رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

لزوم توجه ویژه دولت به ضرورت تامین انرژی صنایع آذربایجان‌شرقی/ در جذب سرمایه‌گذاری به رتبه 12 کشور نزول کرده‌ایم

1401/01/31 - 16:07 - کد خبر: 61715 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به مشکل کمبود انرژی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه تامین انرژی آذربایجان شرقی با مشکل جدی مواجه هستیم و امروز چندین واحد تولیدی علی رغم آمادگی برای افتتاح با مشکل عدم تامین برق مورد نیاز مواجه هستند و دولت باید به بحث تامین انرژی در آذربایجان شرقی توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نصر، صابر پرنیان شب گذشته در نشست صمیمی با اصحاب رسانه به تشریح وضعیت اقتصادی استان و برنامه های خود پرداخت و با بیان اینکه در سال های گذشته حرکت در حوزه سرمایه گذاری و توسعه آذربایجان شرقی کند شده است، افزود: این موضوع متاسفانه در همه عرصه های استان و حتی مدیریت شهری تبریز قابل مشاهده است و باید این روند تغییر کند.

وی به بیان ظرفیت های گران‌سنگ توسعه آذربایجان شرقی پرداخت و اظهار کرد: صنایع بزرگ منطقه صنعتی غرب تبریز یک ظرفیت منحصربفرد و عامل توسعه صنعتی کشور در دهه های گذشته بوده است، اما متاسفانه این صنایع بزرگ امروز به وضعیتی دچار شده اند که اگر بتوانند حقوق کارگران خود را پرداخت می کنند، از آن ها به عنوان واحد صنعتی موفق یاد می کنیم!

پرنیان این وضعیت را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: ما تلاش و برنامه ریزی می کنیم تا با تکمیل زنجیره های رشد و توسعه در صنایع مختلف، زمینه را برای جذب سرمایه گذاری های بیشتر فراهم کنیم.

وی ادامه داد: امروز آذربایجان شرقی از نظر تعداد واحدهای صنعتی در رتبه 4 و از لحاظ میزان سرمایه گذاری ها در رتبه 12 کشور قرار دارد و این وضعیت با ظرفیت های استان ناهمخوان و غیرقابل قبول است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به ظرفیت های معدنی استان اشاره کرد و گفت: عمده ظرفیت معدنی ما در معادن نفلین سینیت است که متاسفانه بعد از چندین دهه هنوز نتوانسته ایم سرمایه گذاری لازم در این بخش را انجام دهیم.

صابر پرنیان بر لزوم تکمیل زنجیره تولید معدن مس سونگون و صنایع پایین دستی آن تاکید کرد و افزود: طرح های تکمیلی معدن مس سونگون با جدیت پیگیری می شود و مدیریت استان تلاش دارد تا همه حساب های بانکی این معدن به داخل آذربایجان شرقی انتقال یابد.

وی به صنایع خودروسازی و قطعه سازی آذربایجان شرقی هم اشاره کرد و افزود: تبریز و آذربایجان شرقی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی جزو قطب های اصلی کشور است و ما هم از نظر میزان تولید و هم تنوع محصولات شرایط خوبی داریم و برای کمک به این بخش برنامه ریزی می کنیم.

پرنیان ادامه داد: عطش سرمایه گذاری در استان وجود دارد و ما تلاش می کنیم فضا را برای جذب سرمایه گذاران فراهم کنیم و شهر صنعتی بعثت یکی از مراکز مهم جذب سرمایه گذاری استان است که با رفع مشکلات حقوقی آن شاهد توسعه سریع این شهر صنعتی به عنوان بزرگترین شهر صنعتی خاورمیانه خواهیم بود.

این مقام مسئول صنعتی در ادامه به مشکل کمبود انرژی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه تامین انرژی آذربایجان شرقی با مشکل جدی مواجه هستیم و امروز چندین واحد تولیدی علی رغم آمادگی برای افتتاح با مشکل عدم تامین برق مورد نیاز مواجه هستند و دولت باید به بحث تامین انرژی در آذربایجان شرقی توجه ویژه داشته باشد.

پرنیان به پیش بینی رشد اقتصادی 8 درصدی در سال جاری اشاره کرد و افزود: این مقدار رشد حتماً در حوزه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تبریز را قطب صنعت لوازم خانگی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: تبریز یکی از بزرگترین قطب های صنعت تولید لوازم خانگی کشور است و تولید محصولات با کیفیت و اقتصادی از ویژگی های صنایع تبریز است و برنامه ریزی کرده ایم تا از ظرفیت های ویژه این بخش در استان برای بهبود شاخص های توسعه استان بیشتر بهره برداری کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین گفت: ما در حوزه صنعت داروسازی هم دارای ظرفیت های ویژه ای هستیم و این صنعت توان صادارتی بسیار خوبی دارد که خوشبختانه به سرعت در حال رشد است.

پرنیان به لزوم برنامه ریزی برای رشد صادرات استان تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر موضوعات یاد شده در صنایع غذایی، آجیل و خشکبار، صنعت چرم و کفش و همچنین هنر-صنعت فرش به شدت مستعد توسعه صادرات است و میزهای کالایی و صادراتی در حوزه های مختلف برای تسهیل توسعه صادرات آذربایجان شرقی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان های موفق در صادرات غیرنفتی بوده و 6 صادرکننده ممتاز کشور از این استان است، ادامه داد: هدف گذاری برای صادرات 2 میلیارد دلاری استان انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در از توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: شرکت های دانش بنیان ظرفیت افزایش دو برابری دارند و سازمان صنعت، معدن و تجارت امسال برای توسعه شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی کرده است.

پرنیان همچنین از تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری در استان خبر داد و گفت: این شورا وظیفه حمایت از سرمایه گذاری و تسهیل امور جذب سرمایه گذاری را بر عهده دارد.

وی در پایان از عملکرد بانک های استان در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: از بانک های استان انتظار دارم در اعطای تسهیلات و حمایت از تولید عملکرد بسیار پررنگ تری داشته باشند.

انتهای پیام/
لزوم توجه ویژه دولت به ضرورت تامین انرژی صنایع آذربایجان‌شرقی/ در جذب سرمایه‌گذاری به رتبه 12 کشور نزول کرده‌ایم محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار