خبر/

رای 62 سناتور آمریکایی در مخالفت با خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا

1401/02/15 - 12:47 - کد خبر: 62316 نسخه چاپی

نصر: نزدیک به اکثریت دو سوم اعضای مجلس سنای آمریکا دیشب (چهارشنبه شب) به طرحی غیرالزام آور رای دادند که بر اساس آن، از دولت آمریکا خواسته شده تا همچنان نام سپاه را در لیست سازمان های تروریستی نگه دارد.

به گزارش نصر، 62 سناتور مجلس سنای آمریکا به طرح پیشنهادی سناتور جمهوریخواه " جیمز لنکفورد" رای مثبت دادند. 33 سناتور دموکرات نیز به این طرح رای منفی داده اند.
"چاک شومر" رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا در کنار 15 سناتور دموکرات دیگر به این طرح رای مثبت داده اند.
بر اساس این طرح غیرالزام آور که در چارچوب بررسی "لایحه رقابت با چین" ارایه شده، هرگونه توافق هسته ای با ایران که برای بررسی به سنا ارسال می شود، باید شامل "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه" از جمله موشک‌ها، تروریسم و دور زدن تحریم‌ها" شود.
همچنین نباید هیچ تحریمی علیه سپاه لغو شده و نام این گروه نظامی از فهرست تروریستی دولت آمریکا خارج شود.
بنا بر گزارش ها، ارایه این طرح در سنا به موضوعی مورد مناقشه تبدیل شده بود و برخی از دموکرات ها در تلاش برای جلوگیری از رای گیری بودند که در نهایت موفق نشدند و حتی 16 سناتور دموکرات از جمله رهبر اکثریت دموکرات ها به این طرح رای مثبت دادند.
تصویب این طرح با رای نزدیک به دو سوم اعضای مجلس سنا، نشانه ای از مخالفت کنگره آمریکا با اقدام احتمالی دولت بایدن در حذف نام سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکاست.


 
سناتور جمهوریخواه "لنکفورد" در نطق خود پیش از رای گیری درباره طرح پیشنهادی اش گفت: " این لایحه (لایحه رقابت با چین) به رویه چین در خرید و ذخیره نفت تحریم شده ایران در بازار سیاه نمی پردازد. افزایش تدارکات توسط چین به طور مستقیم با افزایش فعالیت‌های تروریستی ایران و گروه‌های نیابتی آن در خاورمیانه مرتبط است... این طرح ویژه به طور مستقیم به این فعالیت غیرقانونی از سوی ایران می پردازد که فعالیت‌های تروریستی را تسهیل می‌کند."
سناتور دموکرات "کریس مورفی" در پاسخ به اظهارات ارایه دهنده طرح گفت که " این طرح از سنا می‌خواهد تا سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را تایید کند، سیاستی که به گفته او، " یک شکست کامل " در تعقیب " یک توافق جامع افسانه‌ای" بود."
طرح پیشنهادی لنکفورد دومین طرحی بود که دیروز در قالب بررسی لایحه رقابت یا چین، درباره ایران در سنای آمریکا به تصویب رسید.
پیش از آن 86 سناتور به طرحی رای مثبت دادند که توسط سناتور جمهوریخواه ضدبرجام " تد کروز " ارایه شده بود، مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " برای محدود کردن همکاری‌های بین ایران و چین" ضروری است.
طرح سناتور کروز به مذاکره‌کنندگان سنا در مورد "لایحه رقابت" (با چین) دستور می‌دهد که "اصرار کنند" در لایحه نهایی دولت آمریکا ملزم شود در مورد همکاری‌های چین و ایران به کنگره گزارش دهد.
با وجودی که 12 سناتور دموکرات به این طرح پیشنهادی رای مخالف دادند، اما اکثریت اعضای دموکرات سنا از جمله رهبر اکثریت سنا به این طرح رای مثبت دادند.
 انتهای پیام/
رای 62 سناتور آمریکایی در مخالفت با خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار