خبر/

توصیه‌های تغذیه‌ای برای سحری و افطاری

1401/01/24 - 10:57 - کد خبر: 61277 نسخه چاپی

نصر:  یک متخصص تغذیه‌ به بیان نکات مهم تغذیه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان و روزه‌داری پرداخت.

به گزارش نصر، دکتر علی طریقت در خصوص تغذیه‌ی مناسب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: تغذیه‌ی مناسب برای ماه مبارک رمضان همان اصول تغذیه‌ی صحیح برای سایر ماه‌های سال است اما از نظر زمان‌بندی مصرف و مقدار مصرف غذاها باید تغییراتی داده شود؛ به‌عنوان مثال به جای مصرف غذاها در طول شبانه‌روز باید کل غذاها و نوشیدنی‌ها مابین افطار تا سحری استفاده شوند. 
وی افزود: برای استفاده‌ی هر چه بهتر از فیوضات معنوی این ماه، باید از مواد غذایی با ارزش غذایی بالاتر مانند غلات و حبوبات کامل، سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات کم‌چرب مصرف کرد و استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که کالری خالی‌ دارند، مثل انواع نوشیدنی‌های قندی، شیرینی‌ها و روغن‌ها را کاهش داد.
وی خاطرنشان کرد: در زمان افطار، فوری‌ترین نیازهای تغذیه‌ای بدن عبارت است از مایعات، همراه با مقداری کربوهیدرات که می‌توان با خوردن خرما، آب و چای ولرم، سوپ یا آش رقیق برطرف کرد. 
طریقت یادآور شد: غذاهای سهل‌الهضم و کم‌چرب (مثل نان و پنیر، برنج، ماکارونی، مرغ و گوشت همراه با سبزی یا سالاد) بیشتر مناسب وعده‌ی افطار و غذاهای غنی از فیبر با چربی متوسط مثل چلوخورشت قیمه، چلوخورشت قورمه‌سبزی، عدس پلو و باقلاپلو همراه با سبزی خوردنی یا سالاد برای وعده‌ی سحری مناسب‌تر هستند.
وی در رابطه با راهکارهای کاهش تشنگی در این ماه اضافه کرد: بهترین روش پیشگیری و کاهش تشنگی استفاده از نوشیدنی‌های مفید مثل آب، چای، شیر، آبمیوه‌ی طبیعی، سوپ و آش و همچنین استفاده از سبزی و میوه در فاصله‌ی افطار تا سحری است. 
وی ادامه داد: بهتر است با زمان بندی و برنامه‌ریزی نسبت به استفاده از این نوشیدنی‌ها اقدام شود تا بیشترین منافع و کمترین عوارض جانبی را داشته باشند؛ به‌عنوان مثال نوشیدن سوپ، آش، آب و چای در وعده‌ی افطار و سبزی و سالاد همراه غذا و میوه و شیر در فاصله‌ی افطار و سحری تأثیر بهتری دارد. 
این متخصص تغذیه گفت: همچنین جهت اجتناب از اثرات دیورتیک و تشنگی متعاقب آن، بهتر است از نوشیدن چای و قهوه و نیز مصرف غذاهای پرچرب، شیرین و شور در وعده‌ی سحری خودداری شود.
وی همچنین در پایان برای افراد شاغل نیز توصیه کرد: افراد شاغل وعده‌ی سحری را حذف نکنند و حتی‌المقدور از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و کار در زیر آفتاب خودداری کنند و بخشی از فعالیت‌های شغلی را به ساعات پس از افطار منتقل کنند همچنین خواب و استراحت کافی در ساعات غیر اداری و شب داشته باشند.
انتهای پیام/
توصیه‌های تغذیه‌ای برای سحری و افطاری نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار