فرزانه خطیبی:

افزایش معاملات بورس کالا به نفع خریدار و فروشنده است

1401/01/29 - 12:49 - کد خبر: 61576 نسخه چاپی

نصر: فرزانه خطیبی، مدیر عملیات بورس کالایی، مشتقه و انرژی کارگزاری بانک ملی ایران گفت: افزایش معاملات در بورس کالا مساوی با کاهش واسطه‌گری، کاهش رانت و به نفع خریدار و فروشنده است.

به گزارش نصر، فرزانه خطیبی درباره الزامات پذیرش همه کالاها و فرآیندهای کالایی کشور در بورس کالا، اظهار داشت: با عنایت به سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح قانون بازار سرمایه و الزام پذیرش کالاها و فرآیندهای کالایی در بورس کالا به منظور اصلاح نظام اقتصادی کشور می‌توان امیدوار بود که این روند در بلندمدت به شفافیت اقتصاد کمک کند اما پیش از آن باید زیرساخت مناسب برای اجرای آن را فراهم کنیم.
وی افزود: این کار مستلزم صرف زمان در خصوص اصلاح قوانین، رویه‌ها و دستورالعمل‌های موازی، اصلاح تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌گذاری‌های صنفی، حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری و ایجاد بستر مناسب در بورس کالا برای پذیرش و عرضه همه کالاها و فرآیندهای کالایی است. طبیعی به نظر می‌رسد که این تغییرات مانند تجربه ورود هر کالای جدید به بورس کالا با مقاومت و مخالفت‌های مختلفی از سوی ذی‌نفعان روبه‌رو خواهد بود، اما امید است دولت سیزدهم با دوراندیشی و تدابیر مناسب به هموار کردن مسیر اجرای این قانون بپردازد.
مدیر عملیات بورس کالایی، مشتقه و انرژی کارگزاری بانک ملی ایران به تشریح ظرفیت‌های بورس کالا برای جلوگیری از تخصیص رانت پرداخت و عنوان کرد: عرضه محصولات در بورس کالا به کمرنگ شدن نقش واسطه‌ها در فرآیند خرید و فروش کمک می‌کند، اما باید اذعان داشت در هر بازار کالایی نیاز به حضور واسطه‌ها به منظور ایجاد جریان کالای مؤثر احساس می‌شود. آنچه مسلم بوده، این است که مشتریان همه کالاها مستقیماً امکان خرید از بورس کالا را نخواهند داشت و برای مشتریان خرد می‌بایست تمهیداتی مانند ایجاد تعاونی‌ها در نظر گرفته شود.
فرزانه خطیبی ادامه داد: هستند کسانی که امکان حضور در تعاونی را نداشته و نیاز به تأمین کالا در فضای خارج از بورس دارند. بنابراین نمی‌توان نقش واسطه‌ها را در اقتصاد واقعی و بازار کالای واقعی نادیده گرفت اما می‌بایست این نقش توسط نهادهای ذی‌ربط کنترل شده و در سطح قابل قبولی در قالب شرکت‌های بازرگانی در فرآیند معاملات بورس کالا در نظر گرفته شود. از آنجا که بورس کالا به‌عنوان نماد شفافیت در شکل‌دهی بستر امن معاملاتی نقش بسزایی دارد می‌توان ادعا کرد که افزایش معاملات در بورس کالا مساوی با کاهش واسطه‌گری، کاهش رانت و به نفع خریدار و فروشنده است.
وی در مورد معاملات سیمان در بورس کالا، گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری سیمان با فرمول مشخص صورت می‌پذیرد و هر تولیدکننده قیمت مختص به خود را دارد. افزایش قیمت سیمان به افزایش میزان رقابت آن در هفته گذشته وابسته بوده و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و بنابراین انتظار می‌رود این نوسان قیمت تأثیر چندانی در میزان معاملات آن نداشته باشد.
انتهای پیام/
افزایش معاملات بورس کالا به نفع خریدار و فروشنده است آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار