مراغه بازدید وزیر میراث فرهنگی را نقطه عطفی در برنامه‌های این روز به شمار می‌آورد.
وی با تاکید بر اینکه فرماندار مراغه نیز بر نتیجه‌محور بودن برنامه‌های این روز تاکید دارد، اضافه کرد: بر همین اساس همایش بزرگداشت روز مراغه که اجرای آن پیش از این در سالن «سرباز» برنامه‌ریزی شده بود، برگزار نمی‌شود و مسئولان به دنبال کسب نتیجه مطلوب از سفر وزیر به مراغه هستند.
مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه نیز به برخی از برنامه‌های بزرگداشت روز مراغه که طی روزهای مصادف با ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: جشنواره گیاهان کوهی یا «داغ ترسی»، اردوهای جهادی ویزیت پزشکی و همایش دوچرخه‌سواری و از جمله این برنامه‌هاست.
«ودود دوستی» اظهار داشت: تور رایگان مراغه‌گردی و همایش پیاده‌روی خانوادگی نیز از دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شود ضمن اینکه برنامه‌های بزرگداشت روز مراغه به این موارد  محدود نیست و دهها برنامه دیگر از سوی دستگاه‌های اجرایی شهرستان طی ماه جاری برگزار خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به جشنواره ادبی اوحدی اشاره کرد.

جشنواره «داغ‌ترسی» فردا در بوستان یادگاران برگزار می‌شود
مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه گفت: جشنواره گیاهان کوهی یا «داغ ترسی» از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ فردا، جمعه در بوستان یادگاران برگزار می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی چون سفره‌آرایی، تهیه غذا با تره‌کوهی و عرقیات گیاهی است.


 
به گفته «دوستی» این جشنواره در فصل برداشت گیاهان کوهی مراغه فضایی دل‌انگیز برای ساکنان و گردشگران این کهن‌شهر و آیینی برای بزرگداشت روز مراغه خواهد بود.

ویزیت رایگان پزشکی تا ۱۷ اردیبهشت ادامه می‌یابد
مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه با اشاره به برگزاری اردوی جهادی ویزیت پزشکی در مناطق حاشیه‌ای شهر ، بیان کرد: این اردو روز گذشته، چهارشنبه در محله میکائیل‌آباد برگزار شد و امروز نیز در مسجد قبای محله پهرآباد جریان دارد.


 
به گفته «دوستی» این اردو روز شنبه پیش‌رو هم در فرهنگسرای محله انزاب برگزار و در پی آن خدمات رایگان ویزیت پزشکی به خانوده‌های ساکن در این محله عرضه خواهد شد.

اهدای جوایز نفیس به شرکت‌کنندگان در همایش دوچرخه‌سواری
مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه بیان کرد: همایش دوچرخه‌سواری همگانی ویژه آقایان ساعت ۱۷ امروز، پنجشنبه از مقابل باشگاه سوارکاری ایلخی به سمت آمفی‌تئاتر روباز بوستان یادگاران برگزار و جوایز نفیس به شرکت‌کنندگان در همایش اهدا می‌شود.


 
به گفته «دوستی» این رویداد ورزشی با هدف ایجاد نشاط و به مناسبت بزرگداشت روز مراغه برگزار می‌شود و تعدادی از شرکت‌کنندگان در این همایش به قید قرعه جوایز همایش را دریافت خواهند کرد.

مردم مراغه پیاده‌روی همگانی در روز مراغه را از دست ندهند
مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه گفت: همایش پیاده‌روی همگانی با اهدای جوایز نفیس ساعت هفت صبح روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت از میدان استاد کریمی تا آمفی‌تئاتر روباز بوستان یادگاران برگزار می‌شود.


 
وی پیش‌بینی کرد که اهالی از این همایش استقبال کنند و افزود: این همایش نه تنها جنبه ورزشی و تقویت نشاط اجتماعی دارد، بلکه می‌تواند همایشی برای بزرگداشت روز مراغه در فضای باز و هوای بهاری باشد.
وی همچنین به برگزاری تور رایگان مراغه‌گردی از ۱۳ تا ۱۶ اردیبهشت اشاره و بیان کرد: این تور در دو نوبت و طی ساعت‌های ۱۰ و ۱۶ از میدان شهرداری حرکت می‌کند و مقصد آن رصدخانه، معبد مهر، گنبد سرخ و موزه فسیل‌شناسی است.

برگزاری هفتمین جشنواره ادبی «اوحدی» به مناسبت روز مراغه
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز گفت: فراخوان هفتمین جشنواره ادبی اوحدی مراغه‌ای در بخش‌های شعر، داستان و نقد و پژوهش و با موضوع فرهنگ، ادبیات و زبان آذربایجان منتشر شد.
احمد دادرس فیاض بیان کرد: این جشواره با هدف ترویج فرهنگ و هنر آذربایجان از سوی موسسه فرهنگی هنری «بوستان فرزانگان» و با مشارکت انجمن نویسندگان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
به گفته وی شرکت‌کنندگان تا ۲۰ تیر سال جاری فرصت دارند تا آثار خود را به آدرس الکترونیکی maraghehpen@gmail.com ارسال کنند و آیین اختتامیه جشنواره نیز همزمان با عید غدیر(۲۷ تیرماه) در مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغی برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه سه نفر از برگزیدگان این جشنواره در هر بخش هدایای نقدی دریافت خواهند کرد، اضافه کرد: این جشنواره به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ اردیبهشت که با عنوان روز مراغه نامگذاری شده، برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا «روز مراغه» امسال در سال ششم خود با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرامی داشته می‌شود؛ اساسنامه روز مراغه به تازگی در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید اما نامگذاری آن پیش از این در شورای فرهنگ عمومی شهرستان تصویب شده بود.
«عزت‌الله ضرغامی» فردا در بدو ورود به مراغه در یادمان شهدای گمنام این شهرستان حاضر می‌شود و پس از بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی این کهن‌شهر، در شورای اداری شهرستان حضور می‌یابد.
انتهای پیام/
برنامه محوری «روز مراغه» در روز ششم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار