مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان؛

سدهای مَراش و بَلوَبین در زنجان تا دو سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسند

1401/01/29 - 11:17 - کد خبر: 61563 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه عملیات پی‌ریزی سدهای مراش و بلوبین انجام شده و به مرحله خاک ریزی و احداث بدنه رسیده است، گفت: پیش بینی می‌شود این سدها تا ۲ سال آینده به مرحله آبگیری برسند.

به گزارش نصر، اسماعیل افشاری روز دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه از محل تهاتر نفت، اعتبارات متمرکز خوبی در اختیار وزارت نیرو است، افزود: این اعتبارات برای اجرای پروژه ها در استان ها مد نظر قرار گرفته و با توجه به هماهنگی و حساسیتی که به بخش آب در استان وجود دارد، این موضوع فرصت مناسبی برای پیشبرد طرح ها در استان است.
وی با بیان اینکه عقب افتادگی هایی در طرح های مربوط به حوزه آب در استان وجود دارد، اظهار داشت: در این مقطع این زمینه فراهم است که برای ارتقای شاخص های حوزه آب در استان خیز برداریم.
افشاری به روند پیشرفت احداث سدهای مراش و بلوبین در شهرستان های ماهنشان و ایجرود اشاره کرد و ادامه داد: پیشرفت در عملیات اجرایی احداث این ۲ سد جزو مصوبات سفر رییس جمهور به استان است.  
وی با بیان اینکه هدف احداث سد مراش تامین آب شرب شهرهای ماهنشان و دندی و ۱۲۲ روستای مسیر و حق آبه های پایین دست آنها است، گفت:  این طرح هم اکنون ۱۵۸ میلیارد تومان مطالبات دارد.
افشاری اظهار داشت: قرار است از طریق اعتبارت مندرج در ماده ۵۶ که جزو مصوبات سفر رییس جمهور است، ۲۷۷ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یاید است که امیدواریم بر اساس تفاهمی که با بانک مورد نظر منعقد شده، بتوانیم جذب این اعتبار را در اسرع وقت به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه طول خط آبرسانی به شهرها و روستاهای مورد نظر از طریق سد مراش ۷۸ کیلومتر است، افزود: پیشرفت احداث این خط آبرسانی ۱۳ درصد است و تا کنون برای این پروژه ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای امسال نیز ۵۴ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده است.
افشاری گفت: برای تکمیل این خط انتقال آب، ۳۱۶ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان همچنین هدف از احداث سد بلوبین در شهرستان ایجرود را تامین آب شرب و صنعت در ۲  شهرهای زرین آباد و حلب و ۹۲ روستا در شهرستان ایجرود اعلام کرد و گفت: پی ریزی این سد نیز به اتمام رسیده و پیش بینی ما این است که تا ۲ سال آینده عملیات ساخت بدنه سد نیز تکمیل شود.  
افشاری با بیان اینکه مطالبات اجرای پروژه در زمان حاضر ۷۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت:  قرار است در صورت نهایی شدن تفاهم نامه با بانک مورد نظر، از طریق ماده ۵۶ اعتباری بالغ بر ۱۵۳ میلیارد تومان برای ادامه اجرای این پروژه جذب شود.  
انتهای پیام/
سدهای مَراش و بَلوَبین در زنجان تا دو سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار