خبر/

اولین جشنواره‌ی تئاتر منطقه یک استان برگزیدگان خود را معرفی کرد

1398/08/20 - 21:34 - کد خبر: 6217 نسخه چاپی

نصر: اولین جشنواره تئاتر منطقه‌ای آذربایجان شرقی با حضور گروه‌های نمایشی از شهرهای مراغه، بناب، ملکان، آذرشهر، عجب‌شیر و اسکو در شهر مراغه برگزار شد.

به گزارش نصر، در این جشنواره ۱۰ اثر از ۱۳ اثر ارسالی به دبیرخانه به بخش رقابتی راه پیدا کردند و از ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه در تالار صوفی شهر مراغه به روی صحنه رفتند و دو نمایش خیابانی نیز از شهر بناب به عنوان بخش جنبی برنامه، نمایش خود را اجرا کردند‌.
این گزارش حاکی است، حسین اصل عبداللهی، علی پوریان و رضا فتحی‌پور داوران این جشنواره بودند و در بیانیه خود که در اختتامیه جشنواره قرائت شد، اذعان داشتند که تئاتر شهرستان‌های استان باید به بحث آموزش مستمر در قالب دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در تمام زمینه‌های هنرهای نمایشی توجه ویژه داشته باشند و همچنین نیاز است که مدیران متولی نیز در راستای توسعه‌ی فضاهای اجرایی در شهرستان‌های منطقه اقدام کنند.
در آیین اختتامیه این جشنواره، احمد فیاضی، مدیر اداره‌ی ارشاد شهرستان مراغه ضمن تشکر از مدیران و مسئولان استان و شهرستان و هنرمندان اظهار کرد: این جشنواره علاوه بر این‌که محفلی صمیمی برای تبادل نظر و تجربیات میان هنرمندان بود، پیام ویژه‌ای برای ما داشت که آن خلا عظیم آموزش در تئاتر شهرستان‌هاست.
وی افزود: این امر ما را بیش از پیش بر آن داشت تا به فکر برنامه‌ریزی در این حوزه باشیم.

بنا به این گزارش، حسین حسین ‌خواه، رییس هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی نیز در این آئین گفت: هدف از جشنواره دریافت جوایز نیست، بلکه هدف این است که گروه‌های شهرستان در مناطق خود بتوانند عرصه‌ای برای ارائه‌ی کارهایشان داشته‌باشند.
وی افزود: ما به خاطر کمبود امکانات و فضای فیزیکی شرمنده‌ی هنرمندان هستیم و امیدواریم که با حمایت تمام دست‌اندکاران عرصه فرهنگ و هنر بتوانیم بیشتر از قبل شاهد شکوفایی تئاتر استان باشیم.
این گزارش حاکی است، حسین اصل عبداللهی به عنوان نماینده هیئت داوران در آئین اختتام اولین جشنواره‌ی تئاتر منطقه‌ای مراغه اظهار کرد: تئاتر در تعریف تاریخی خود به منزله‌ی آگاهی است و گام اول این هنر خودسازی، کمال و رعایت اخلاقیات است. تئاترفرصت فکر کردن و دوری از روزمرگی‌ها و عرصه‌ای برای رهایی و تخیل است.
وی افزود: طبق نظریه‌ی ارسطو در مورد آفرینش اثر زیبا، اثر هنری از دو بخش دانش و استعداد فطری شکل می‌گیرد پس می توان از این قول به اهمیت دانش و آموزش در کنار استعداد غریزی برای خلق اثر هنری پی برد.
عبداللهی تاکید کرد: خوشبختانه وجود مراکز دانشگاهی و علمی در تبریز، همچون دانشگاه نبی‌اکرم (ص) تبریز و آموزشگاه‌های هنری تئاتر و سینما جریان خوب و رو به رشدی را در تئاتر تبریز رقم زده‌است و به نظر می‌رسد این جریان باید به سمت شهرستان‌های استان نیز سوق پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: بحث آموزش و جدی گرفتن حوزه دانش تئاتر در شهرهای کوچک استان می‌تواند استعدادهای جدیدی را به این عرصه معرفی کند و از هدر رفتن این استعدادها پیشگیری کند.
مدیر گروه دانشگاه نبی‌اکرم (ص) تبریز افزود: مدیران فرهنگی استان باید تعامل با بخش خصوصی را به شکل استاندارد خود جدی بگیرند و توجه ویژه‌ای به حوزه نمایش در شهرستان‌ها داشته باشند.
بر اساس این گزارش برگزیدگان اولین جشنواره تئاتر منطقه یک آذربایجان شرقی به شرح زیر هستند:
در بخش طراحی نور از رامین خاکی برای نمایش آش سرخ پشت پا تقدیر شد.
در بخش طراحی پوستر و بروشور از عاطفه مختارپور برای نمایش ماریا تقدیر شد و هادی افتخارزاده برای طراحی پوستر و بروشور نمایش دون کامیلو به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.
در بخش طراحی لباس از ساناز مطلوبی برای نمایش من آن‌جا نیستم تقدیر شد و سحر عظیمی برای طراحی لباس نمایش دون کامیلو به عنوان برگزیده انتخاب شد.
در بخش انتخاب موسیقی از عرفان داداش‌پور و حامد جودی به ترتیب برای نمایش‌های نقل سرخ و دون‌کامیلو تقدیر شد.
در بخش طراحی صحنه از سعید علمی برای نمایش من آن‌جا نیستم تقدیر شد و بهزاد سیاه برای طراحی صحنه دون‌کامیلو به عنوان برگزیده معرفی شد.
بخش بازیگری مرد:
شایسته‌ی تقدیر: سینا نجفی برای نمایش من آن‌جا نیستم
مقام سوم: فرید احدی برای نمایش آش سرخ پشت پا
مقام دوم: به صورت مشترک به مهدی زائر برای نمایش دون کامیلو و سعید برومند مطلق برای نمایش من آن‌جا نیستم تعلق گرفت.
مقام اول: به صورت مشترک به بهرام حسن بابایی و هادی افتخارزاده برای نمایش دون‌کامیلو تعلق گرفت.
بخش بازیگری زن:
شایسته تقدیر: صبا شهاب برای نمایش سگ‌ها مادرت را می‌خورند
مقام سوم: به صورت مشترک به مهدیه داداش‌پور ثالث برای نمایش نقل سرخ و آلتان نادری برای نمایش دون کامیلو تعلق گرفت.
مقام‌دومی: سحر عظیمی برای نمایش من آن‌جا نیستم
مقام اول: غزاله قربانی
در بخش نمایشنامه، نمایشنامه ماریا نوشته‌ی علیرضا عباسی و نمایشنامه تا پنج بشمار نوشته کریم پزشکی شایسته تقدیر شدند.
نمایشنامه آش سرخ پشت پا نوشته‌ی خسرو امیری مقام سوم را کسب کرد.
در بخش کارگردانی:
شایسته تقدیر: علیرضا قاسمی برای نمایش نقل سرخ
مقام سوم: هادی افتخارزاده برای نمایش آش سرخ پشت پا
مقام دوم: سعید علمی برای نمایش من آن‌جا نیستم
مقام اول: بهزاد سیاه برای نمایش دون کامیلو

گفتنی است در این جشنواره دو نمایشنامه‌ی دون کامیلو و من آن‌جا نیستم از طرف هیئت داوران برای حضور در سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی معرفی شدند.

انتهای پیام/

اولین جشنواره‌ی تئاتر منطقه یک استان برگزیدگان خود را معرفی کرد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار