مدیرکل راه و شهرسازی استان:

۲۶۹ هزار و ۹۷۰ متقاضی مسکن در آذربایجان شرقی ثبت نام کردند

1401/02/04 - 14:58 - کد خبر: 61842 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: با ابلاغ تکالیف و وظایف محوله طرح اقدام ملی در سال ۱۳۹۸ و نهضت ملی مسکن در سال گذشته ۲۶۹ هزار و ۹۷۰ متقاضی در سامانه های مربوطه ثبت نام کردند.

به گزارش نصر، ابوالقاسم سلطانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در استان اظهار داشت: از این تعداد ۱۶۷ هزار و ۵۸۰ ثبت نام کنندگان طرح مربوط به شهر تبریز، ۳۸ هزار و ۶ متقاضی از شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت و ۶۴ هزار و ۳۸۴ متقاضی از شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت استان هستند.
وی گفت: با پالایش ۸۹ هزار و ۴۵۲ متقاضی دارای شرایط اولیه مربوط به سابقه فرم (ج) و مالکیت خصوصی، جهت تأیید نهایی از نظر سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، طی پیامکی از متقاضیان درخواست مراجعه به ادارات پست و بارگذاری مدارک شد که تا کنون از بین متقاضیان مراجعه کننده، حدود ۲۴ هزار و ۶۳۳ متقاضی از بین متقاضیان تأیید نهایی شده، ۱۳ هزار و ۲۱۷ متقاضی نسبت به افتتاح حساب و ۸ هزار و ۶۸۹ متقاضی نسبت به واریز وجه ۴۰۰ میلیون ریالی اقدام کرده اند.
سلطانی اضافه کرد: اداره کل راه و شهرسازی با توجه به اراضی تأمین شده جهت اجرای این طرح در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت، اقدام به تخصیص پروژه به متقاضیان در شهرهای تبریز، اهر، مراغه و مرند کرده که متولی این امر در شهر جدید سهند و شهر جدید شهریار، شرکت عمران شهر جدید سهند و متولی اجرای طرح در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت، اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان می باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در راستای طرح نهضت ملی مسکن ۷ هزار و ۲۷۶ واحد در دهه فجر ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد که ۲ هزار و ۲۷۱ واحد آن شروع به ساخت کرده اند، گفت: در شهر جدید سهند ۵ هزار و ۷۹ واحد طی ۲۱ قرارداد منعقده با شرکتهای مختلف در حال ساخت می باشد که کمترین پیشرفت حدود ۵ درصد و بیشترین پیشرفت حدود ۸۰ درصد است.
وی افزود: برای متقاضیان ثبت نامی طرح اقدام ملی تبریز، احداث ۵۶۸ واحد در ۱۳ هکتار از اراضی شهرک باغمیشه تبریز با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شده و دارای پیشرفت حدود ۱۴ درصدی می باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در اراضی انتهای طالقانی تبریز در یک هکتار برای احداث ۳۵۲ واحد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تفویض شده که آماده سازی سایت انجام شده، محل قطعات مشخص و پیش پروانه پروژه اخذ شده است.
سلطانی با اشاره به اینکه در شهرهای اهر، مراغه و مرند حدود ۱۳۷ هکتار اراضی جهت الحاق به محدوده یا تغییر کاربری شناسایی و پیشنهاد شده است، اظهار داشت: برای متقاضیان ثبت نامی طرح اقدام ملی، احداث ۴۰۰ واحد در ۷.۴ هکتار از اراضی شهرک پهرآباد مراغه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شده است و دارای پیشرفت حدود ۲۵ درصدی می باشد.
وی ادامه داد: همچنین در شهرک گلشهر مراغه برای احداث ۵۰۰ واحد ۲.۳ هکتار اراضی به شرکت تعاونی توسعه و عمران مراغه به صورت اجاره داری ۹۹ ساله ارائه شده که در حال آماده سازی سایت و اخذ پروانه ساخت می باشد، همچنین تفاهم نامه ساخت ۷ هزار و ۵۰۰ واحد در ۷.۵ هکتار از اراضی سنگرداغی مراغه با بسیج سازندگی منعقد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود ۴ هکتار اراضی در شهرک میلاد مرند برای احداث ۴۰۰ واحد با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شده و دارای پیشرفت حدود ۱۳ درصدی می باشد، همچنین برای حدود ۲.۸ هکتار در دو قطعه از اراضی ملی با بسیج سازندگی استان تفاهمنامه مبادله شده و در مرحله تحویل و برنامه ریزی برای شروع عملیات اجرایی توسط بسیج سازندگی است.
وی اضافه کرد: حدود ۹ هزار مترمربع اراضی در شهرک شیخ شهاب الدین اهر به شرکت تعاونی مسکن شیخ شهاب الدین اهر به صورت اجاره داری ۹۹ ساله ارائه شده که ۵۰۰ واحد از آن برای متقاضیان طرح اقدام ملی در مرحله اجرای فونداسیون می باشد و  ۵۰۰ واحد متقاضی در حال اخذ پروانه ساخت است.
سلطانی با اشاره به اینکه متولی اجرای طرح در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان می باشد، افزود: حدود ۱۴.۵ هکتار اراضی در سالهای قبل برای متقاضیان طرح اقدام ملی تأمین و طی صورتجلسه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شده تا مطابق برنامه و آیین نامه اجرایی ابلاغی نسبت به واگذاری به صورت گروهی به متقاضیان واجد شرایط اقدام کند که تا کنون از ۴۳۶ متقاضی واریز وجه کرده، حدود ۴۲۱ متقاضی گروه بندی و تخصیص پروژه شده اند، حدود ۳۶۰ هکتار اراضی جهت الحاق به محدوده یا تغییر کاربری شناسایی و پیشنهاد  شده و حدود ۳۵ هکتار از اراضی شبستر برای احداث ۳ هزار و ۵۰۰ واحد به بنیاد مسکن واگذار شده است.
وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، حدود ۱۳۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی در شهرهای اسکو، ایلخچی، تیکمه داش، دوزودوزان، شبستر و میانه و حدود ۶ هکتار از اراضی شرکت آب و فاضلاب در شهر آذرشهر احصاء شده که مکاتبات لازم جهت تغییر نمایندگی انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار در سال گذشته در  راستای اجرای موضوع  جزء ۱۰ بند الف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و قانون جهش تولید مسکن، سقف فردی تسهیلات برای کلانشهر تبریز ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهرهای استان ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
وی ادامه داد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سهم این استان در اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت به بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی بوده است که از تاریخ ابلاغ بخشنامه مربوطه تاکنون و در بازه زمانی کمتر از سه ماه بیش از ۵۰ درصد سهمیه فوق و بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به بانک عامل (مسکن) توسط این اداره کل معرفی شده است.
سلطانی یادآور شد: پس از ثبت نام اولیه متقاضیان و مقارن با پایان مهلت، پالایش اطلاعات انجام شده و افرادی که واجد شرایط دریافت مسکن شده اند، از طریق ارسال پیامک به آنها اطلاع رسانی می شود که سایر مراحل را طی می کنند.
انتهای پیام/
۲۶۹ هزار و ۹۷۰ متقاضی مسکن در آذربایجان شرقی ثبت نام کردند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار