استاندار آذربایجان‌شرقی:

طرح بازسازی مجموعه «مقبرة‌الشعرا» جزو طرح‌های پیشنهادی سفر ریاست جمهوری است

1401/02/07 - 14:35 - کد خبر: 62004 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر لزوم اتمام عملیات بازسازی و نوسازی مجموعه «مقبرة‌الشعرا» در زمان‌بندی مشخص، گفت: تکمیل طرح بازسازی این مجموعه با توجه به قدمت تاریخی، فرهنگی و دینی آن جزو پروژه‌های پیشنهادی برای تخصیص اعتبار ویژه در سفر استانی رئیس جمهوری است.

به گزارش نصر، خرّم روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی فرهنگی «مقبرة‌الشعرا» اظهار داشت: کار بازسازی و نوسازی این مجموعه از چندین سال قبل آغاز شده، اما همچنان بلاتکلیف مانده است که این وضعیت شایسته این اثر تاریخی و شهر تبریز نیست.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته تصمیمی در سطح کلان استان در جهت ادامه عملیات بازسازی و تکمیل این مجموعه گرفته شده است که امروز برای بررسی وضعیت فعلی مجموعه و روند کار بازسازی در محل حضور یافتیم.
خرّم گفت: ضروری است شهرداری تبریز و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف استان به عنوان متولیان مقبرة‌الشعرا با هماهنگی و همکاری یکدیگر و با یک انسجام مدیریتی برای اتمام بازسازی این مجموعه در زمان‌بندی مشخص و طبق تصمیمات کارشناسی‌شده و اهداف از قبل پیش‌بینی شده، اهتمام جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: باید با استفاده بهینه از اعتبارات شهرداری تبریز و دستگاه‌های مسئول، یک اقدام اساسی برای اتمام این پروژه انجام شود.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: در کنار بازسازی و نوسازی، ضروری است قدمت، هنر و اصالت مجموعه تاریخی فرهنگی «مقبرة‌الشعرا» حفظ شود که در این راستا نیز تدابیری اندیشیده شده است.
در این بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهردار تبریز هم استاندار آذربایجان شرقی را همراهی کردند.
مجموعه تاریخی - فرهنگی «مقبره الشعرا» در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» تبریز، آرامگاه بیش از ۴۱۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش تاکنون می باشد که در سال های اخیر در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و حال نزار آن موجب نارضایتی فرهنگ دوستان و گردشگران شده است.
مقبره الشعرا، آرامگاه شاعرانی مانند استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است و یکی از گورستان‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود.
طبق اسناد تاریخی این قبرستان قبل از قرن هشتم هجری قمری وجود نداشته و در گذشته نام‌های مختلفی به خود گرفته است که از آن جمله می‌توان به «حظیره‌الشعرا»، «حظیره‌القضاه» و «قبرستان سرخاب» اشاره کرد.
در سال ۱۳۴۶ شمسی، مدیرکل وقت اداره فرهنگ آذربایجان شرقی در نامه‌ای به انجمن آثار ملی، خواستار توجه به گورستان سرخاب و ایجاد یادبودی برای مقبره‌الشعرای تبریز شد که کار احداث آن از سال ۱۳۵۰ با برگزاری یک مسابقه آغاز، سال ۱۳۵۶ با آغاز جرقه های انقلاب اسلامی، متوقف و سال ۱۳۷۴ مجددا از سرگرفته شد و سال سه سال بعد این یادبود به اتمام رسید و اکنون به یکی از نمادهای گردشگری تبریز تبدیل شده است.
تبریز با تاریخچه ای سرشار از شاعران، ادیبان و عارفان به عنوان سرزمین شعر و ادب شناخته شده است و «مقبره الشعرا» در کنار سایر آثار و اماکن تاریخی و گردشگری و جاذبه های دیدنی آن، مورد وثوق گردشگران بوده و سالانه علاقه مندان زیادی را به سوی خود جلب می کند، ولی اوضاع نابسامان اطراف این مقبره در سال های اخیر نارضایتی گردشگران را بدنبال داشته است.
غفلت مسئولان یا بی توجهی آن ها در سال های اخیر در ارتباط با نقش و اهمیت این مکان، موجب آزردگی خاطر گردشگران و اهالی شعر و ادب شده و ناتمام ماندن «طرح ساماندهی» مقبره الشعرا، شامل ساخت کتابخانه، نگارخانه و آمفی‌تئاتر در بخش جنوبی بنای یادمان نیز بر آن افزوده است.
در سال های اخیر کار ساماندهی و گسترش محوطه این مکان گردشگری از سوی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز آغاز شد، ولی به دلیل کمبود بودجه، روند اجرایی آن از پیشرفت خوبی برخوردار نشده است.
انتهای پیام/
طرح بازسازی مجموعه «مقبرة‌الشعرا» جزو طرح‌های پیشنهادی سفر ریاست جمهوری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار