طی یک نشست خبری عنوان شد:

آغاز به کار نخستین جشنواره ملی تاریخ شفاهی بازنشستگان

1401/01/28 - 12:20 - کد خبر: 61496 نسخه چاپی

نصر: در خلال نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم یک نشست خبری برگزار شد که در این نشست آقای دکتر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آقای دکتر چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه در خصوص آغاز به کار نخستین جشنواره ملی تاریخ شفاهی بازنشستگان اطلاع رسانی کردند.

به گزارش نصر، در این نشست محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارتخانه عنوان داشت؛ ما در حال حاضر در اولین دولت گام دوم انقلاب هستیم و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید تجربه پیشینیان و سالخوردگان را در اختیار جوانان قرار دهیم. در طرح جشنواره ملی تاریخ شفاهی بازنشستگان اعضای خانواده بازنشستگان عزیز می توانند با ثبت و ضبط و تدوین خاطرات و تجربیات این عزیزان در جشنواره ما شرکت کنند.
چکشیان  همچنین در خصوص  جوایز در نظر گرفته شده در این جشنواره گفت: ما برای آنکه زحمت هیچ یک از عزیزان هدر نرود، برای همه آثاری که معیارهای قابل قبول ما را داشته باشند مبلغ دو میلیون تومان هدیه در نظر گرفته ایم. همچنین به ۱۰ نفر اول مبلغ مبلغ ۵۰ میلیون تومان و به صد نفر برگزیده بعد هر کدام ۲۰ میلیون تومان هدیه می دهیم. علاوه بر این ها جوایز متفاوتی هم داریم؛ از جمله ۱۰ روز دستیاری در کنار وزیر محترم وزارت مردم، امریه سربازی و یا کارورزی و کارآموزی در شرکت ها و مجموعه های زیرمجموعه وزارت مردم و حمایت از چاپ و انتشار آثار برگزیده. همه عزیزانی که مایلند در این جشنواره شرکت کنند می توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند و با مطالعه کامل اطلاعات موجود در سایت ثبت نام کنند و آثار خود را پس از ثبت و تدوین برای ما ارسال کنند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت رفاه در رابطه با اهداف جشنواره گفت: مهمترین اهداف ما در برگزاری این جشنواره قبل از هر چیز تکریم خود بازنشستگان عزیز است و پس از آن برقراری زمینه ارتباط بین نسلی است. در این ارتباط جوان‌های ما می‌نشینند و از تجربه بزرگترهایشان بهره مند می شوند. از طرفی آثاری که دریافت می شود مورد بهره برداری قرار می گیرد و آثار برگزیده جشنواره چاپ و منتشر می‌شوند.
عبدالملکی: به تمام آثار قابل قبول هدیه ۲ میلیون تومانی می‌دهیم.
حجت الله عبدالملکی نیز در این نشست با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در ابتدا دعا می کنم که انشاالله امسال آخرین سال غیبت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و ما توفیق پیدا کنیم که هرچه زودتر حکومت آن حضرت را درک کنیم. همانطور که آقای دکتر چکشیان هم اشاره کردند دولت سیزدهم اولین دولت گام دوم انقلاب است. در گام دوم حضرت آقا از یک سری کلید واژه ها مکررا استفاده کرده اند؛ از جمله کلید واژه جوان و جوانان. بر همین اساس توصیه ایشان نیز این است که در دولت جوان انقلابی از جوانان استفاده شود. الحمدالله رئیس جمهور محترم نیز هم در کابینه و هم در رده های میانی سعی کردند تا حد امکان از جوانان انقلابی استفاده کنند. انشاالله در آینده نزدیک نیز در رده‌های پایین‌تر نیروهای جوان بیشتری به کار گرفته خواهد شد.
وزیر  تعاون کار و رفاه اجتماعی وی با اشاره به نقش جوانان در بیانیه گام دوم گفت: یکی از ویژگی های جوان انقلابی استفاده از تجارب دیگران است. در واقع انسان باید دانش و تجربه های گذشته را بگیرد، روی آنها کار کند و بر آنها بیفزاید و به کار بگیرد. تمام دانش بشری در علم آکادمیک خلاصه نمی شود، بلکه بخش زیادی از دانش بشری تجارب گذشتگان بوده که متاسفانه خیلی از آنها ثبت نشده اند. ما گاهی در تاریخ می خوانیم که فلان کتابخانه بزرگ با همه‌ی کتاب هایش در فلان جنگ آتش گرفت؛ خوب این حسرت بزرگی است اما حسرت بزرگتر تجارب و اندوخته‌های فراوانی است که در سینه گذشتگان بود و هیچگاه ثبت نشده است.
وزیر وزارت خانه مردم با اشاره به اینکه  یکی از وظایف ذاتی این وزارتخانه خدمت رسانی به بازنشستگان است گفت: بازنشسته کسی است که از کار رسمی فارغ شده است و این به این معنا نیست که این افراد دیگر نمی توانن کار کنند، بلکه در زمینه های دیگری می توانند به رشد و اعتلای کشور کمک کنند. در این ارتباط ما به این مسئله فکر کردیم که غیر از مسائل رفاهی بازنشستگان دیگر چه کاری می‌توانیم برای آنها بکنیم؟ به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری چنین جشنواره ای می ‌توانیم هم با ثبت تاریخ شفاهی بازنشستگان از تجارب و دانش آنها بهره مند شویم و هم موجبات تکریم آن ها را فراهم سازیم.
وی در خصوص  جشنواره  تجربه ماندگار اظهار داشت: در این طرح اعضای خانواده بازنشسته با آنها گفتگو می کنند و حاصل این مصاحبه تدوین می‌شود و به صورت اسناد مکتوبی مثل کتاب تبدیل می شود. لذا ما صندوق های بازنشستگی مان خواستیم که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی این برنامه را طراحی و اجرا کنند. در این جشنواره کاری که انجام می‌شود این است که فرزندان، نوه ها، عروس ها و داماد های بازنشستگان با افراد بازنشسته خانواده می‌نشیند و گفتگو می‌کنند و این عزیزان از تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین زندگی فردی و شغلی خود می گویند. این خاطرات و تجربیات هم برای خود اعضای خانواده و نسل های آینده شان ثبت و ضبط می‌شود و هم با شرکت در جشنواره می توانند آن اثر را منتشر هم بکنند و مورد استفاده های کاربردی ما هم قرار بگیرد؛ این کار بسیار ارزشمند خواهد بود.
عبدالملکی با متفاوت دانستن جوایز این جشنواره گفت: یک نکته مهم دیگر این است که ما به تمام آثار قابل قبول یک هدیه دو میلیون تومان می دهیم تا بلکه زحمت عزیزان تا حدی جبران شود. جوایز خوب دیگری هم داریم که برادر عزیزمان آقای دکتر چکشیان به آنها اشاره کردند.
در پایان  وزیر رفاه از همه رسانه ها به خصوص صدا و سیما خواستند که همت کنند و این جشنواره را به اطلاع همه مردم برسانند تا همه بتوانند در این حرکت جمعی مهم شرکت کنند.

اسکندری مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری: هر یک از از آثار این جشنواره می تواند یک فیلم تبدیل شود
اسکندری مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری نیز در این نشست  حاضر شد و با اشاره به اهمیت این جشنواره گفت : بنده ابتدا تشکر می کنم از معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت رفاه که این جشنواره ارزشمند را برگزار می‌کند. چرا که این جشنواره واقعاً یک کار حساب شده و علمی است و ثمرات زیادی خواهد داشت. خوب بازنشستگان ما یک قشر بسیار ارزشمند هستند. بنده امیدوارم که این جشنواره طلیعه یک نور جدید از امید آفرینی در بین قشر بازنشسته کشور باشد.
مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری در خصوص کاربرد آثار دریافتی اظهار داشتند: ان‌شاءالله که این جشنواره شروع کار باشد؛ در گام بعدی ما می‌توانیم فیلم‌نامه داشته باشیم. به نظر بنده حداقل کاری که می توان کرد این است که خیلی از این آثار را می توان به فیلم ها و سریال های ارزشمندی تبدیل کرد. شاید یکی از دلایلی که تولیدات فیلم ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر است این است که داستان کم داریم. همه این زندگی نامه ها هر کدام جداگانه می تواند یک فیلم خوب باشد. انشاالله که به برکت نیت خالصی که عزیزان دارند این برنامه بتواند به عنوان یک حرکت ماندگار در تاریخ کشور ثبت شود.

موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی: جشنواره تجربه ماندگار رجوع به یک سرمایه ملی است
موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور نیز در این نشست خبری گفت: من باید در ابتدا تشکر کنم از عزیزانی که یک همچین کار ماندگاری را در جامعه ارزشمند بازنشستگان شروع کردند. قشری که فقط ما در سازمان تامین اجتماعی حدود ۴ میلیون بازنشسته داریم. این واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد و من به نوبه خودم از همه عزیزان به خصوص همکارانمان در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه و همچنین معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تقدیر و تشکر می کنم.
موسوی با اشاره به ارزط بالای تجربه نگاری گفت: من فکر می کنم که تجربه ماندگار رجوع به یک سرمایه ملی است؛ سرمایه بزرگی که بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. تجربه‌ای که این عزیزان در قالب دانش ضمنی می توانند در اختیار پیشرفت و توسعه کشور قرار بدهند را باید به آن رجوع کنیم و از آن بهره مند شویم. من اعتقاد دارم دستاوردهایی را که امروز شاهد آن هستیم صرفاً حاصل تلاش های امروز ما نیست، بلکه انباشت سرمایه تجربه گذشتگان ماست که الان نمود پیدا کرده است. به هر اندازه که ما توانسته ایم از تجربه گذشتگانمان درس بگیریم، دستاوردهایمان مطلوبیت بیشتری داشته است. اگر امروز ما چالش ها و مشکلاتی هم داشته باشیم باز هم می‌توانیم از این تجارب انباشته برای حل آنها استفاده کنیم.
موسوی در رابطه با منزلت بازنشستگان نیز اظهار داشتند: نکته دوم این است که بنده احساس می کنم که منزلت بازنشستگان صرفاً به رفع نیازهای مادی آنها نیست. منزلت بازنشستگان به میزان سهمی است که در تحول و پیشرفت کشور و در آینده کشور دارند. در این طرح تجربه های این عزیزان علاوه بر آنکه به نزدیکان خودشان منتقل می‌شود، این تجربه های راهبردی می‌تواند برای استحکام ساخت درونی سازمان های بیمه اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته در کنار این، بنده تاکید می‌کنم که باید خدمات ما به این عزیزان بیش از پیش توسعه پیدا کند و نباید مسائل معیشتی این عزیزان مورد غفلت قرار بگیرد.

برقراری رئیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
برقراری رئیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز در این نشست حاضر شدند و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام سجاد (ع) اظهار داشتند: این ایده ای که معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه ارائه داده است به نظر من یک ایده کاملا خلاقانه و با ارزشی هست؛ چرا که هرجا ما رجوع کردیم به دستاوردهای خودمان، رجوع کردیم به مردم، رجوع کردیم به بازنشستگان، آنجا ما نگاهمان کاملا برگرفته از یک نگاه علمی شده است؛ چرا که آنها در حوزه های متنوع دارای تجربیات موفقی هستند. در حوزه فرهنگی تجربیاتی دارند، در حوزه اجتماعی تجربیاتی دارند، در حوزه زندگی تجربیاتی دارند، در نظام اداری تجربیاتی دارند. این تجربیات انباشته شده باید گردآوری بشود و برترین های آن مورد استفاده قرار بگیرد. این کار مسیر آینده را برای ما بیشتر نمایان می‌کند و مسیر را چنان تداعی می‌کند که آیندگان به نحو شایسته از آن استفاده کنند.
برقراری در رابطه با ویژگی‌های صندوق متبوع خود و نیز ارتباط این صندوق با جشنواره گفت: نکته دوم در رابطه با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است. به تعبیر مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) عشایر ذخایر کشور هستند. اگر به درستی معنی این کلمه را بفهمیم که اینها ذخایر راهبردی هستند، می توان به درستی از این ذخایر استفاده کرد. استفاده درست از این ذخایر این است که ما تجربیات آنها را بگیریم و استفاده کنیم. به نظر بنده این ها میراث‌داران واقعی کشور هستند، اینها مولدین اصلی کشور هستند، اینها تولیدکنندگان اصلی کشور هستند و در همه بخش ها دارای تجربه هستند. لذا این مسیری که چکشیان در آن حرکت می کند یک خلاقیت و نوآوری علمی است و مبنای علمی دارد.
مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در پایان با اشاره به اهمیت کار علمی در مدیریت دستگاه ها گفت: بنده معتقدم هر جا یک مجموعه کاملا هدفمند و با یک هدف گذاری دقیق حرکت کند و با یک معیارهای علمی عمل کند، آن مجموعه موفق خواهد شد و زمانی موفقیتش بیشتر می شود که از تجربیات دیگران استفاده کند. نکته دیگر این است که بازنشستگان ما از یک تنوع قومی گسترده برخوردارند. ان ها عمدتاً کسانی هستند که سیستم اداری را درک نکرده اند و به صورت آزاد خود اشتغالی داشته اند؛ لذا تجربیات این عزیزان تجربیات خاصی است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
انتهای پیام/
 آغاز به کار نخستین جشنواره ملی تاریخ شفاهی بازنشستگان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار