رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

لزوم برخورد جدی با هلدینگ‌ها و دفاتر مهاجرتی، کاریابی و اعزام دانشجوی غیرقانونی

1401/01/30 - 10:35 - کد خبر: 61614 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آذربایجان شرقی و صاحب امتیاز تنها دفتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشور دانمارک گفت: از تمامی مسئولان و انجمن‌های صنفی کاریابی ، کارآفرینی و اعزام دانشجوی سطح کشور درخواست داریم تا به صورت جدی با قضیه دفاتر مهاجرتی و کاریابی‌های غیرمجاز و هلدینگ‌هایی که به صورت قارچ‌گونه در کشور رشد کرده و به صورت هرمی در هر مرکز استان صرفا با ثبت کلماتی چون مهاجرت، کاریابی و اعزام بین المللی در اساسنامه شرکت خود دفتر باز می‌کنند، برخورد شود تا کارجویان و دانشجویان متقاضی بتوانند با کمترین هزینه و بدون دردسر اعزام شوند.

به گزارش نصر، نیما باقری فرحبخش ضمن قدردانی از توجه ویژه مدیران استانی و کشوری به بحث اعزام قانونی کارجویان به خارج از کشور، اظهار کرد: تب داغ مهاجرت از کشور متاسفانه زمینه را برای سوء استفاده‌های زیادی در بحث اعزام به خارج از کشور فراهم کرده و به همین خاطر تمامی متقاضیان برای کاریابی و اعزام به خارج باید به دفاتر واقعی و قانونی درج شده در سایت‌های وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی و وزارت علوم مراجعه کنند.
وی افزود: ثبت شرکت تحت هر عنوانی دلیل بر مجوز فعالیت شرکت نبوده و فعالیت‌های اعزام نیروی کار و اعزام دانشجو به خارج از کشور باید با مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همراه باشد.
وی اظهار کرد: تنها پنج کاریابی بابک، آرمان ماندگار، مرند آذر، نوردیکا و ارس کار در آذربایجان شرقی به فعالیت قانونی اعزام نیروی کار به خارج مشغول هستند و تنها پنج دفتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کل کشور وجود دارد که در کشورهای دانمارک، استرالیا، ترکیه، عمان و عراق مستقر شده‌اند.
فرحبخش ادامه داد: دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار در زمینه تنظیم قراردادهای کاری، ساپورت‌های حقوقی، راهنمایی و مشاوره، معادل سازی مدارک، مشاوره در پیدا کردن مکان مناسب زندگی، کمک به عوض کردن شغل، حمایت‌های روانشناسی و سایر خدمات جانبی در کشورهایی که وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با هماهنگی وزارت امورخارجه و سفارت مربوطه در کشور مقصد اجازه فعالیت دفتر حمایتی را داده‌اند، به صورت مجزا و با دریافت هزینه‌هایی مخصوص به هر کشور فعالیت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اعزام کارجویان به خارج از کشور یک فرصت طلایی برای ارز آوری  و همچنین انتقال دانش و تجربیات برون مرزی در هنگام بازگشت به کشور  محسوب می‌شود چراکه اغلب این افراد، معمولا بخشی از درآمدهای خود را برای سرمایه‌گذاری و مصرف خانواده به ایران می‌فرستند.
وی در خصوص شرایط ایران در بحث نیروی کار در دنیا، تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشورهای نیرو فرست در تمامی دنیا با کشورهای نیرو پذیر قرارداد می‌بندند و سالانه به تعداد مشخص نیروی کار از کشور نیرو فرست به نیرو پذیر فرستاده می‌شود اما متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۸۶ تاکنون نتوانسته است تفاهم نامه و قراردادی را برای اعزام نیروی کار با کشور دیگری منعقد کند. مثلا کشور هند تقریبا با تمامی کشورهای دنیا قرارداد دارد و جای خواب و بیمه نیروی کار این کشور از وقتی وارد کشور مقصد می‌شود، کاملا مشخص است اما شرایط برای نیروی کار ایرانی اینچنین نیست.
رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آذربایجان شرقی تاکید کرد: ارائه خدمات کاریابی در چنین شرایطی بسیار سخت بوده و دفاتر کاریابی قانونی با دست خالی توانسته‌اند نیروی کار بسیاری را به خارج اعزام کنند. این دفاتر زحمات و هزینه زیادی متحمل می‌شوند و کاری را که دولت به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند انجام دهد را به دوش گرفته‌اند.
وی با اشاره به اعزام کارجویان از تمامی رشته‌های فنی مهندسی، کشاورزی، پیراپزشکی، پرستاری و... با سطح تحصیلات آکادمیک، اظهار کرد: مجموع اعزام نیروی کار به خارج از استان ما معادل با کل ویزای اخذ شده سالانه در کشور بوده و آذربایجان شرقی در امر اعزام به خارج پیشرو است. 
وی با بیان این‌که مراکز کاریابی‌های استان بسیار فعال بوده و در شهرهای سایر استان‌ها و برخی کشورهای دیگر نیز دفاتر نمایندگی دارند، گفت: تعداد ویزاهای اخذ شده توسط یکی از مراکز کاریابی ما در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۲۳ فقره بوده که در نوع خود عدد قابل توجهی است.
وی در خصوص مدت زمان اقامت های موقت نیز افزود: اتمام اعتبار اقامت کاری دریافتی بستگی به قانون کشور مقصد دارد و معمولا از یک سال تا شش ماه پیش از تاریخ انقضای پاسپورت شخص متقاضی اعتبار خواهد داشت. شرایط هر کشور برای پذیرش نیروی کار متفاوت بوده بستگی به قوانین کشور مقصد دارد.
فرحبخش در خصوص تضمین اعزام نیروی کار و دانشجویان به خارج نیز اظهار کرد: موضوع تضمین در حالتی که هیچ یک از کشورهای دنیا با آغوش باز پذیرای ما نیستند، نمی‌تواند مطرح شود و هیج مرکز کاریابی قانونی نیز نمی‌تواند این تضمین را بدهد. ما فقط در صورتی که نتوانیم شخصی را اعزام کنیم ( مگر این‌که خطا از خود فرد باشد مثل داشتن مدارک جعلی، سوء پیشینه و ...) با وجود این‌که قانون وزارت تعاون ، کار ور فاه اجتماعی اعلام می‌کند می‌توان مبلغی از هزینه  قرارداد را بازپرداخت نکرد اما ما به دلیل اطمینان از کار خود، برخی دفاتر در استان در صورت عدم اخذ ویزا تمامی هزینه‌ای را که از متقاضی دریافت کرده‌اند ( به جز هزینه‌ی سفارت و ارزشیابی مدارک که به دفاتر کاریابی مرتبط نمی‌شود) را عودت می‌دهند.
وی گفت: ممکن است در خارج از کشور، مشکلات بسیاری برای کارجویان رخ دهد که در این حالت، دفاتر حمایت از نیروی کار ایرانی در برخی کشورها راه اندازی شده‌اند و تا جایی که می‌توانند با استفاده از وکلای مجرب، دغدغه هم وطنان را کاسته و با خدمات ارائه شده سعی دارند تا نیروی کاری ایرانی را در شغل خود حفظ کنند. ما حتی افرادی را داشتیم که نمی‌توانستند فرزندان خود را در مدارس ثبت نام کنند و یا حتی حساب بانکی (به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست FATF)برای خود باز کنند اما مراکز حمایت از نیروی کار وارد عمل شده و مشکلات این افراد را  به نحوی حل می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره نامگذاری سال جدید با شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی»، اظهار کرد: بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال از مقوله‌های مهم و دغدغه بزرگ جامعه است. رئیس انجمن کارآفرینی استان در حدود هشت ماه پیش از اعلام شعار سال از زبان مقام معظم رهبری، طرح‌هایی برای ایجاد پایلوت‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان در استان ایجاد کرده بود تا بتوانیم مراکز مختلف صنعتی و علمی را با یکدیگر ارتباط دهیم و بتوانیم از مقوله دانش در کنار تولید بهره ببریم. مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی که از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز دریافت کرده‌اند آماده‌ی ارائه مشاوره تخصصی و لازم در خصوص امکان سنجی، نیاز سنجی، ارائه بیزینس پلان و ... به سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی و افرادی که در صدد ایجاد کسب و کار در داخل و خارج از کشور هستند.
انتهای پیام/
لزوم برخورد جدی با هلدینگ‌ها و دفاتر مهاجرتی، کاریابی و اعزام دانشجوی غیرقانونی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار