بیش از ۲۰ پرواز موفق در مریخ

1401/02/15 - 13:41 - کد خبر: 62322 نسخه چاپی

نصر: ناسا اخیرا اعلام کرده است بالگرد مریخی نبوغ ۲۷ پرواز را با موفقیت در سیاره سرخ انجام داده است.

به گزارش نصر، این بالگرد که برای اولین بار در ماه آوریل سال گذشته میلادی در آسمان مریخ به پرواز درآمد، در ابتدا فقط قرار بود پنج بار پرواز کند اما اکنون بیست و هفتمین پرواز خود را نیز با موفقیت به پایان رسانده است.
ناسا بالگرد مریخی نبوغ را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در سیاره سرخ نیز امکان پذیر است و محققان در ماموریت‌های آینده می‌توانند از هواگردهایی مانند پهپاد برای کشف کیهان استفاده کنند.
چندی پیش و در ماه آوریل اندکی پس از اینکه بالگرد مریخی نبوغ بیست و یکمین پرواز خود را انجام داد، ناسا اعلام کرد که ماموریت بالگرد مریخی نبوغ را برای جستجوی دلتای باستانی در مریخ تمدید کرده است.
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اعلام کرد که بالگرد مریخی "نبوغ" می‌تواند دستکم تا ماه سپتامبر به فعالیت‌ خود ادامه دهد. به عنوان بخشی از تمدید این ماموریت، نبوغ ارتقاء پیدا می‌کند تا این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی بتواند پروازهای جسورانه‌تری برای حمایت از ماموریت مریخ‌نورد "استقامت" به انجام برساند. این بالگرد در فوریه سال ۲۰۲۱ در حالی که درون مریخ‌نورد "استقامت" ناسا قرار داشت، روی سطح سیاره سرخ فرود آمد.
"هاوارد گریپ"(Håvard Grip)، خلبان ارشد "نبوغ" در بیانیه‌ی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: به یاد دارم که وقتی همه‌ چیز آغاز شد با خود فکر می‌کردم اگر بتوانیم سه پرواز انجام دهیم خوش‌شانس بوده‌ایم و بسیار خوش‌شانس هستیم اگر پنج پرواز انجام دهیم. اکنون با سرعتی که ما پیش می‌رویم، فکر می‌کنم به یک دفترچه ثبت گزارش دیگر نیاز داشته باشم.
زمانی که "نبوغ" اولین پرواز آزمایشی خود را در ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۱ به انجام رساند نه تنها اولین پرواز بین سیاره‌ای را رقم زد بلکه اثبات کرد که امکان پرواز در جو رقیق مریخ وجود دارد.
اولین پرواز آزمایشی این بالگرد تنها ۳۹.۱ ثانیه به طول انجامید و در ماه‌های پس از آن، "نبوغ" فراتر از انتظار ظاهر شد. با تمدید ماموریت "نبوغ"، این بالگرد به مریخ‌نورد "استقامت" در کاوش بقایای دلتای رودخانه‌ای در دهانه جیزرو کمک خواهد کرد.
بالگرد مریخی نبوغ اکنون منطقه نزدیک آن دلتا در دهانه جیزرو مریخ را بررسی کرده است و بینش و تصاویر جدیدی از آن ناحیه جذاب ارائه کرده است.تصاویر جدید که توسط بالگرد مریخی نبوغ در ۲۳ آوریل در حین بیست و هفتمین پرواز گرفته شده است، یک برون زد صخره‌ای را نشان می‌دهد که توسط محققان پشتیبان ماموریت استقامت به دلیل شباهت آن به محله‌ای در نروژ، "Fortun Ridge" نامیده شده است.
 
برون‌زد (outcrop) یا رُخنمون بخشی از سنگ بستر است که بر سطح زمین آشکار شده هر چند که در اکثر اوقات به وسیله خاک حاصل از فرسایش یا پوشش گیاهی پوشیده شده‌است. در واقع رخنمون اطلاعاتی از وضعیت لایه‌های زیر سطح زمین در اختیار زمین‌شناسان قرار می‌دهد.
داده‌های جدید همچنین به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تاریخچه کف دهانه را بهتر درک کنند و درک بهتری از تکامل آن بستر دریاچه‌ای باستانی تا زمین‌های صخره‌ای که امروز می‌بینیم به دست آورند.
انتهای پیام/
بیش از ۲۰ پرواز موفق در مریخ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار