نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش:

حذف زبان انگلیسی از مدارس مناسب جایگاه علمی کشور نیست

1398/08/20 - 11:24 - کد خبر: 6142 نسخه چاپی

نصر: نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه حذف زبان انگلیسی از مدارس برای جایگاه علمی کشور مناسب نیست گفت: شورای عالی پیش از این مصوبهای در مورد آموزش سایر زبان‌ها در مدارس تصویب کرده و لازم است این مصوبه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نصر به  نقل از ایرنا،  جواد نوبخت هشترودی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این‌ باره با بسیاری از همکاران و اساتید دانشگاه‌های مختلف بحث و گفت‌ و گو کرده ایم و هیچ فردی نظر مثبتی مبنی بر حذف زبان انگلیسی از مدارس ندارد زیرا اکنون در برهه ای نیستیم که بتوانیم یک‌زبان را حذف کنیم.

وی گفت: اکنون باید بر این موضوع مانور دهیم که بتوانیم یک سری مسائل را در مدارس به‌روز کنیم و مسائل علمی زبان را به پایه‌های پایین‌تر تسری دهیم تا دانش‌آموزان با مسائل روز دنیا آشنایی پیدا کنند.
نوبخت هشترودی افزود: لازم است دانش‌آموزان با زبان‌های مختلف آشنا شوند و صرفاً به یک‌زبان بسنده نکنند زیرا این موضوع برای نظام آموزشی ما خوشایند نیست.

وی به آشنا کردن مدیران و معلمان مدارس با سند تحول بنیادین تأکید کرد و گفت: پتانسیلی در دست داریم تا بتوانیم از تمام استان‌های کشور استفاده کنیم و برای انتقال سند تحول بنیادین به کف مدارس، ‌یک کلاس دوره‌ای مناسب در تهران برگزار کنیم تا منتخبان این موضوع به‌عنوان سفیران مبلغ سند در آن دوره‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: این سفیران می‌توانند در استان‌های خود با برگزاری دوره‌هایی، سند تحول بنیادین را به دانش‌آموزان بیاموزند و آنان را با این سند آشنا کنند.

نوبخت هشترودی با تأکید براینکه برای آشنایی مدیران و معلمان مدارس با سند تحول بنیادین باید تلاش کنیم، بیان کرد: برای تهیه این سند کارهای کارشناسی و پژوهشی زیادی انجام شده است و برای اجرای آن باید زیرساخت و  بستر مناسب فراهم شود.
وی بابیان اینکه برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان هیچ‌گونه منابعی تعریف‌نشده است، گفت: مدرسه‌ای که سرانه آموزشی، پرورشی و عمرانی دریافت نکرده چگونه می‌تواند برنامه جدیدی مانند اجرا و آشنا کردن سند تحول بنیادین را برای دانش‌آموزان داشته باشد؟ همچنین شاداب سازی مدارس یک فضا و کلاس جداگانه‌ای لازم دارد که باید تراکم دانش‌آموزان نیز کم شود.
وی  پیشنهاد داد: برای شورای عالی آموزش ‌و پرورش کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون آمار و بودجه تشکیل شود تا بتوانیم با استفاده از آن نسبت به سازماندهی نیروی انسانی، نحوه برنامه ریزی عملیاتی بودجه و اختصاص آن به استان ها و پذیرش دانش‌آموزان اقدام کنیم.
نوبخت هشترودی که در حال حاضر مدیر یکی از مدارس هشترود است تنها نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی آموزش و پرورش است.

رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور عنوان طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌اند، طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج کرده و به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کند.

نمایندگان امضاء کننده این طرح که تعداد آنها بیش از ۵۰ نفر عنوان شده است، دلایلی برای این تصمیم اعلام کرده‌اند و معتقدند دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند و از آنجا که مهارت آموزی برای ورود به بازار کار در شاخه‌های کار دانش و فنی‌وحرفه‌ای در اولویت قرار دارد، تعلیم زبان خارجی برای آنها ضروری نیست.

از دیگر دلایل نمایندگان ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس بیان شده است؛ مساله‌ای که نظام تعلیم و تربیت کشور سال‌ها از آن رنج می‌کشد و همواره این انتقاد وارد شده که چرا آموزش زبان‌های خارجی در مدارس به افزایش توانمندی دانش آموزان در فراگیری زبان منجر نشده و آنها را راهی آموزشگاه‌های آزاد می‌کند.

در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت. در ماده چهارم طرح مذکور آمده است: «از تاریخ تصویب این قانون استخدام به عنوان معلم برای آموزش زبان انگلیسی یا زبان‌های موضوع ماده ۲ این قانون از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.»

انتهای پیام/

حذف زبان انگلیسی از مدارس مناسب جایگاه علمی کشور نیست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار