مشاهیر آذربایجان (26)/

دکتر مجید شهریاری؛ افتخاری برای جامعه علمی کشور

1401/01/28 - 08:49 - کد خبر: 61417 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی نامه دکتر مجید شهریاری می پردازیم.

شهید دکتر مجید شهریاری، فرزند غلامرضا در سال 1345 در شهر زنجان دیده به جهان گشود. پس از دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی تا دوره ی دبیرستان را در زادگاهش گذراند. در کنکور سراسری سال 1363 با کسب رتبه دوم در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران پذیرفته شد و پس از اتمام دوره ی کارشناسی به سربازی رفت. در سال 1371 کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای را با کسب رتبه اول در دانشگاه صنعتی شریف و دوره دکتری را در سال 1377 با رتبه ممتاز به پایان رساند و به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به کار شد و پس از مدتی به دانشگاه شهید بهشتی رفت و عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی هسته ای آن دانشگاه گردید.
آن نابغه ی دوران، در سال 1388 با رتبه ممتاز به درجه استاد تمامی رسید و ضمن تدریس در دانشگاه، از کارشناسان ارشد مبارزه با کرم رایانه ای استاکس نت بود. یکی از کارهای مهم او، طراحی های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای است که بازتاب زیادی در مراکز علمی جهان داشت. نقش برجسته و فعالیت های شبانه روزی ایشان در فناوری هسته ای، ایران را در تولید سوخت 20 درصد خودکفا نمود.
او در زمره ی برترین استادان هسته ای و از گزینه های دانشگاه های برتر دنیا، برای تدریس و ادامه تحقیقات علمی بود، که هرگز در مقابل پیشنهاد آن ها تسلیم نشد.
پروفسور مجید شهریاری از نظر اخلاقی، انسانی پاک، مومن، شب زنده دار، اهل دل و شیفته ی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت بود و از نظر علمی، یکی از برجسته ترین دانشمندان علوم هسته ای کشور به شمار می رفت و در سایر حوزه های علمی نیز از جمله فیزیک، ریاضیات، الکترونیک، تاریخ اسلام و تفسیر قرآن تبحر کافی داشت.
آن دانشمند تلاشگر، علاوه بر فعالیت های اجرایی و خدمات علمی و آموزشی، چهار کتاب، چندین مقاله علمی چاپ شده در مجلات بین المللی داخلی و خارجی و همچنین چندین طرح پژوهشی خاتمه یافته از خود به یادگار گذاشته است.
وی سرانجام در صبح روز دوشنبه، هشتم آذر ماه 1389 در بلوار ارتش تهران، توسط ایادی داخلی وابسته به سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی (موساد) مورد سوء قصد قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نائل آمد. پیکر پاکش پس از تشییع باشکوهی در صحن امام زاده صالح (ع) تهران به خاک سپرده شد.
مقام معظم رهبری هنگام دیدار با خانواده شهید شهریاری فرمودند: «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی به جامعه علمی کشور داد.»
انتهای پیام/
دکتر مجید شهریاری؛ افتخاری برای جامعه علمی کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار