خبر/

عدم‌تغییر تعرفه‌های آب و برق برای مشترکان کم‌مصرف از ابتدای اردیبهشت ماه

1401/01/31 - 09:51 - کد خبر: 61672 نسخه چاپی

نصر: بر اساس مصوبه ۳ سال پیش هیات دولت قبل، از ابتدای اردیبهشت هر سال، تعرفه آب و برق ۷ درصد برای مشترکان کم‌مصرف افزایش خواهد یافت اما آیا امسال این مصوبه با توجه به اعمال افزایش تعرفه آب و برق از بهمن پارسال اجرایی خواهد شد؟

به گزارش نصر، طبق مصوبه جلسه مورخ ۹۷/۱۲/۱۹ هیات وزیران در خصوص "افزایش بهای آب شرب و برق"، از ابتدای اردیبهشت‌ماه هر سال قیمت آب و برق ۷ درصد افزایش می‌یابد و در قبوض محاسبه می‌شود.
همچنین طبق بند الحاقی ۶ لایحه بودجه سال ۹۷ نیز بر اساس قوانین و مقررات، اختیار افزایش بهای آب، برق و گاز مصرفی به شرکت‌های دولتی ذی‌ربط داده شده است، اعمال افزایش تعرفه فقط به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط و تصویب هیئت‌وزیران امکان‌پذیر است.
بر این اساس طبق مصوبه هیات وزیران وقت، هرساله از ابتدای اردیبهشت‌ماه هفت درصد به تعرفه برق مشترکان کم‌مصرف افزوده خواهد شد.
این میزان برای مشترکانی که رعایت الگوهای مصرف را نکنند، ۱۶ درصد علاوه بر ۷ درصد خواهد بود. سال گذشته وزارت نیرو طرح تازه افزایش تعرفه آب و برق  برای مشترکان پُرمصرف را به مرحله اجر در آورد.
«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو درباره تعرفه‌های آب گفته بود: تعرفه آب‌بها در سال ۱۴۰۱ برای مشترکانی که طبق الگو مصرف می‌کنند هیچ‌گونه تغییری نکرده اما برای آن دسته از افرادی که بیش از الگو، مصرف دارند به‌صورت پلکانی مشمول افزایش قیمت می‌شود.
پیش‌ازاین هم «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق درباره تغییرات قبض‌های برق که بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری اجرایی شد، گفت: بر اساس این تغییر مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از الگوی تعریف‌شده برق مصرف کنند از تعرفه یارانه‌ای برق برخوردار خواهند بود و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: به عبارتی دیگر مشترکانی که بیش‌تر از الگو مصرف کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آن‌ها کاسته خواهد شد. همچنین در صورتی که مصرف مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند کمتر از نصف الگوی تعیین شده باشد تعرفه آن‌ها رایگان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: درواقع این تغییرات شامل حال ۲۵ درصد از مشترکان می‌شود که حدود ۹ درصد از آن‌ها نیز کمی بیش از الگو مصرف دارند که با کمی کاهش در مصرف، می‌توانند مصرف خود را به کمتر از الگوی تعریف شده برساند؛ درواقع می‌توان گفت صورتحساب ۷۵ درصد از مشترکان تغییری نکرده است.
اکنون در آستانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ قرارگرفته‌ایم و «محمد اله داد» معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرد که تعرفه‌ها برای مشترکان کم‌مصرف و مشترکانی که تا حد الگو مصرف دارند، تغییر نخواهد کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اما مشترکان پرمصرف در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف باید با دقت بیشتری هزینه‌های خود را بررسی کنند، زیرا هزینه‌ها برای آن‌ها چند برابر خواهد شد.
عدم‌تغییر تعرفه‌های آب و برق برای مشترکان کم‌مصرف از ابتدای اردیبهشت ماه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار